Avto
203 ogledov

Ogledali smo si kako nastaja peugeot 208

PSA tovarna v Trnavi
1/26
Gregor Prebil
Avtomobilska tovarna v slovaški Trnavi, kjer trenutno izdelujejo modela peugeot 208 in citroën C3 picasso je najmlajša in tehnološko najbolj moderna tovarna skupine PSA Peugeot Citroën. Obiskali smo jo in preverili, kako zadovoljni so s Slovaki Francozi in si pogledali kako nastaja model 208.

Če imamo Slovenci zgolj eno tovarno v kateri proizvajajo avtomobile, Revoz iz Novega mesta, so na Slovaškem že trije avtomobilski proizvajalci, kmalu pa se jim bo pridružil še četrti. Vsi so locirani blizu glavnega mesta Bratislave. V bližini slovaške prestolnice ima svojo proizvodnjo Volkswagen, v Žilini Kia, v Trnavi pa PSA Peugeot-Citroën. Jaguar Land Rover bo svojo tovarno kmalu odprl nekoliko bolj vzhodno, v mestu Nitra.

Slovaki rekorderji

PSA tovarna v Trnavi | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil
Samo v Trnavi bodo letos pri PSA proizvedli preko 300.000 novih vozil, od tega okoli 80 odstotkov modelov peugeot 208. To je štirikrat toliko, kolikor bo letošnja „bera“ v Novem Mestu. Čeprav so statistike zelo varljive, pa so tudi zato, ker proizvajajo pomembne, množične modele, Slovaki na vrhu po številu proizvedenih avtomobilov na 1.000 prebivalcev.

Obiskali smo tovarno v Trnavi, kjer PSA zaposluje 3.500 delavcev, brezposelnost v mestu in okolici pa je tudi zaradi tega za polovico manjša, kot je slovaško povprečje, ki je med 12 in 13 odstotki. 23 odstotkov od 3.500 delavcev je žensk, 75 odstotkov vseh zaposlenih pa je delavcev v proizvodnji. Tako kot v Revozu, se tudi v Trnavi poslužujejo zasposlovanja agencijskih delavcev, teh je okoli 900.

PSA tovarna v Trnavi | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Dva odmora na izmeno

Delo v tovarni v Trnavi, ki se razteza na 192 hektarjih, poteka v treh izmenah, delo v vsaki izmeni pa traja osem ur. Delavci imajo pri tem dva odmora, en desetminutni odmor in en dvajsetminutni odmor. Peter Šverc, v tovarni zadolžen za stike z mediji, nam je pokazal posebne sobe za sestanke, postavljene ob proizvodni liniji, ki v času odmora služijo tudi kot prostori za prehranjevanje. V tovarno vsak dan dostavljajo več vrst malic, tako, da delavci ne izgubljajo časa z odhodom v menzo. Tisti, ki z delom končajo ob 14. uri, ali tisti v popoldanski izmeni, imajo po ali pred nastopom dela možnost prehranjevanja tudi v menzi, ki je v sklopu tovarne.

PSA tovarna v Trnavi | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil
Vodič nam je povedal, da imajo do 25 leta starosti po zakonu 20 dni letnega dopusta, nato pa 25 dni. Dodatnih prostih dni jim kot ugodnosti ne nudijo, zato pa jim podjetje plačuje življenjsko zavarovanje ter vplačuje mesečni obrok v pokojninski steber za tretje življenjsko obdobje. Poznajo tudi sistem popustov za nakup novega vozila.

V načrtih celo dve tovarni

Francozi so strateško partnerstvo s Slovaško najavili januarja 2003. Tovarna je bila zgrajena leta 2005, junija leta 2006, pa je bilo izdelano prvo vozilo, peugeot 207, nam je razložil Šverc, ki mi je predstavil proizvodni proces. Pojasnil je, da so Francozi prvotno načrtovali izgradnjo dveh tovarn, a jim je načrte preprečila ekonomska kriza, zaenkrat pa ambicij po gradnji še ene tovarni niso obujali.

