Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) opozarja, da gre za ukrep, od katerega si potrošniki lahko obetajo le višje cene. Težko je verjeti, da bi ponudniki ceno, ki je obremenjena z različnimi dajatvami, po sprostitvi znižali. Pri ZPS menijo, da je bila odločitev o deregulaciji trga naftnih derivatov sprejeta le na podlagi upoštevanja davčnih prilivov in dobičkov ponudnikov, ne pa iz vidika potreb ter stroškov potrošnikov in gospodarstva.
Prosti trg praviloma prinaša prednosti za potrošnike, a glede na obstoječe razmere v Sloveniji so pri Avto-moto zvezi Slovenije (AMZS) zaskrbljeni, da trg "ne bo deloval na način, ki bi zagotavljal konkurenčnost ponudbe oziroma cen". Tako ZPS kot Avto-moto zveza Slovenija (AMZS) opozarjata, da pri sprejemanju odločitve niso upoštevali dejstva, da imata na slovenskem trgu naftnih derivatov Petrol in OMV močno prevladujoč tržni delež. Kot je agencija za varstvo konkurence ugotovila v poročilu o stanju na slovenskem trgu naftnih derivatov, ki je bilo del analize, na podlagi katere je bila sprejeta odločitev o deregulaciji trga, je ta v Sloveniji visoko skoncentriran. Delež največje družbe je v letu 2018 predstavljal nekaj več kot 68 odstotkov v vseh ustvarjenih prihodkih na domačem trgu panoge, delež druge največje družbe pa nekaj več kot petino.
Pri AMZS se bojijo, da se bodo cene glede na specifično situacijo slovenskega trga z naftnimi derivati, dvignile. Že pred deregulacijo cen ob avtocestnem križu in hitrih cestah so opozarjali, da se bodo cene goriv na omenjenih odsekih zvišale oziroma se ne bodo znižale. "Praksa je pričakovanja potrdila: v zadnjih štirih letih so bile cene goriv na bencinskih servisih ob avtocestah in hitrih cestah, sicer minimalno, a vseeno višje kot na drugih bencinskih servisih," so zapisali pri AMZS.
Ne morejo izbirati, kje bodo točili gorivo
Zveza potrošnikov Slovenije opozarja, da na nekaterih, ne samo ruralnih območjih konkurence med ponudniki praktično ni. Temu pritrjuje tudi pogled na zemljevide lokacij bencinskih servisov največjih trgovcev. Eno od območij, kjer ima monopol Petrol, je območje Severne Primorske, kjer od Solkana do Bovca ni drugega ponudnika.
Pri ZPS zelo dvomijo, da bo v državi, kjer je mreža bencinskih servisov sorazmerno razvita, samo zaradi sproščanja cen prišlo do povečanja konkurence. Hkrati je postavitev novih bencinskih servisov sporna ne samo z ekološkega stališča, pač pa tudi s stališča trajnostne rabe prostora ob pričakovanju, da bo v srednjeročnem obdobju vse manj kupcev kupilo bencinsko ali dizelsko gnani avtomobil.
Poskrbeti je treba za dobro obveščenost
Zveza potrošnikov Slovenije opozarja, da sprostitev trga zahteva določene prilagoditve oziroma ureditev z vidika obveščenosti uporabnikov in nadzora. Za začetek izpostavljajo, da bi morali biti vzpostavljeni konkretni nadzorni mehanizmi in ustrezen nadzor trga, s katerim bi preverjali sporne prakse. Pri tem poudarjajo predvsem izkoriščanje lokalnega monopola na področjih, kjer ni konkurence, in preverjanje dogovarjanja o cenah goriv na področjih, kjer je konkurenca okrnjena. Na ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo pojasnjujejo, da je z vidika nadzora nad spoštovanjem pravil varstva konkurence pristojna Javna agencija Republike Slovenije za varsvtvo konkurence (AVK). "V primeru, da AVK ugotovi kršitev, lahko Vlada RS na podlagi Zakona o kontroli cen ponovno uvede ukrep regulacije cen naftnih derivatov," odgovarjajo na ministrstvu.
Natančna pravila bi morala biti določena tudi glede oblikovanja cen in njihovega oglaševanja. Zveza potrošnikov pri tem za primer daje sosednjo Avstrijo, kjer ponudniki po 12. uri cen ne smejo več zviševati. Na gospodarskem ministrstvu za zdaj časovnih omejitev pri oblikovanju oz. spreminjanju cen niso predvideli. Pravijo pa, da bodo ustrezno reagirali, če bi se izkazalo, da je to potrebno.
Posebna ureditev glede obveščanja o cenah bi morala biti urejena tudi na območju avtocest in hitrih cest. ZPS predlaga postavitev tabel z informacijami ob avtocestah o cenah goriva na naslednjih dveh ali treh bencinskih servisih. Na ministrstvu za gospodarstvo odgovarjajo, da zakonodaja v zvezi z oglaševanjem cen ne predpisuje posebnih obveznosti, da bi morale biti cene dostopne stranki še pred obiskom prodajnega mesta npr. bencinske črpalke.
ZPS predlaga vzpostavitev vsedržavnega portala, ki bi omogočal pregled in primerjavo cen pri vseh ponudnikih v Sloveniji skupaj z ustrezno postavljenim sistemom sporočanja cen. Na tem mestu je treba povedati, da je bila že lani vzpostavljena spletna stran goriva.si, kjer je mogoče preveriti cene naftnih derivatov na posameznih prodajnih mestih. Maja letos je bila sprejeta odredba o podatkih, ki so jih distributerji dolžni zagotavljati ministrstvu. Naftni distributerji so ministrstvu dolžni javiti vsako spremembo drobnoprodajnih cen naftnih derivatov na posameznih bencinskih servisih v Sloveniji pred uveljavitvijo cene na prodajnem mestu. Odredba velja šest mesecev od objave v uradnem listu.
Ka vas je desničarje Jajo nategnil. Jaz sem vedel, da vas bo. Samo še slepci verjamejo manevrom te vlade.
Protestanti že pripravljajo protestno noto proti vladi, da se mora za toliko % povečati socialna podpora in drugi socialni transferji, za kolikor % se bo povečala cena goriva.
Dokler ne bo spremembe volilnega sistema, kjer kriminalci nimajo pravice volit, biti izvoljeni ter jim je po prestani kazni za vse večne čase prepovedano delovanja v politiki, se bo to dogajalo tudi v bodoče. Delovanje v politiki je potrebno prepovedati… ...prikaži več tudi nesposobnim politikom kruhoborcem, politikom, ki izstopijo iz stranke, se presedejo med neodvisne in politikom, ki v posmeh volilcem zaradi škodljivih odločitev z nasmehom sprejemajo politično odgovornost. …