V Sežani odpirajo prvo stacionarno polnilnico utekočinjenega zemeljskega plina (UZP, angleška kratica LNG) za tovorna vozila. V Sloveniji se torej pridružujemo procesu, prek katerega naj v po vsej Evropi v naslednjih letih zmanjševali število tovornjakov z dizelskim pogonom.
Polnilnico je postavil Butan plin v okviru projekta SiLNG, za katerega so dobili tudi sredstva iz mehanizma za povezovanje Evrope (CEF). Celoten projekt je sicer vreden okoli 2,5 milijona evrov, njegov cilj pa je vzpostavitev sistema potrebne infrastrukture polnilnic v Sloveniji in na Hrvaškem.
Prva stacionarna polnilnica utekočinjenega zemeljskega plina za tovorna vozila v Sloveniji zaseda strateški geoprometni položaj, saj se nahaja v Sežani, ki je sečišče dveh pomembnih transportnih koridorjev - jadransko-baltskega in mediteranskega, ki poteka od Španije od Ukrajine.
Saj se sliši lepo ....
Polnilnica UZP je sicer predvsem posledica Evropske direktive, ki določa, da morajo članice do konca leta 2025 vsaj na osnovnem transportnem omrežju zagotoviti dovoljšno število polnilnih mest. Za tovornjake v mednarodnem cestnem prometu je UZP trenutno predstavlja edino realno alternativo dizelskemu gorivu oziroma kot dopolnitev dizlu. Sisteme za UZP je namreč mogoče namestiti že na obstoječe dizelske motorje in s tem bistveno zmanjšati izpuste.
Leta 2020 naj bi bili za UZP opremljeni že trije odstotki težkih tovornjakov, leta 2030 pa že 21 odstotkov. Glavni preskok naj bi se zgodil po letu 2026, piše v strategiji o razvoju alternativnih goriv v prometu, kjer pa piše tudi, da bo število UZP polnilnic ostalo napram drugim alternativnim polnilnicam relativno nizko - zgolj tri.
Leta 2030 naj bi delež povsem dizelskih tovornjakov z današnjih 100 odstotkov upadel na manj kot 50 odstotkov, ostalo pa bodo kombinacije različnih alternativnih pogonov.
dezurni@zurnal24.si