Pozor, če je na škatli za rezervni del, ki vam jo pokaže mehanik ob popravilu vašega avtomobila logotip avtomobilske znamke, še ne pomeni, da del, ki so ga vgradili na vaš avtomobil, ni ponaredek.
Pretekli teden smo na zurnal24.si pisali o ponarejenih avtomobilskih delih. Obiskali smo Renaultov Tehnični center v Novem mestu, kjer nam je Jernej Kočman, vodja na področju karoserijskih popravil in lakiranja, ki ima za seboj že 33 let izkušenj, pojasnil, kakšne so posledice za avtomobil in tudi potnike v primeru prometne nesreče, ali celo pešce in kolesarje, če so po popravilu na avto vgrajeni ponaredki karoserijskih delov, kot so odbijači, pokrov motorja, maska motorja. Zaradi ponaredkov, ki so trikrat cenejši od originalnega dela in k nam nelegalno prihajajo večinoma iz Azije, ima lahko avto po taki vgradnji nično varnost v primeru trka, drugi vplivi pa so še večja poraba goriva in emisij (zaradi slabših in težjih materialov), krajša življenjska doba (korozija, večja obraba materialov), estetske napake, saj se deli ne prilegajo vozilu ...
Luka Koper pod drobnogledom
Prav zato se avtomobilska podjetja in tudi zavarovalnice vse več sama posvečajo k preprečevanju dostopa ponaredkov na naš trg poprodajnih storitev. Pri Finančni upravi Republike Slovenije (FURS) so nam pojasnili, da se največ ponarejenega blaga odkrije v Luki Koper, kjer blago tudi sicer prihaja v velikih količinah z ladjami.
|
kosi |
ocenjena vrednost blaga v € |
|
2015 |
7 |
16 |
4.100 |
2016 |
4 |
6 |
2.800 |
2017 |
16 |
5.681 |
411.400 |
* - Število odkritij po podatkih Fursa in ocenjena vrednost ponarejenega blaga.
Ne gre le za lažne torbice Louis Vuitton, parfume Chanel, ure Rolex, oblačil Dior, ampak tudi avtomobilske dele Renaulta, Škoda in drugih avtomobilskih znamk. Zadržani so bili izpuhi in njihovi deli, avtoradii, vodne črpalke, zračni filtri, navigacijsko multimedijski sistemi ... Ti deli gred ona uničenje.
|
2015 |
2016 |
2017 |
Vsi ponarejeni izdelki (v kosih) |
3.188.323 |
1.289.706 |
196.930 |
avtodeli |
16 |
6 |
5681 |
Število vseh zadržanj blaga |
2.669 |
1.089 |
746 |
avtodeli |
7 |
4 |
16 |
Ocenjena vrednost zadržanega blaga v € |
28,9 mio |
4,9 mio |
4 mio |
avtodeli |
4.100 |
2.800 |
411.400 |
* - Delež ponarejenih avtomobilskih delov v primerjavi z oblačili in drugimi artikli po podatkih Fursa.
Pri Fursu so nam pojasnili, da nosilci pravic intelektualne lastnine posebej za carinske delavce pripravijo izobraževanje oziroma predstavitev svojih izdelkov in načine za odkrivanje ponarejenega blaga oziroma za razlikovanje ponaredkov od originalov.
Če carinski organ ob preverjanju blaga posumi, da je blago ponarejeno, obvesti imetnika pravice in deklaranta (uvoznika). Imetnik pravice nato potrdi, ali gre za ponarejeno blago ali ne. Če se deklarant z njegovo oceno strinja, gre blago na uničenje. Če pa temu nasprotuje, pa mora imetnik pravice na sodišču dokazati, da je bila njegova pravica kršena.
Na sodišču gredo do konca
To so nam potrdili tudi iz podjetja Renault Slovenija, kjer izobražujejo slovenske inšpektorje in carinike. V Kopru so že imeli veliko zaplembo, šlo je za uničenje karoserijskih delov. Pojasnili so nam, da se iskanja ponarejenih delov pri mehanikih lotevajo tudi s pomočjo zasebnih detektivov, saj se jim ob nakupu nekega avtomobilskega dela ni treba predstaviti z značko, njihove dokaze pa lahko uporabijo na sodišču. In tam gredo do konca, saj imajo za to neomejen proračun, so nam zaupali na Renaultu in dejali, da se na črnem trgu ponaredki še vedno pojavljajo, čeprav zaradi vse boljšega inšpekcijskega in carinskega nadzora vedno manj.
Tudi zato, ker pri odkrivanju ponaredkov sodelujejo z drugimi znamkami, saj deli za različne avtomobilske znamke vedno potujejo skupaj v velikih zabojnikih. Vedno, ko nekdo naleti na ponaredek, obvesti tudi druge avtomobilske poizvajalce, roba se zapleni in uniči. S tem dajo preprodajalcem ponaredkov vedeti, da bo ta roba vedno uničena.
