Avto
70746 ogledov

Slovenija v avtih uzakonja nov kos obvezne opreme

DAB radio Andrej Leban
To bo odslej v Sloveniji obvezen kos v avtih.

Spremembe zakona o elektronskih komunikacijah prinašajo zelo pomemben člen s področja avtomobilizma. Po novem bodo morali imeti vsi potniški avti (kategorija M) obvezno vgrajen DAB+ radijski sprejemnik. 

Gre za prenos Evropske direktive z naslovom Evropski zakonik o elektronskih komunikacijah v slovenski pravni red. Z ureditvijo se že zelo mudi, saj je EU omenjena pravila sprejela že leta 2018 in dala članicam in proizvajalcem vozil čas do 21. decembra 2020, da uredijo vse potrebno v svojih predpisih.

Po omenjenem datumu bo torej moral v skladu z zahtevo po "interoperabilnosti avtomobilskih radijskih sprejemnikov" imeti prav vsak nov avto, "ki je dostopen na trgu Unije za prodajo ali najem," radijski sprejemnik funkcijo sprejema digitalnega radia. Edina možnost, da avto kategorije M digitalnega radia ne bo imel, je, da sploh ne bo imel vgrajenega radijskega sprejemnika, kar pa je danes velika redkost, ki na cenikih obstaja le zaradi zniževanja vstopne cene nekega modela. 

DAB radio | Avtor: Saša Despot Saša Despot

V Sloveniji obveza tudi za vse ostale radijske sprejemnike

Slovenija bo digitalni radio uzakonila šele tik pred zdajci, saj so šele po opozorilu Sveta za radiodifuzijo novost predvidili v prenoveljenem zakonu o elektronskih komunikacijah. Zakon pa ne bo veljal le za radijske sprejemnike v avtih, temveč bodo morali imeti tudi vsi drugi sprejemniki DAB funkcijo. Izjema so tiste naprave, pri katerih radijski sprejemnik ne spada med njihove osnovne funkcije.

Omenjeni zakon sicer predvideva še številne druge popravke s področja odnosov med operaterji in naročniki, zato utegne biti njegovo sprejemanje v prihodnjih mesecih zaradi številnih interesov še zelo burno. Ali bo zakon sprejet v roku pred koncem decembra, je zato še prezgodaj trditi.

Predlog 91. člena novega ZEK
(zahteve za meodbratovalnost radijskih sprejemnikov)


(1) Avtomobilski radijski sprejemniki, vgrajeni v nov avtomobil kategorije M, ki je dan na trg za prodajo ali najem, mora vsebovati sprejemnik, ki omogoča sprejem digitalnega radia prek prizemne digitalne radiodifuzije. Za sprejemnike, ki so skladni s harmoniziranimi standardi, sklicevanja na katere so bila objavljena v Uradnem listu Republike Slovenije, ali njihovimi deli, se šteje, da izpolnjujejo to zahtevo, ki jo zajemajo navedeni standardi ali njihovi deli. 
(2) Drugi radijski sprejemniki, ki so dani na trg za prodajo, morajo vsebovati sprejemnik, ki omogoča sprejem digitalnega radia prek prizemne digitalne radiodifuzije. Obveznost ne velja za proizvode, pri katerih je radijski sprejemnik postranske narave, na primer za pametne telefone in opremo, ki jo uporabljajo radioamaterji. 

DAB+ radio | Avtor: Profimedia Profimedia

Prednosti za uporabnike

DAB+ signal je v velikem delu Evrope že zelo razširjen, ponekod je tudi že povsem izrinil klasični FM radijski signal, zato vse več držav razmišlja o ugasnitvi slednjega.

Prednosti DAB+ so številne. Ena najbolj pomembnih je, da zaradi zasičenosti frekvenc za klasično FM prizemno oddajanje omogoča dodajanje novih radijskih postaj.

Za uporabnike je dodana vrednost boljša kakovost radijskega signala, ki je manj dovzeten za različne interference, s potrebnimi tehničnimi prilagoditvami pa omogoča sprejemanje večjega števila postaj tam, kjer je klasični radio obmolknil, na primer v predorih. Prav tako DAB+ signal omogoča prenašanje precej bolj razširjenega nabora tekstovnih in slikovnih sporočil na zaslon sprejemnika. 

