Vožnja in avtomobili so pogosta tema gostilniških debat pri nas. Da so ženske bolje voznice kot moški marsikdo sprejme z neodobravanjem. To so ugotovili tudi v akciji Heroji furajo v pižamah, kjer so kot odziv na omenjen naslov, da so ženske boljše voznice, kot moški, ki je bil sprožen kot provokacija z namenom šokirati javnost, prejeli številne odzive, v katerih se komentatorji ne strinjajo, celo zgražajo nad to trditvijo.
Vendar pa so z naslovom dosegli to, da je sporočilo močnejše od prepričanja, ki še vedno velja pri nas, da je spiti pijačo in sesti za volan avtomobila »kul«. Gre za nadaljevanje akcije začete pred tremi leti, ki so jo kot vzorno prepoznali tudi znotraj EU in jo tudi nagradili.
Občine prepoznale težavo in jo rešujejo
David Razboršek, direktor Zavoda VOZIM, je povedal, da so v treh letih na delavnicah o tem, kako nevarno je piti in sesti za volan, izobrazili 14 tisoč mladih, predvsem v ruralnih občinah, kjer javnega prevoza sploh ni in mladi pogosteje sedejo za volan tudi opiti. V tem času so z zabav prepeljali več kot 600 mladih, devet manjših občin je sprejelo konkretne akcijske načrte za boj proti alkoholu in vožnji. Organizatorji kampanje se osredotočajo predvsem na okolja, kjer je infrastruktura slaba, brez organiziranega prevoza, kjer je verjetnost za prometno nesrečo vsaj dvakrat večja od povprečja.
Razboršek ugotavlja, da je sesti za volan po nekaj popitih kozarcih običajno marsikje na podeželju. Zato tudi tretjo sezono akcije Heroji furajo v pižamah nadaljujejo v lokalnem okolju z naslovom, s katerim so želeli privabiti pozornost: Ženske so boljše voznice kot moški.
Ženske so statistično boljše voznice
Kaj pravi statistika? Vesna Marinko, vršilka dolžnosti direktorice Javne agencije RS za varnost prometa, je razgrnila podatke in pojasnila, da boljša voznica ne pomeni, da zna bolje parkirati, ampak ima bolje izdelano kulturo vožnje, da se nikoli ne sede pijana za volan. To dokazujejo podatki, saj je v letu 2018 od 22 prometnih nesreč s smrtnim izidom le ena ženska vozila pod vplivom alkohola, 21 ostalih primerov so pripisali moškim. Od letošnjih 28 žrtev slovenskih cest, v katerih je bil vzrok za nesrečo alkohol, pa so bili za vse krivi moški.
Nadalje statistika razkriva, da tri od štirih prometnih nesreč zakrivijo moški. Letos je bilo poškodovanih 28.850 oseb, moški so bili krivi za 68 odstotkov vseh nesreč. Poleg najbolj očitnega razloga za nesreče, ki je alkohol, na AVP enako ugotavljajo tudi za prekoračeno dovoljeno hitrost, kjer je kar tri četrtine prehitrih voznikov moških, vsak tretji moški umre v prometnih nesrečah, ker ni pripasan ter le vsaka četrta ženska. Moški prevladujejo tudi pri agresivni vožnji in nespoštljivem odnosu. Pri vsem naštetem tudi ženske niso nedolžne. Rekorderki so letos namerili 1,64 miligrama alkohola na liter izdihanega zraka (3 promile), moškemu rekorderju pa 1,75 miligrama alkohola na liter izdihanega zraka (3,5 promila).
"Vrglo me je pod prednje sedeže"
Spregovorila je tudi ambasadorka Zavoda Vozim Vesna Novak, ki je sama zaradi prometne nesreče pristala na invalidskem vozičku. To je njena zgodba:
»Nesreča se je zgodila pred 22 leti, takrat sem bila stara 20 let. Bil je sobotni večer in s prijateljico sva se odpravili ven. Brez avtomobila. Popili sva nekaj pijač. Odločila sem se, da grem domov, a me je prijateljica prepričala, da se odpraviva še na eno pijačo. Prisedla sva se k vinjenemu vozniku, ki so mu po nesreči izmerili 2,8 promila alkohola. Zapeljal je na avtocesto. Sedela sem zadaj. V nekem trenutku sem se usedla na sredinski sedež in se pogovarjala s prijateljico. Nisem bila pripasana. Voznik se je zaletel v stoječi tovornjak. Vrglo me je pod prednje sedeže. Zbudila sem se v bolnišnici z diagnozo, da bom tetraplegik. Hroma od vratu navzdol. To je bil največji šok v mojem življenju. Nisem želela več živeti. Zdravljene je trajalo 1,5 meseca v bolnišnici, 6 mesecev v rehabilitacijskem centru Soča in še štiri leta po tem, ko sem se vrnila domov. Zdravstveno stanje se mi je izboljševalo, hodila sem celo z berglami. Danes sem na vozičku, ker so posledice poškodbe prehude. Ko se spomnim usodnega večera, ko sem načrtno pustila avto doma, nisem pričakovala, da bo nekdo drug, vinjen, povzročil nesrečo. Zato je še težje sprejeti mojo odločitev. Danes imam družino, dva otroka, dokončala sem študij in se zaposlila.
