Pot do popolnoma avtomatizirane vožnje so avtomobilski strokovnjaki in proizvajalci vozil razdelili v 5 stopenj.
Današnji avtomobili so že tako pametni, da znajo ob pomoči senzorjev, radarja in kamere na vetrobranskem steklu prepoznavati prometne znake, talne označbe, pešce, kolesarje, druga vozila in temu prilagajati hitrost, zavore in krmiljenje.
Prav od avtomobilskih proizvajalcev je odvisno, kako hitro bomo tudi uporabniki sprejeli dejstvo, da bo v končni fazi avto vozil samostojno. Na testu smo že preizkusili Nissanov sistem propilot, ki predstavlja korak do tretje stopnje samodejne vožnje, ko bo avto v določenih situacijah vozil sam in se pozanimali, ali so slovenski kupci Nissanov že sprejeli sisteme, kot je poseg v krmiljenje vozila in druge pripomočke, ki so že danes vozniku v pomoč.
Nadzor še ostaja v rokah človeka
Avtonomna vožnja je razdeljena na pet stopenj. Danes med 7 in 8 odstotkov vozil na svetu premore sisteme 1. ali 2. stopnje avtonomne vožnje. Gre za napredne sisteme za pomoč vozniku. Pri Nissanu pojasnjujejo, da trenutno njihova najmodernejša vozila, kot je qashqai, pri katerem smo podrobno preizkusili njihov najnovejši sistem propilot, zmorejo drugo stopnjo samostojnosti. Tudi glede na preizkušeno na testu moramo poudariti, da ne gre za polsamodejno vožnjo, torej, da zmore avto v določeni situaciji sam prevzeti popoln nadzor nad vozilom, ampak so namenjeni pomoči pri vožnji, pri čemer računalnik v določeni meri upravlja krmiljenje, pospeševanje in zaviranje, nadzor nad avtomobilom pa ostaja v človeških rokah.
Pri Nissanu so med prvimi v množični razred vozil uvedli tovrstno tehnologijo. Tudi zato, ker so kupci njihovih vozil dobro sprejeli asistenčne pomočnike, ki delujejo na podlagi kamere, radarja ali senzorjev. Sistemi se bodo uveljavili tudi, ko bodo serijsko ali v cenovno ugodnih paketih prihajali v avto, vozniki pa jih morajo trenutno sprejemati kot pomoč in se bodo tudi po stopnjah navajali, da bo nekoč vožnja povsem avtomatizirana.
Kamera prepriča kupce
Pri podjetju Nissan Slovenija so nam na naše vprašanje navedli, da je odstotek slovenskih kupcev, ki se danes odločijo za nakup novega avtomobila z vgrajeno kamero, ki pokriva sliko 360-stopinj okoli vozila, kar okoli 70 odstotkov. Pojasnjujejo, da se večina kupcev odločajo za bolj opremljene modele, kamera pa je serijsko vgrajena že od opreme N-Connecta (tretji od štirih nivojev opremljenosti), zato lahko govorijo o tako velikem deležu. Delež vgrajenih kamer pri najbolje prodajanem modelu qashqai je še večji.
Prav avtomobilski analitiki, pri IHS ali JATO Dynamics, pogosto pravijo, da je preboj avtonomne vožnje odvisen od tega, kdaj bodo avtomobilski proizvajalci napredne sisteme ponudili serijsko, v nižjih stopnjah opreme ali kot paketno opremo za ugodno ceno. Ponekod v Evropi tovrstne sisteme z ugodnejšimi zavarovanji spodbujajo tudi zavarovalnice, saj so sprejele miselnosti in rezultate raziskav, ki kažejo na to, da je avto zaradi tovrstnih sistemov bolj varen in manjkrat udeležen v prometni nesrečah.
Pri Nissan Slovenija še pravijo, da se za asistenčne pomočnike kupci pri nas odločajo predvsem pri večjih modelih (okoli 70 odstotkov qashqaijev na cesti je danes opremljeno s sistemom za samodejno zaviranje v sili), kot sta qashqai in x-trail, pri manjših, kot je micra, pa večji delež zagotavljajo s ponudbo serijskih asistenčnih sistemov že pri srednjem nivoju opreme vozila.
Pojasnili so nam tudi, da so najbolj pogosti asistenčni sistemi, ki jih izberejo slovenski kupci avtomatsko prepoznavanje prometnih znakov, samodejno zaviranje v sili, opozarjanje pred nenamerno menjavo voznih pasov, pametni parkirni pomočnik, sistem za spremljanje pozornosti voznika in sistem za prepoznavo vseh morebitnih ovir 360-stopinj okoli vozila.