Številne znamke DAB+ še vedno nudijo le za doplačilo ali v višjih stopnjah opreme. Pogled na cenik enega najbolj prodajanih avtov v Sloveniji kaže, da želi uvoznik za vključitev funkcije DAB+ v že pripravljenem radijskem sistemu okoli 70 evrov.

R1, R2 in R3 - kaj pomenijo oznake

Slovenija je DAB+ signal dobila relativno zelo pozno, šele leta 2016. Kot nosilec projekta obratovanja omrežja T-DAB+ je bila na razpisu izbrana RTV Slovenija. Najprej so vzpostavili prvi multipelks z imenom R1, ki je po podatkih spletnega mesta Digitalni radio že polno zaseden z 19 radijskimi postajami in pokriva 94 odstotkov vsega osnovnega cestnega omrežja ter 85 odstotkov gospodinjstev.

V izgradnji pa sta že tudi multipleksa R2 in R3. Prvi bo razdeljen na dve območji, zahodno in vzhodno. Glede na zadnje napovedi naj bi ga z zamudo vklopili sredi oktobra letos. Multipleks R3 pa že deluje in je trenutno namenjen Ljubljani z okolico. 

Tudi zadnji razpis za podelitev pravic za oddajanje v novem R3 multipleksu je s številom prispelih ponudb pokazal veliko zanimanje radijskih postaj za prehod na digitalno oddajanje. 

Kot še poroča omenjeni portal, je zaradi optimizacije stroškov po začetku delovanja marsikateri oddajnik za DAB+ deloval z zmanjšano močjo. Od takrat pa je prišlo do rasti pokritosti, vklopa novih oddajnikov, ter zvišanju oddajne moči pri nekaterih že obstoječih.

Oddajnik radio | Avtor: Profimedia Profimedia

V avtu nimam DAB+ sprejemnika, kaj lahko naredim?

Čeprav EU že dolgo časa napoveduje obvezno vgradnjo DAB+ sprejemnikov, pa je ta funkcija pri številnih novih modelih še vedno le na seznamu doplačil ali pa pride kot del serijske opreme v poštev le pri dražjih stopnjah ali pri dokupu dražjega multimedijskega sistema.

Za tiste, ki DAB+ sprejemnika v svojih vozilih nimajo, obstaja možnost dokupa posebnega modula s sprejemnikom, ki nato prenaša signal na eno od frekvenc klasičnega FM radia. Tudi 1DIN in 2DIN radijske naprave za naknadno vgradnjo imajo danes z izjemo najcenejših praktično vse že tudi DAB+ funkcijo.

andrej.leban@zurnal24.si

Komentarjev 22
  • Avatar Financial
    Financial 03:08 22.oktober 2020.

    *** kreditno financiranje *** ponudbo v roku 24 ur po obrestni meri 3%. Nujna gotovinska posojila 100% zajamcena E-naslov: infos.kredit700@gmail.com WhatsApp: +33 7 55 17 86 25 Hvala vam ...prikaži več Hvala vam

  • TistoPravo 05:38 16.september 2020.

    Sicer so bolj ali manj poceni rešitve, samo vprašanje koliko poslušalcev z "izbrisanimi napravami" se bo vrnila z novimi nalravami in poslušala program dalje....realno je pri digitalizaciji tv-ja bila izguba, pika na i je ukinjajnje kabelskih sistemov in lrehod na ...prikaži več optiko. Spet, storitev je seveda kvalitetnejša...a dostop dražji in bolj kompliciran, glede na to da takoj rabiš namesto en daljinski upravljalnik vsaj dva. Zanimivo bo spremljati, kako se bodo mlajše generacije oddaljile od tv&radio..

  • TistoPravo 05:33 16.september 2020.

    Digitalna storitev je kakovostnejša, to je definitivno. Tako Tv, kot Radio. A če gledamo Tv storitev, je postala ob digitalizaciji tudi bustveno manj dostopna. Menjava tehnologije, pktreben nakup novih aparatov....tudi pomeni, da recimo z telefoni z vgrajenimi Fm sprejemniki ne ...prikaži več bo moč več poslušati radijskega programa, vsi aparati v kuhinjah...dnevnih sobah, delavnicah z fm sprejemnikom bodo objemela...ter v starih volvotih.