Vsak original ima emblem in kodo
Pri Renaultu navajajo, da je največ ponaredkov med karoserijskimi deli odbijačev, motornih mask, blatnikov, prednjih svetil, stekel, verjetnost, da bodo med ponaredki avtomobilska vrata pa je majhna, saj je to zelo kompleksen del. Opozarjajo tudi na to, da, če je na škatli z rezervni del, ki vam jo pokaže mehanik ob popravilu vašega avtomobila logotip avtomobilske znamke, še ne pomeni, da del, ki so ga vgradili na vaš avtomobil ni ponaredek. Vsak originalni avtomobilski del je označen z logotipom znamke in kodo izdelave.
Tudi zavarovalnice aktivno delujejo na področju preprečevanja, odkrivanja in raziskovanja prevar, saj želijo preprečiti negativne učinke za poštene zavarovance. Zavarovalniške goljufije namreč posredno zvišujejo premije za vse, po ocenah Zavarovalnice Triglav zaradi nepoštenja manjšine vsak Slovenec letno plačuje 80 evrov višjo premijo.
Zavarovalnice preiskujejo primere
V Zavarovalnici Triglav ugotavljajo, da se že več let poskusi prevar dogajajo tudi na področju avtomobilskih škod, kamor sodijo tudi prevare na avtomobilskih servisih. Za zurnal24.si so pojasnili, da je število tovrstnih prevar sicer v primerjavi z vsemi obravnavanimi sumi razmeroma majhno. Toda če do goljufij pride, je običajno oškodovanih več strank, odkrivanje nepravilnosti pa lahko traja precej dolgo. Poudarjajo, da je pri celotni zadevi zelo pomembno sodelovanje zavarovancev. "V preiskavah smo sume prevar doslej največkrat potrdili ravno s pomočjo strank, ki smo jim zagotovili dodatni pregled vozila na neodvisnem pooblaščenem servisu. Pomagamo si tudi z naprednimi računalniškimi orodji, s katerimi analiziramo posamezni sum prevare in ugotavljamo povezane primere. Na ta način je enostavneje raziskati tudi razsežnost goljufij servisov in morebitne povezave z drugimi osebami," pravi Luka Pušnik, direktor službe za korporativno komuniciranje.
Ponarejen del je, ko je enkrat vgrajen na vozilu, zelo težko prepoznati. Še posebno, ko je ta poškodovan (zmečkan, razbit …). Cenilci so pozorni na oznake posameznih delov, kjer so le-te dostopne in vidne; npr. na vetrobranskem steklu, žarometih ... Veliko pozornost pri svojem delu posvečajo delom, ki so razbiti v drugih prometnih nesrečah in potem vgrajeni v vozilo, ki je lažno udeleženo v nezgodi. "Pri tovrstnih poskusih goljufij naši strokovnjaki uporabljajo naprave, ki zaznajo poseg v vozilo pred dogodkom," dodaja Pušnik. Veliko pove tudi karakteristika poškodbe posameznega dela, kjer se velikokrat ugotavlja, da se posamezne poškodbe ne ujemajo s prikazanim dogodkom in da (verjetno) izvirajo iz drugih dogodkov.
Le popravljeni, ne zamenjani
V Zavarovalnici Triglav so pri kontrolah avtomobilskih servisov, ki popravljajo škodo na vozilih, v preteklosti že ugotovili, da so bili deli vozil le popravljeni in ne zamenjani. Nestrokovno popravljeno vozilo ali neustrezni rezervni deli, kar ima lahko resne posledice za varnost voznika in sopotnikov, lahko privedejo najmanj do tega, da bo lahko kmalu potrebno novo popravilo. To pa stranki povzroči nove stroške, ki jih bo morala kriti sama. Pri naši zavarovalnici še ugotavljajo, da je največja težava nestrokovno vgrajena rabljena varnostna oprema, kot so varnostne blazine in pasovi. Zakasnitev proženja varnostne blazine le za nekaj desetink sekunde lahko pomeni mejo med življenjem in smrtjo. V ta kontekst lahko štejemo še elemente, ki pomembno vplivajo na vozne lastnosti vozila, kot so deli v sistemu za krmiljenje vozila ali zavorni sistem in njegovi sestavni deli.
Danes mora bit človek strokovnjak na vseh področjih, drugač ti vedno in vedno znova na čelu napišejo besedo OSEL. Dejstvo je, da odkar ljudje dovolim zlatarjem avte popravljat...se nam ta napis niti prej niti pol več ne izbriše iz čela
Dejstvo je, da so originalni deli zelo dragi in se zato serviserji poslužujejo ponaredkov oz. cenejših izvedb. Obstajajo originalni deli z označbo firme, deli z označbo a druge firme, deli brez označbe firme in kitajski oz. azijski deli. Cena je… ...prikaži več seveda primerna imenu.
Zlatarji naj spustijo cene, pa bo manj težav s konkurenco. Iz lastnih izkušenj vem, kako to delajo pooblaščeni serviserji, zato naj nehajo jamrat. Najlažje je kupit olje po 2€, prodat pa po 18€ za liter, pa filtrov ne zamenjat, ampak seveda zaračunat.