Kmalu bomo v zastojih počivali
V prihodnjih letih bo sledila tretja stopnja avtonomne vožnje, ko bo voznik lahko med vožnjo počival. Danes tovrstno pomoč poznamo le pri redkih vozilih najvišjega cenovnega razreda, medtem, ko se nekateri množični proizvajalci vozil temu hitro približujejo. Nissanov korak do tretje stopnje predstavlja prav sistem propilot. Slednji temelji na delovanju kopice občutljivih tipal in kamere, opremljene z napredno programsko opremo za obdelavo slike, ki zbirajo podatke o vsem kar se dogaja v radiju 360-stopinj okoli vozila. Kamera bere cestne črte, radar pa vzdržuje razdaljo do vozila spredaj, po možnosti zavira, če zavira tudi kolona, ali pred vozilo skoči pešec in vozilo tudi povsem zaustavi, ko se promet pred njim sprosti pa v treh sekundah tudi sam spelje, če pritisnemo na pedal za plin ali tipke na volanskem obroču. Naš test si lahko preberete tukaj.
Pri slovenskem Nissanu so nam odgovorili, da imajo njihovi prodajalci nalogo določene sisteme na testni vožnji predstaviti v praksi, med drugim tudi najnovejši propilot, ki se potencialnemu kupcu predstavi med vožnjo po obvoznici. Za fiskalno leto 2018 predvidevajo, da se bo vsaj 10 odstotkov kupcev qahqaija odločilo za sistem propilot, ki bo kmalu na voljo tudi pri ostalih motorjih, ne zgolj pri 1,6-litrskem dCi turbodizelskem motorju. Prav tako predvidevajo, da se bo zanj odločilo vsaj 90 odstotkov kupcev nove, druge generacije povsem električnega modela leaf (serijsko je na voljo pri najvišji stopnji opreme, medtem ko pričakujejo, da bo delež kupcev pri nissan x-trailu (predviden začetek prodaje je začetek 2019) okoli 50 odstoten.
Naveza Renault-Nissan je pred kratkim razgrnila strategijo za naslednja leta. Prepričani so, da bodo nove tehnologije poskrbele za še večjo varnost avtomobilov. V prihodnjih štirih letih nameravajo predstaviti več kot deset vozil s tehnologijo za avtonomno vožnjo. V ZDA, Evropi, na Japonskem in na Kitajskem bodo predstavili paleto vozil z avtonomnimi zmožnostmi, ki bodo imela vgrajeno tehnologijo, ki bo namenjena množičnim avtomobilom po dosegljivih cenah. Poleg tega bo zveza Renault-Nissan ponudila niz novih povezljivih aplikacij, ki bodo ljudem olajšale povezanost z delom, zabavo in družbenimi omrežji.
Nissan je na cesti v vzhodnem Londonu že marca lani pokazal realni prikaz avtonomne vožnje s prototipom naslednje generacije. Avtonomna vozila je pred tem že preizkusil na javnih cestah na Japonskem in v Združenih državah Amerike, da bi pokazal preprosto uporabo tehnologije za avtonomno vožnjo v realnem življenju. Sodelujoči na sedežu sovoznika in na zadnjih sedežih so imeli priložnost preizkusiti tehnologijo, ki med drugim vključuje radar milimetrskih valov, laserske skenerje, kamere, računalniške čipe z veliko hitrostjo in specializirani vmesnik človek – stroj (HMI). Ko v navigacijski sistem vnesete cilj, vse navedeno vozilu omogoča avtonomno delovanje tako na avtocestah kot na mestnih cestah, vključno s krožišči.
Sledi samodejno prehitevanje po avtocesti
Vendar pa bo naslednji korak v serijskih vozilih vgradnja tehnologije za avtonomno vožnjo na več pasovih, ki bo omogočala samodejno menjavo voznega pasu na avtocestah, okoli leta 2020 pa lahko pričakujemo predstavitev avtonomne vožnje na mestnih cestah in v križiščih.
Zadnja stopnja razvoja avtonomnih vozil volana ali stopalk sploh ne predvideva več. Avtonomna vožnja utegne prinesti velike koristi pri varnejši in udobni vožnji, od nje bi lahko imele koristi vse generacije, še posebej pa starejši ljudje in invalidi ... A do polno avtonomnih vozil (stopnja 5) je še zelo dolga pot, razvoj ustrezne tehnike pa je zgolj en od izzivov. Enako pomembne za resničen razmah avtonomne vožnje so spremembe zakonodaj, prilagoditev prometne infrastrukture, določitev pravne odgovornosti ob prometnih nesrečah in številne druge spremembe na področju osebne mobilnosti.