Kar nekaj časa smo brali in čakali, kdaj bo na voljo serijski avtomobil. Zdaj smo ga po nekaj konceptnih avtomobilih končno dočakali.
Mi smo avtomobil naredili iz nepopisanega lista papirja. Še več, mi smo zgradili avtomobilsko podjetje na Hrvaškem, v državi, kjer tega nikoli ni bilo. Najprej smo morali pokazati, da znamo razviti in izdelati avtomobil. To, da smo iz garažne delavnice prešli v proizvodnjo, smo potrebovali le pet let. Proizvajalci, ki so na trgu že 100 let potrebujejo sedem let, da razvijejo in izdelajo nov model, ki v večini prevzema tehnologije predhodnika. Mi smo razvili vse nove tehnologije v avtomobilu. Novo platformo, novo podjetje, vse v petih leti. To je rekorden rok, še posebej če upoštevamo sredstva, ki smo jih imeli na razpolago. Nihče ne more reči, da je trajalo dolgo časa. Pri tem pa nismo delali samo na avtomobilu. To je le 10 odstotkov našega poslovanja, vendar pa nas zaradi avtomobila vsi poznajo.
Bi bilo lažje, če bi isto poskušali narediti v ZDA in ne na Hrvaškem?
Koliko ljudi je zaposlenih pri vas na razvoju. Koliko imate inženirjev?
150 ljudi, od tega 60 v razvoju. Mislim, da med njimi ni Slovencev, zato pa sodelujmemo z nekaterimi slovenskimi podjetji. Vsaj kar zadeva področje električnih vozil in razvoja tehnologij za električna vozila bi si upal trditi, da je Slovenija ena od vodečih držav. Veliko je večjih in manjših podjetij, ki se ukvarja s tem in so zelo dobra.
Ali sodelujete z Akrapovičem? Ste bili z njim v stiku?
Sem. On je eden od dveh podjetnikov, ki sta mi vzor v regiji. Res je impresivno, kaj je gospodu Akrapoviču uspelo narediti. Sem njegov oboževalec. Bil sem pri njih. Pomagal mi je pri avtomobilu za slavno dirko Pikes Peak. Avto ima več kot megawat moči. Raziskovali smo, kje v Evropi bi lahko testirali moč na valjih. Nismo našli niti eno mesto v bližini, ki bi imelo napravo, da bi bila sposobna prenesti tolikšnjo moč. Poklicali smo tudi Akrapoviča, ki nam je odstopil svoj tester, za kar sem mu hvaležen. Menim, da bomo sodelovali na nekaterih drugih projektih. Želimo namreč razvijate pogone s podaljševalniki dosega. Z Akrapovičem smo se že pogovarjali o tem. Želimo, da sodeluje pri razvoju in izdelavi izpušnega sistema. Sodelovali smo tudi pri projektu Koenigsegg regera, Akrapovič je razvil izpuh, mi pa baterijo.
Pisali ste pismo novemu hrvaškemu premierju, da bi radi pripeljali avtomobilske proizvajalce na Hrvaško. Se tudi na Hrvaškem ubadate z birokratskimi ovirami tako kot v Sloveniji?
Mislim, da je Slovenija še vedno svetlobna leta pred nami. Včasih imam občutek, da ima vsaka vas v Sloveniji industrijo veliko kot Zagreb. Mi sicer sodelujemo s številnimi proizvajalci avtomobilov. Eden od njih išče prostor za postavitev nove tovarne. Želel sem jih pripeljati na Hrvaško, zato sem se obrnil na vlado. Bomo videli.
Boste sedež podjetja obdržali na Hrvaškem, ali se nameravate seliti v Silicijevo dolino?
Ne, mi bomo imeli in imamo pisarne po vsem svetu. 90 odstotkov podjetja bo ostalo na Hrvaškem. Sicer pa nameravamo odpreti pisarno tudi v Silicijevi dolini, na Kitajskem in po Evropi. Sedež in razvoj proizvodnje bo ostal na Hrvaškem.
Pojdiva do tistega, zaradi česar ste v Ženevi. Razstavljata dva avtomobila concept S, poimenovali ste ga zlobni dvojček prvega vašega serijskeg avtomobila concept one. Zakaj je v imenu avtomobila concept – kot koncept?
Concept, ker je nov koncept avtomobila, z novimi sistemi in tehnologijami. Želeli smo pokazati, da je to naš nov koncept in prvi projekt. Proizvedli bomo osem primerkov modela concept one in dva primerka še zmogljivejšega concepta S. Vse skupaj 10 primerkov. Delamo tudi že na novih modelih, ki jih bomo kmalu začeli proizvajati.
Vaš avtomobil je zelo poseben, predvsem zaradi pogona. Ima štiri elektromotorje in štiri menjalnike.