Šverc, ki je v tovarni od leta 2006 naprej, je dejal, da je bila investicija uspešna, saj je tovarna v Trnavi kmalu postala znana po doseganju visokih kakovostnih standardov, danes pa velja za od eno treh najboljših tovarn po kakovosti svojih izdelkov v B avtomobilskem segmentu, kamor spada model peugeot 208, ki ga proizvajajo. V začetku so v tovarni proizvajali peugeot 207, leta 2009 pa so začeli izdelovati tudi model citroën C3 picasso. 207 je novembra leta 2011 nasledila nova generacija modela 208, zaradi katerega so posodobili proizvodnjo, ki zdaj omogoča, da na leto proizvedejo več kot 300.000 vozil.  Vsako minuto lahko proizvedejo eno vozilo, torej 60 na uro.

PSA tovarna v Trnavi | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

400 robotov v varilnici

V tovarni poteka le proizvodnja vozil, ne pa tudi razvoj. Poleg proizvodne linije je ob tovarni še hala za proizvodnjo delov karoserije in lakirnica, kjer operirajo s 16 različnimi laki za vozila na vodni osnovi. Menjalnike in pogonske motorje pa na Slovaško dostavljajo iz drugih tovarn. V varilnici je pri laserskem načinu varjenja, ki omogoča varjenje tudi na težje dostopnih mestih, v pomoč okoli 400 robotov, ki poskrbijo za okoli 4.000 varov na karoserijo vozila. Kakovost varjenih točk na karoseriji natančno nadzorujejo v rednih presledkih na za to prilagojenih postajah. Ob proizvodnji je še logistični center, kjer proizvedena vozila bodisi z vlačilci, bodisi z vlakom odpeljejo do naročnikov.

PSA tovarna v Trnavi | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil
Vsako vozilo je treba po lakiranju sestaviti. Čeprav izdelujejo dve vozili -  peugeot 208 in citroën c3 picasso, pa celotna proizvodnja poteka na eni liniji. Prav zato je pomembno, da so delavci natančni in pravilno izobraženi. Preden novi delavec nastopi z delom na proizvodnji liniji, se mora za delo izobraziti in uvesti na simulacijskih napravah. Trening traja 14 dni. Po tem času sledi uvajanje na proizvodni liniji pod nadzorom za to usposobljenega kadra.

Šverc nam je pojasnil, da enkrat na mesec proizvodnjo popolnoma ustavijo za 90 minut, kjer na sestanku vodje izmen izmenjajo mnenja in naredijo spremembe, če ugotovijo kakršnokoli napako v procesu. Tudi zato so poškodbe na delu zelo redke, pravi in doda, da so morali v zadnjih dveh letih le enkrat prekiniti delo zaradi poškodbe delavca. Proizvodna je sestavljena iz različnih sklopov, od montaže, do preverjanja kakovosti. V proizvodnji imajo vsak dan opravka z okoli 3,5 milijona kosi materiala. Pri vsakem vozilu je treba, potem, ko je sestavljeno, preveriti ali delujejo vsi sistemi vgrajeni v vozilo, od multimedijskega sistema, do zavor in drugih vitalnih delov. Med drugim preverijo geometrijo žarometov, celo simulirajo vožnjo pri avtocestnih hitrostih. "Trenutno po kakovosti spadamo med prve tri tovarne, ki izdelujejo vozilo B avtomobilskega razreda, kamor spada peugeot 208. V prihodnje želimo biti prvi," pravi Šverc.

PSA tovarna v Trnavi | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Vozila tudi na testni poligon

V sklopu tovarne je tudi manjši testni poligon, kjer preizkusijo trpežnost in zanesljivost določenega števila proizvedenih vozil na različnih tipih cest. V sklopu poligona so različne ovire, ki predstavljajo vožnjo po granitnih kockah, mokri cesti, čez različne ovire, kot so robniki ali ležeče ovire na cestah, ustavljanje na klančini ... V sklopu poligona je tudi naprava za testiranje aistenčnih sistemov za pomoč vozniku, kot je sistem za zaznavanje stoječe ovire, opozarjanje na njo in samodejno zavirnaje v sili pri nizkih hitrostih.

Komentarjev 4
  • blueone 00:40 17.oktober 2015.

    in to na daljši rok...

  • blueone 00:39 17.oktober 2015.

    ne ne to ni res...pri nas bi se prisesali kar takoj na podlagi kakšnih svetovalnih pogodb..

  • Mahi 10:10 16.oktober 2015.

    Pri nas bi morali koga dobro podkupit, potem bi še z davki udarli, da ne govorimo koliko papirjev, soglasij in taks bi bilo prej potrebno urediti. Torej - na Slovaškem je bolj enostavno.