Vlada se je odločila, da ne bo veš regulirala cen bencina in dizla. Nadzorovanih cen ne bo več predvidoma že od 1. oktobra dalje, ko se izteče veljavnost uredbe.
Pri nas ima Petrol po podatkih iz letnega poročila za lani 318 bencinskih servisov, kar je skoraj dve tretjini vseh, OMV jih ima 108. Skupaj tako po številu bencinskih servisov obvladujeta 84 odstotkov trga. Glede na to, da bencinski servisi na dobrih lokacijah prodajo najbrž nekaj desetkrat več goriva kot manjši na slabših lokacijah, pa je najbrž ta delež po prihodkih od prodanih naftnih derivatov še višji. Kolikor se spominjam ekonomije s faksa, se takemu stanju na trgu reče duopol.
Poleg tega je v določenih krajih konkurence še manj, tretji največji ponudnik MOL ima na primer v Ljubljani le tri bencinske servise, od tega dve na Letališki cesti.
Ministrstvo za gospodarstvo je v obrazložitvi odločitve zapisalo, da bo sproščena cena pritegnila diskontne ponudnike na parkirišča trgovskih centrov. Ob tem velja omeniti, da so črpalke pred Hoferji v lasti OMV-ja, edini »samostojni« diskontar pri nas so Mercatorjeve črpalke Maxen, ki pa so, vsaj nekatere, na precej nenavadnih lokacijah.
Analize, na podlagi katere so odločali, nam z ministrstva za gospodarstvo še niso poslali. Leta 2016 pa so v analizi trga upoštevali skupne prihodke podjetij, torej tudi prihodke, ki jih ustvarijo s prodajo elektrike, zemeljskega plina, kave, časopisov in bureka.
In prav to je ena od največjih težav trga pri nas. Konkurenčnost trga se presoja tudi na podlagi tega, kakšne so ovire za vstop. Za morebitnega novega ponudnika na trgu so gotovo daleč največja ovira možne lokacije za gradnjo, saj je teh izjemno malo. "V obdobju desetih let po deregulaciji vseh naftnih derivatov, bi lahko prišlo do vstopa novih ponudnikov na trg," sicer menijo na vladi. Kje naj bi ti ponudniki zgradili bencinske servise, pa ne omenjajo.
Ob tem velja spomniti, da je imela ob združitvi Gen-I in Elektro Energije, ki sta imela pri gospodinjstvih skupaj okrog 40-odstotkov trga, Agencija za varstvo konkurence precej pomislekov, obljubiti sta morala, da tri leta brez dovoljenja agencije ne bosta dražila, agencija pa je zahtevala vpogled v vistem marž za pet let. Elektriko lahko sicer brez višjih stroškov kupuješ od katerega koli ponudnika, medtem ko je obisk bolj oddaljenega bencinskega servisa povezan s stroški.
Dobra stran: gre za cente, največ za nekaj evrov pri polnem rezervoarju
Po veljavni uredbi je najvišja marža za 95-oktanski bencin 8,701 centa za liter, pri dizlu pa 8,158 centa za liter. To po meni, da pri natočenih 50 litrih bencina Petrol dobi 4,35 evra, pri natočenih 50 litrih dizla pa 4,08 evra.
Na hitro smo izračunali, kaj bi morebitno zvišanje marže prineslo ponudnikom. Če bi ceno dvignili za en cent, bi v enem mesecu zaslužili dodatna dva milijona evrov, saj se povprečno na mesec proda približno 200 milijonov litrov bencina in dizla. Pri polnjenju 50-litrskega rezervoarja bi zvišanje za en cent voznike stalo 61 centov (tudi na maržo boste plačali DDV).
Če bi marže dvignili za pet centov, bi ponudniki na mesec pobrali za 10 milijonov evrov več marž, cena polnega 50-litrskega rezervoarja pa bi se zvišala dobre tri evre.
Prosto se na trgu že od aprila 2016 oblikujejo cene 98-oktanskega bencina in kurilnega olja, od novembra istega leta pa lahko trgovci sami določajo ceno na avtocestah in hitrih cestah. Junija je kolega preveril te cene in ugotovil, da je liter bencina od 2,3 do 3,9 centa dražji kot drugje. Če se bodo marže dvignile za toliko, bo poln 50-litrski rezervoar od 1,15 do 1,95 evra dražji, kot je zdaj.
"Predvidevamo, da bi bile cene naftnih derivatov na avtocestah še naprej višje, medtem ko bi bile v mestih in ob mejah zaradi konkurence cene nižje,“ pričakujejo v vladi.
Ne gre pa zanemariti še enega učinka, da vlada ne bo več »odgovorna« za morebitne visoke cene bencina in dizla, ampak bo lahko, čeprav bo še vedno določala trošarine, ki so trenutno več kot tretjina končne cene, s prstom kazala na Petrol in OMV.
dezurni@zurnal24.si
Kdo pa kontrolira in omejuje peke? Zakaj pa se nihče ne razburja, ko je šel kruh iz slabega evra na 2,5- 3 €? In mimogrede, nekatere cene goriv so že zdaj lahko prosto kreirali!
Prodajna cena litra fosilnih goriv je obremenjena z visokimi dajatvami, s katerimi se gradi in vzdržuje prometna infrastruktura. Lastniki električnih vozil, ki jih polnijo na domačih gospodinjskih električnih vtičnicah, pa teh dajatev ne plačujejo, čeprav zaradi večje teže še bolj… ...prikaži več uničujejo ceste, kar je diskriminatorno in proti ustavno.
Jaz se zaradi Mary Pierce vsako jutro zbudim s trdim... .Ko ona servira,tiste črne prepotene spodnjice,pol pa ne vem... .