Res je. Nikoli nisem želel izdelati le električno različico super avtomobila, ki že obstaja in bi ga dvignili na višji nivo. Menim, da lahko s tehnologijo električnega pogona naredimo stvari, ki si jih s klasičnim pogonom ne moremo zamisliti. Zato se nisem odločil narediti le avtomobil, ki ga bo poganjala elektrika, pač pa avtomobil, ki bo povsem drugačen. Imamo štiri elektromotorje, vsak upravlja eno od štirih koles. Razvili smo sistem, ki se imenuje R-AWTV, ki optimalno razporeja moč in navor med kolesi s pomočjo matematičnih modelov, algoritmov in senzorjev razporejenih po avtomobilu. Zato se lahko prilagodi vsaki situaciji na cesti in vsakemu vozniku posebej. To je nekaj, kar ne obstaja drugje. Poleg tega ima concept one neverjetne vozne karakteristike, ima 1088 KM,, concept S pa kar 1348. Concept S od 0 do 100 km/h pospeši v 2,5 sekunde, do 300 km/h pa v 13,6 sekunde, kar je hitrejše od novega bugattijevega modela.
Zakaj štirje menjalniki, kaj je njihova funkcija?
Spredaj imamo enostopenjska menjalnika, zadaj dvosklopčna. Ljudje menijo, da električni avtomobili ne potrebujemo menjalnika. To ni res. Če želiš dobre vozne karakteristike, potem je tako kot pri kolesu, ko vozimo v klanec ali pa se po njem spustimo. Električni avtomobil ima visok navor, ampak, kar je pomembno, je, da je nameščen na motorju. Menjalnik ni nič drugega kot pretvornik navora. Če imaš 100 Nm navor in je prenos moči 1:1, imaš prenos navora 100 Nm na kolo. Če imaš prenos moči 1:10, imaš 1000 Nm prenosa na kolo. Mi nismo želeli narediti kompromisa med najvišjo hitrostjo in pospeškom. Naš avtomobil hitro pospešuje in ima najvišjo hitrost 360 km/h. Tega ne bi mogli narediti z enostopenjskim menjalnikom. Naš avtomobil se lahko vseskozi vozi v drugi prestavi, takrat je pospešek slabši. Lahko pa se vseskozi vozi v prvi prestavi do 160 km/h. Menjavanje prestav je redko, je pa zato tu menjalnik, da bi dosegli boljše vozne karakteristike.
So baterije vaše?
Mi smo prvotno tehnološko podjetje, šele nato proizvajalec avtomobilov. Naš glavni posel je razvoj za druga podjetja. Koenigsegg ima na primer našo baterijo in tudi številni drugi uporabljajo našo tehnologijo.
Koliko je cena avtomobila?
850.000 evrov za concept one.
Koliko ste jih prodali?
Skoraj vse. Kupci so tudi tukaj na avtomobilskem salonu v Ženevi.
So to bolj Arabci? Kdo kupuje tovrstne vozila?
Kupci prihajajo iz vsega sveta. Ravno pred najimim intervjujem je bil pri meni kupec iz ZDA.
Je kakšen potencialni kupec tudi na Balkanu?
Za zdaj ne.
Kako testirate aerodinamiko?
Količnik zračnega upora je 0,33. Imamo hišne simulacije za aerodinamiko. Ko končamo z delom na aerodinamiki, jo pošljemo še podjetju, ki opravlja meritve aerodinamike za moštvo Formule 1. Lahko je narediti kalupe in dele v računalniku, če meritve niso točne, pa je potem nadaljnje delo nemogoče.
V ZDA bo lahko že letos vzvratna ogledala zamenjala kamera. Vi ste na enem od konceptov prikazali model brez vzvratnih ogleda, concept one pa jih ima.
To je smešno. Ko smo imeli na prototipih kamere namesto vzvratnih ogledal, so nas vsi spraševali kje so vzvratna ogledala, zdaj pa nas vsi sprašujejo zakaj nimamo kamere namesto vzvratnega ogledala. Moram priznati, da mi kamera ni všeč. Človeško oko ne zazna pravilno oceniti odaljenost vozila zadaj, če gleda v sliko, ki jo snema kamera.
Kje testirate avtomobil?
Skoraj vsak dan testiramo v centru varne vožnje v Zagrebu. Tam je steza zelo kratka. Testiramo tudi na dirkališču na Grobniku, pogosto najamemo celotno dirkališče. Testirali smo praktično po vsem svetu. Bili smo na več kot 20 dirkališčih. Pikes Peak nam je veliko pomenil.
Kdaj ga boste preizkusili na Nürburgringu?
To je moja velika želja. Upam, da ga bomo preizkusili že letos.
Boste napadli rekord steze?
Počasi. Zelo rad bi že letos izboljšal rekord za električna vozila.
Ste se že slišali s šefom Tesle Motors Elonom Muskom?
Veliko ljudi me povezuje z elonom Muskom. Sam ga zelo cenim in spoštujem, hkrati pa želim, da bo naše podjetje na določenen nivoju, ko ga bom prvič spoznal. Dokler podjetje ni na tem nivoju se ne želim dobiti z njim. Nisem še na tem nivoju.
Kdo je vaš vzornik v avtomobilski industriji?
Christian Koenigsegg. On je super oseba. Uživam v vsakem trenutku z njim.
Ja, lahko mu samo čestitamo.