Po treh pijačah bolje zavoziš
Z akcijo se organizatorji ne želijo osredotočiti le na mesec december, ampak na celo leto, zato so ustvarili nov komunikacijski kanal, ki bo na težavo alkohola in vožnje opozarjal 12 mesecev na leto. To je koledar gole resnice, na katerih je upodobljenih 12 vplivnih Slovenk, ki vsaka s svojo močno izjavo, oziroma obrnjenimi pivskimi izreki, kot so »Po treh pijačah bolje zavoziš«, spodbujajo, da ne sedemo pijani za volan.
Maja Roškar iz Inštituta za javno zdravje (NIJZ) pravi, da je problematika alkohola eden največjih večjih javno zdravstvenih problemom. Posledice povezane z alkoholom stanejo državno blagajno vsako leto 150 milijonov evrov. »Čezmerno pitje pri odraslih upada, še vedno pa smo nad evropskih povprečjem,« dodaja Roškarjeva in pojasnjuje, da so razlike med moškimi in ženskami in sicer v razmerju 3:1, kar pomeni, da moški pogosteje uživajo alkohol in ga popijejo več, prav tako pa s pitjem alkohola veliko pogosteje vsaj enkrat na leto tvegajo kakršnokoli škodo (vožnja, pretep …).
"V Sloveniji me policisit niso še nikoli ustavili"
Eden od partnerjev projekta je tudi Toyota, predsednik Toyote Adrie Kensuke Cučija pa je pojasnil, kako so težavo rešili na Japonskem: »Tudi mi smo imeli težavo, a smo uspeli spremeniti miselnost. Veliko ljudi je pilo in vozilo. Zato smo spremenili zakon. Po tem zakonu smo takoj zabeležili 80 odstotkov manj pijanih voznikov in voznic. Vzrok je bila globa za vožnjo pod vplivom alkohola v višini 8.000 evrov in 5 let odvzema vozniškega izpita. Z enako globo so bili kaznovani tudi sopotniki, ki so dovolili, da voznik sede za volan po vplivom alkohola. Kaznovani so bili sorodniki, ki so zaupali ključe avtomobile vozniku, tudi restavracije, če so vedele, da bo voznik pod vplivom alkohola sedel za volan vozila,« poudarja Cučija, ki je navedel še en zanimivo podatke: »Na Japonskem me ustavijo policisti vsak teden, v Sloveniji me niso še nikoli«
Tudi zato so organizatorji pozvali institucije pri nas, da sprejmejo odločitve, ki bodo tudi v resnici preprečile, da ljudje umirajo v avtomobilih. Leta 2018 je bilo ob 22 mrtvih tudi več kot 150 hudih telesnih poškodb, samo zaradi vožnje pod vplivom alkohola.
Končno pride neki Japonček in pove kar je očitno že dolgo vsem, ki smo veliko na cesti... Policaji so očitno vsi na meji in lovijo varde in podobne... Jaz sem bolj in večkrat ogrožen na cesti od "domačih neprijatelja" kot… ...prikaži več od enega Sirca, ki hoče čez Slovenijo v Nemčijo. Nisem videl policije, da bi kontrolo izvajala že lep čas, kaj spet stavkajo?!?
Bedarija! Statistika kot prvo ne pove koliko procentualno je moških in koliko žensk. Dalje statistika NE POVE koliko žensk je s svojo retardirano vožnjo neposredno ali posredno krivih za nesrečo moških. Z vožnjo 60 ali manj po cesti, kjer je… ...prikaži več dovoljeno 90 izsilijo množično prehitevanje ostalih normalnih voznikov in ni vrag, da se potem nekomu ne izide. Pa statistika tudi ne pove, koliko žensk je s svojo vožnjo krivih za še večje zastoje, ko ne spelje, čeprav je prostora več kot preveč...
Statistika je vedno izdelana po meri naročnika ! Sploh se ne bi čudil ,če bi takšno statistiko izvajala AVP ? To je podobno kot podeljevanje Pahorjeve jabolke navdiha ,ki jo ima že vsaka druga Slovenka doma .