S 1. septembrom 2015 morajo vsi novi avtomobili in lahka tovorna vozila v EU izpolnjevati najnovejši okoljevarstveni standard euro 6, potem ko že od lani velja za vse na novo tipsko homologirane modele teh vozil. Proizvajalci so praviloma že pred časom prilagodili svoje motorne palete, nekateri s povsem novimi motorji, drugi z izdatno izboljšanimi obstoječimi, nekateri pa so imeli že od prej nared motorje, a so jih umetno "držali" na euru 5 in jih sedaj z nekaterimi manjšimi prilagoditvami pripravili na strožji kriterij.
Dobra lastnost novega standarda je, da je pri dizlih bistveno oklestil dovoljene izpuste zdravju zelo škodljivih emisij, predvsem dušikovih oksidov (80 mg/km proti 180 mg/km), tako da so sedaj praktično že na ravni bencinskih motorjev (največ 60 mg/km). Da so to dosegli, so morali proizvajalci fino nastaviti procese izgorevanja goriva ter vgraditi dodatne katalizatorje.
A tu so še drugi dodatni stroški. Pri težjih avtih pridejo v poštev le dragi katalizatorji, ki delujejo s pomočjo dodatka AdBlue (sečnina). Ta v izpušni cevi reagira z dušikovimi oksidi in jih več kot 90 odstotkov pretvori v neškodljive emisije. AdBlue je potrebno redno dolivati, odvisno od avtomobila na rednih servisnih ali celo na bencinskih črpalkah. To pa seveda lastnika lahko stane.
Pa ne le dražje servise, tudi stroške novih rešitev v proizvodnjem procestu so proizvajalci oziroma trgovci v veliko primerih gladko prevalili na ramena kupcev v obliki višjih prodajnih cen vozila. Na cenikih slovenskih uvoznikov smo naleteli na več primerov, ko je isti model z euro 6 motorjem celo po tisočaka in več dražji od takšnega z enakim oziroma po moči primerljivim euro 5 motorjem.
Povprečni avto v Sloveniji le 11 gramov nad "najčistejšim" davčnim razredom
Potrošniki bi pričakovali, da jih bo pred podražitvijo in kot spodbuda za izbiro čistejšega vozila varovala vsaj lestvica davka na motorna vozila, ki je odvisna od izpustov CO2 novega avtomobila. Vendar je ta lestvica iz leta 2010 z današnjega stališča v mnogočem že zastarela, saj ima denimo prvi razred obdavčitve razpon od 0 pa vse do 110 gramov CO2, medtem ko je na trgu dandanes množica manjših dizelskih avtov z deklariranimi izpusti celo pod 90 grami CO2. Povprečni deklarirani izpust novih avtomobilov v Sloveniji (statistični podatek za leto 2014) je sicer 121 gramov CO2.
Če kupiš (dražji) euro 6 motor, bolj varuješ naravo? Na žalost ne ...
Tako na ministrstvu za okolje kot na ministrstvu za infrastrukturo in prostor pričakujejo, da bo imel euro 6 z vse večjim številom modernih vozil na cestah z leti vse bolj pozitivne vplive na okolje in kakovost zraka. Vendar pa Boštjan Okorn iz Zveze potrošnikov Slovenije opozarja, da je lahko euro 6 v marsikaterem pogledu zgolj pesek v oči v naporih po naravi prijaznejših vozilih. Predvsem opozarja na vse večje razlike med porabo, ki jo proizvajalci izmerijo v laboratorijih, ter porabo v realnem okolju.
"Preskoki na nov, strožji standard to razliko pogosto še povečujejo, saj avtomobilske tovarne iščejo nove in nove načine, kako z minimalnimi predelavami motorjev doseči zahteve novih standardov," pravi Okorn. Kot dodaja za primerjavo, pa v realnem svetu številni avtomobili niti med rednimi servisi ne potrebujejo dolivanja dodatka AdBlue, kar posledično vodi h temu, da je mešanica očitno preslaba in zato izpusti NOx previsoki.
"Dokler se ne bo spremenil sistem označevanja in predvsem preverjanja porabe goriva, se pri standardih lahko pogovarjamo le o teoretičnih vrednostih, pri plačilu 'okoljskih' davkov pa gre celo za oškodovanje države, saj so ti vezani na vrednosti, ki jih potrošnik v praksi ne doseže."
Davčne spodbude ne pomagajo, če jih proizvajalci zaobidejo
Pametno obdavčevanje okolju prijaznejših vozil je eden od smiselnih vzvodov za povečanje deleža prodaje ekološko primernejših vozil. Vendar Okorn opozarja, da se lahko tudi to izrodi v napačno smer, kot se je zgodilo na Nizozemskem, kjer so proizvajalci praktično iste motorje za tamkajšnji trg deklarirali za bolj čiste, da so s tem še ustrezali zgornji meji za nižji davek. Posledično je zelo poskočila prodaja hibridov, "pri katerih poraba pri vsakdanji vožnji še bistveno bolj odstopa od tiste na papirju." Izpusti pa seveda tudi.
andrej.leban@zurnal24.si
kupim samo dizla z eu3. DPF pa razne loputke in senzorčke naj si eu gospoda nekam vtakne.
*manj v zraku
Najbolj važno je, da je kupec avta zadovoljen. In meni ne bo čisto nič večje zadovoljstvo če bo kak gram več v zraku, ker tudi ne bo nobene razlike. Če še nadaljnjih 50 let vozimo avte, ki imajo samo EURO3… ...prikaži več pa ne bo v zraku nič slabše kot sedaj. Zrak se še vsaj kakšnih 100 let ne bo tako poslabšal. Potem pa tako nobenega, ki sedaj tule pišemo ne bo več na svetu.