Vozila na dizelski pogon, ki ne zadovoljujejo najnovejših okoljskih standardov euro 6, ne bodo smela več vstopati v mesta jedra nekaterih nemških mest. Kako bodo na obisk k nemškim kolegom prišli slovenski župani, ki imajo dizelske avtomobile starejših letnikov?
S 1. septembrom 2015 morajo vsi novi avtomobili in lahka tovorna vozila v EU izpolnjevati najnovejši okoljevarstveni standard euro 6, potem ko že od leta 2014 velja za vse na novo tipsko homologirane modele teh vozil. Proizvajalci so praviloma že pred časom prilagodili svoje motorne palete, nekateri s povsem novimi motorji, drugi z izdatno izboljšanimi obstoječimi, nekateri pa so imeli že od prej nared motorje, a so jih umetno "držali" na euru 5 in jih na koncu z nekaterimi manjšimi prilagoditvami pripravili na strožji kriterij.
Dobra lastnost najnovejšega standarda je, da je pri dizlih bistveno oklestil dovoljene izpuste zdravju zelo škodljivih emisij, predvsem dušikovih oksidov (80 mg/km proti 180 mg/km), tako da so sedaj praktično že na ravni bencinskih motorjev (največ 60 mg/km). Da so to dosegli, so morali proizvajalci fino nastaviti procese izgorevanja goriva ter vgraditi dodatne katalizatorje.
Slovenci vozimo emisijsko nevarne avtomobile
Od približno dobrega milijona osebnih avtomobilov, ki so registrirani v Sloveniji, jih okoli polovica spada v emisijske razrede euro 0 do euro 3, pri katerih sploh ni bilo omejitev glede izpustov NOx oziroma so pri euro 3 (veljal do leta 2005) sploh prvič postavili mejo na 0,5 grama NOx na prevoženi kilometer. Novi standard 6 za dizle, katerih prodajni razmah se je pričel pod standardom euro 2 in 3, dovoljuje le še 16 odstotkov prvotne vrednosti. Nič kaj boljši pa ni vozni park naših županov. Na štiri naslove smo namreč poslali vprašanja, kaj vozijo zasebno in v službi.
Zaradi vse večjega zavedanja škodljivih posledic izpustov NOx trdnih delcev na zdravje ljudi je vse več mest napovedalo zapiranje prometa za vozila z dizelskimi motorji starejših letnikov. Tako so to najavili celo v Münchnu, kjer domuje BMW in Struttgartu, ki je dom Mercedesa.
Sodišče ukazalo zaustavitev prometa z dizelskimi vozili
Pozivi in iniciative k prepovedi uprabe avtomobilov s starimi dizelskimi motorji v mestih so postali vse glasnejši. Tako je Regionalno upravno sodišče v Stuttgartu razsodilo, da morajo mestne oblasti storiti več za izboljšanje kakovosti zraka, kot primeren ukrep pa izpostavilo omenjeno prepoved vožnje dizelskih avtomobilov, ki ne dosegajo najnovejših industrijskih standardov.
Primer je na sodišče pripeljala nemška okoljevarstvena skupina DUH, ki je trdila, da nemška zvezna dežela Baden-Württemberg ni storila dovolj za zmanjšanje količine dušikovega dioksida v zraku v mestu Stuttgart.
Mestni veljaki so najprej pripravili načrt, ki vključuje znižanje dovoljene hitrosti v določenih delih mesta, podaljšanje linij javnega potniškega prometa ter uvajanje električnih avtomobilov za občinske uradnike. Prav tako je načrt vključeval možnost prepovedi vožnje dizelskih vozil, katerih motorji ne dosegajo standarda izpustov Euro-6. Ukrepi po odločitvi sodišča niso bili zadostni, oblastem pa naložilo popravke. Pri tem so navedli, da so prepovedi vožnje najbolj učinkovit ukrep za zmanjšanje količine škodljivega dušikovega dioksida v zraku. Sodniki menijo, da ima zdravje meščanov prednost pred interesi voznikov dizelskih avtomobilov.
