Avto
37 ogledov

Solastnikom ostane več denarja

Toyota aygo Andrej Leban
Delitev avtomobila z družinskimi člani ali celo prijatelji je dokaj poceni alternativa lastništvu avtomobila, potrebna je le resnost.

Časi, ko je imel vsak družinski član svoj avtomobil, so verjetno nepreklicno mimo tudi pri pregovorno lastnini zavezani Slovencih, saj visoki stroški lastništva še tako majhnega avtomobila pomenijo prehud finančni zalogaj. Temu pritrjujejo tudi najnovejši statistični podatki za leto 2013, po katerih se je v primerjavi z letom poprej delež avtomobilov na 1.000 prebivalcev nekoliko znižal (s 518 na 516), konkretno pa se je povečala uporaba javnega potniškega prometa. 

Medtem ko je pred leti v Sloveniji propadel načrt vzpostavitve mreže lastnikov, ki bi bili pripravljeni svoja vozila posojati še drugim uporabnikom (tudi neznancem), pa je v zavesti ljudi še vedno precej malo pozornosti namenjene solastništvu avtomobila, po katerem avtomobil po vnaprej sklenjenem dogovoru o delitvi stroškov uporablja več članov iste družine ali prijateljev. 

Za Slovenijo je takšna souporaba še toliko bolj smiselna zaradi pomanjkljivih povezav javnega prometa, prav tako številne mlade družine prebivajo v istih hišah s svojimi starši, številni mladi vozniki pa bi na ta način precej lažje prišli do avtomobila, s katerim ne bi bili odvisni od dobre volje staršev ali bratov in sester. Avtomobil je tako tudi precej bolj izkoriščen, stroški pa prepolovljeni.

Zgledi iz tujine kažejo, da je tovrstna delitev avtomobila zelo pogosta in se lahko izkaže za zelo dobro rešitev problema mobilnosti mladih, in medtem ko bi denimo avto nekega upokojenca večino časa pri hiši stal, ga lahko tako za precej manj stroškov uporablja hkrati še mlada družina ali vnuk.

Vnaprej se izognite konfliktom

Je pa seveda pri tovrstnemu dogovoru treba upoštevati nekaj pravil:

1. Najbolje je, da si en avtomobil delita dve ali največ tri osebe. Tako se je lažje prilagajati potrebam vseh uporabnikov.

2. Zelo pomembna naloga za deležnike, še preden gredo v nakup, je postavitev jasnih pravil glede uporabe in plačevanja stroškov. Še posebej, če je dogovor sklenjen izven družinskega kroga, velja sestaviti jasno pogodbo, s katero se je mogoče izogniti vsem morebitnim zapletom in zameram.

3. Vnaprejšnje napovedovanje uporabe in čas predvidene uporabe je skorajda nujno. 

4. Koliko časa lahko takšno partnerstvo deluje, je odvisno od primera do primera. Na vsak način lahko pride do situacije, ko želi nekdo izstopiti iz dogovora, pri čemer je dobro, da vnaprejšnji dogovor vsebuje tudi rešitev, kaj v takšnem primeru z avtomobilom in prevzemom preostalih stroškov.

Praktična primerjava: iphone proti aygu

Če primerjamo na primeru iphonea, pri slovenskem ponudniku telefonije ob vezavi za dve leti je potrebno vsak mesec zanj plačati okoli 30 evrov, kar ob solidnem paketu storitev nanese skupaj prek 50 evrov na mesec.

Če vzamemo primer manjšega avtomobila, ki je v takšnih primerih najbolj smiseln nakup, potem mesečni stroški na osebo niso kaj bistveno višji. Za primerjavo služi toyota aygo z opremo x-play. Ta ima med drugim bluetooth povezavo, klimo, LED dnevne luči, sistem za speljevanje v klanec in omejevalnik hitrosti. Takšen avto stane po ceniku 9.190 evrov, ročnost odplačevanja pa je sedem let. Upoštevaje pogoje potrošniškega kredita, po katerem je končno plačilo od osnovne cene višje za slabih 1.800 evrov (10.972 €), tako mesečni obrok za odplačilo ayga znese 105 evrov.

Dodati je potrebno 55 evrov na mesec za stroške letne registracije in zavarovanja. Pri tem smo si pomagali s kalkulatorjem stroškov na spletni strani AMZS. Upoštevali smo neugodni 0-odstotni bonus, pri zavarovalnici Triglav pa opozarjajo da je potrebno poleg doplačila za AO+, ki krije zavarovanje voznika, nujno premisliti tudi o 30-odstotnem doplačilu za mladega voznika. V primeru škodnega primera, za katerega je odgovoren mladi voznik, v nasprotnem pa se sorazmerni delež neplačila dodatne premije na zavarovanje mladega voznika regresira pri izplačilu odškodnine, v primeru kasko škode pa se v enakem razmerju plača sorazmerno nižja zavarovalnina. Prav tako zavarovalnica v primeru škodnega dogodka iz zavarovanja avtomobilske odgovornosti ne krije škode zavarovancev.

Če k stroškom pripišemo še bencin, kar za okoli 7.000 prevoženih kilometrov na leto znese 44 evrov na mesec (testna poraba 5,3 litra). Skupaj torej strošek uporabe avta na mesec znese 204 evre, to pa v primeru dveh deležnikov pomeni 102 evra na osebo, v primeru treh pa 68 evrov na mesec.

Komentarjev 3
  • 4krogci 09:56 08.november 2014.

    Ja lahko se greš neki takega, če živiš v nekem večjem mestu in imaš vse na dosegu rok oz. mestni potniški promet! V slo se pa tega neda it, saj vsak rabi vsak dan avto da gre lahko do službe!

  • ennanova 09:04 08.november 2014.

    Elektrolandija Sprememba vedenja skupnosti je tisto, kar nam lahko sanje, kot so Elektrolandija ali pa denimo popolna samooskrba, omenjena v uvodu, …http://za-misli.si/kolumne/tomaz-pangersic/1949-elektrolandija