Evropska agencija za okolje (EEA) je objavila prve podatke o emisijah CO2 za nova vozila, ki so bila v 27-erici, Združenem kraljestvu, Norveškem in Islandiji prodana v 2020. Skupaj so upoštevali 1,15 milijona novih registracij.
Lani je bil upad CO2 pri povprečnem novem avtu kar 14 gramov oziroma za 12 odstotkov. Po novem znaša povprečje 107,8 gramov CO2 na prevožen kilometer. Po lestvici novega merilnega cikla WLTP je to dobrih 130 gramov. Za pripravo enotnih podatkov so sicer tokrat zadnjič upoštevali še stari NEDC protokol, meritev, od prihodnjega leta bodo podatki le še po bolj avtentičnem WLTP.
Lansko leto je sicer zaznamoval velik upad prodaje avtov, pri tistih, ki so jih prodali, pa je hkrati občutno padlo tudi povprečje CO2. Po drugi strani je močno poskočila prodaja baterijskih vozil, saj je s 3,5-odstotnega deleža v 2019 lani zrasla kar na 11 odstotkov vseh novih registracij. Še naprej se hitro zmanjšuje delež novih avtov na dizel, manj je tudi klasičnih bencinarjev.
Kaj pa Slovenija?
Med 30-erico primerjanih držav ima Slovenija s 114,1 grama CO2/km nadpovprečne izpuste pri novih avtih in se na 12. mestu od spodaj navzgor uvršča med Romunijo in Nemčijo. Lestvica razkriva zanimivo ločnico med vzhodno in zahodno Evropo, saj vse slabše države od Slovenije pripadajo t. i. vzhodnemu bloku, pri tem pa je daleč najslabša Bolgarija s povprečjem kar 133 gramov. Boljša od Slovenije pri izpustih novih avtov pa je na primer Hrvaška. Daleč najboljše povprečje ima Norveška, kjer imajo po zaslugi množične prodaje baterijskih vozil povprečje vsega 38 gramov. Od članic EU pa sta najboljši Nizozemska (82 g) in Švedska (93 g).
Povprečen nov avto, ki se je prodal v Evropi leta 2020, je imel prostornino motorja nekaj nad 1.500 kubičnih centimetrov, njegova moč je bila 102 kW (139 KM), masa pa 1.463 kilogramov. Tipičen slovenski avto je bil glede na podatke EEA celo nekoliko lažji in šibkejši, saj ni dosegal 95 kW.
Vsi ti podatki seveda zajemajo samo trg novih avtov in ne vključujejo emisij že obstoječega parka rabljenih vozil. Povprečen evropski avto je po zadnjih podatkih star že 11,5 let, v Sloveniji še malenkost več.
EEA je objavila tudi podatke o emisijah pri novih lahkih gospodarskih vozilih, kjer so razmere precej slabše, saj je bil lanski upad CO2 v primerjavi z letom prej komaj 1,5-odstoten. Zdaj povprečje znaša 157,7 g CO2/km. Tudi elektrifikacija je v tem segmentu precej počasnejša.
14. julija bo Evropska unija predstavila naslednjo generacijo načrtov za zmanjšanje izpustov pri osebnih in lahkih gospodarskih vozilih, ki naj bi še precej zaostrili pogoje za proizvajalce. Morda bo določen tudi rok, do katerega leta morajo s cenikov izginiti vsi avtomobili na fosilna goriva.