Naslednji bo München
Kmalu po tem se je oglasil tudi župan Münchna, ki bi prepovedal vožnjo v mestu z dizelskimi vozili starejšimi od treh let. To bi onemogočilo vožnjo v München na stotisoče vozil, ki bi morala v servisne delavnice na prilagoditve ali pa lastnikom avtomobila ne bo preostalo drugega, kot da kupijo bencinski, hibridni ali električni avtomobil.
Naši župani pa še kar s starimi dizli
Pri nas pobud o zaprtju mest za dizelska vozila župani še ne razmišljajo, o čemer smo že pisali. Še več, sami sploh ne bodo smeli s protokolarnimi vozili na obisk k nemškim kolegom, če bodo slednji sprejeli nove zakone in prepovedali promet z dizelskimi vozili starejšimi od treh let. Edini od štirih županov, na katere smo naslovili vprašanja, bi lahko tako v Nemčijo potoval ljubljanski župan Zoran Janković, ki ima manj kot tri leta staro službeno dizelsko vozilo.
Na Mestni občini Ljubljana imajo tako eno protokolarno vozilo, in sicer audi A8 s 4,2-litrski turbodizelskim TDI motorjem (letnik 2015), ki ga vozi izključno šofer in ga župan Zoran Janković nima za lastno uporabo. Ljubljanski župan kljub temu, da v "svojem mestu" vse nagovarja, da izberejo zelen način prevoza (tudi z električnimi Eurbani) sicer za osebne namene uporablja ekološko zelo sporen dizelski mercedes razreda E, ki šteje že 14 pomladi.
Janković je sicer že pred časom povedal, da bi se za električno vozilo odločil, vendar ker tovrstni avtomobili še ne zadovoljujejo potreb po prevozu v smislu zmogljivosti baterije za prevoz na večjih razdaljah (po 500 kilometrov), kar ustreza razdalji Ljubljana - München, in ustreznosti polnilne infrastrukture v smislu razvejanosti mreže hitrih polnilnic, to še ni realna opcija.
Audi, 10 let star, z dizelskim motorjem
Na drugi strani njegov kolega v Mariboru Andrej Fištravec sploh ne razmišlja o električnem vozilu. Župan vozi desetletje sta osebni avtomobil ford s-max, njegova knjigovodska vrednost pa je nič evrov, so nam zapisali v odgovoru z Mestne občine Maribor in dodali, da je bil avtomobil leta 2015 amortiziran. Tako župan za protokolarno vozilo uporablja 11 let star audi A6 s 300 tisoč prevoženimi kilometri. Sklepamo, da gre tudi tu za dizelski model, ki ne zadovoljuje novejših ekoloških standardov.
Tudi župan Celja Bojan Šrot prisega na audija, seveda dizelskega. Tudi njegov službeni A6 je star že desetletje, a ga uporablja tudi v zasebne namene, za kar plačuje tudi boniteto. Iz celjske občine so nam zapisali, da v letos nameravajo kupiti električni avtomobil, ki ga bo uporabljal tako župan kot tudi javni občinski uslužbenci.
Preden jih bodo priporočili občanom, jih bodo testirali
Županj v Trboljah Jasna Gabrič vozi renault twinga, za katerega je odštela 1.500 evrov. Kot so zapisali iz občine Trbovlje imajo namen na občini kupiti eno električno vozilo, ki ga bodo dodobra stestirali in se na podlagi rezultatov odločili, kako aktivno spodbujati občane za nakup električnih vozil. Dodali so, da se zavedajo, da morajo pristopiti k tej temi in z lastnim zgledom in širitvijo polnilnih mest za e-vozila v občini pritegniti k uporabi e-vozil tudi občane.
München [mínhen] je glavno mesto nemške zvezne dežele Bavarske. Po Berlinu in Hamburgu je tretje največje mesto v Nemčiji z okoli 1,4 milijona prebivalcev.
pa kaj na delajo naši župani v nemških mestih ? si ogledujejo komunalno ureditev ali tam varčujejo zase ?
kar pljuvajte na karbid. Naši župani imajo kratko zažigalno vrvico, a res hočte, da si pokupijo nove audije za 100.000 evrov po vzoru onega rektorja, mislim da iz Maribora, ki rabi tak avto za našiht in nazaj. Barabe pokvarjene.