Avto > Na Štrom
91028 ogledov

Prepoved PFAS? Kaj to pomeni za kupce toplotnih črpalk in e-avtomobilov?

Baterija pri električnem avtu Profimedia
Iz bruseljskih kuloarjev prihajajo alarmantne novice, ki bi lahko prizadele razvoj elektromobilnosti ali celo onemogočile proizvodnjo električnih vozil.

Več okoljevarstvenih združenj je namreč zahtevalo prepoved tako imenovanih kemikalij PFAS oziroma "perfluoralkilnih in polifluoralkilnih snovi". Gre za kemikalije, ki jih uporabljajo v številnih trajnostnih tehnologijah in bi lahko ogrozile prodajo toplotnih črpalk in predvsem električnih vozil.

Gre za veliko družino umetnih kemikalij, ki vsebujejo ogljikovo-fluorove vezi, ki so ene najmočnejših vezi v organski kemiji. Ker so zato v okolju tudi odporne na razgradnjo, jih imenujemo tudi "večne kemikalije", težavo pa predstavljajo predvsem ob izlitjih, ko lahko dolgotrajno onesnažijo površinske vode in podtalnico. Povezujejo jih tudi z nastankom avtoimunih bolezni, motnjami delovanja hormonskega sistema, boleznimi jeter in razvojem rakastih obolenj.

BMW baterija električni avto | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

Daljnosežni vliv

Večne kemikalije so trenutno predmet vroče debate in njihova prepoved bi lahko daljnosežno vplivala na razvoj toplotnih črpalk in električnih avtomobilov, tehnologij torej, ki so v središču zelenega prehoda. Koalicija okoljevarstvenih združenj je zdaj na Evropsko agencijo za kemikalije naslovila poziv, naj prepove uporabo večnih kemikalij. Industrija po drugi strani opozarja na hude posledice takšne prepovedi za proizvodnjo električnih avtomobilov.

Fluoropolimeri, ki se tudi uvrščajo med večne kemikalije, so namreč vgrajeni v 70 odstotkov katod litij-ionskih baterij, najdemo pa jih tudi v gorivnih celicah, fotovoltaičnih modulih in vetrnih turbinah. Kot hladilne tekočine jih uporabljajo tudi mnogi proizvajalci toplotnih črpalk. Predstavniki industrije zato opozarjajo, da trenutno obstaja zelo malo alternativ za večne kemikalije in da prav njihova stabilnost preprečuje prehudo onesnaženje okolja. Zato se zavzemajo za preučitev posameznih kemikalij namesto generalne prepovedi.

Malo alternativ

Okoljevarstvena združenja ter zdravstveni strokovnjaki in organizacije po drugi strani izpostavljajo odgovornost za zaščito ljudi in okolja. Testiranja posameznih kemikalij bi zahtevala veliko časa in bi bila neučinkovita, saj, kot izpostavljajo, je še vedno veliko neodgovorjenih vprašanj o njihovem dolgotrajnem vlivu na okolje.

toyota mirai, gorivne celice, toyota, toyota adria, vodikova družba, energy observer | Avtor: MatijaJanežič MatijaJanežič

Kot alternativo za kemikalije PFAS so navedli propad, ogljikov dioksid ali amonijak v vlogi hladilnega plina in steklo kot zaščitno plast za fotovoltaične module. Vendar pa ostaja izziv iskanja alternative za vezni material za litij-kovinsko-oksidne katode v industriji baterij. Večne kemikalije so trenutno v industriji baterij nenadomestljive, vendar že obstajajo tudi obetavne rešitve za njihovo nadomestitev z drugimi materiali.

Nenadna prepoved večnih kemikalij bi torej nedvomno porazno vplivala na proizvodnjo električnih vozil in toplotnih črpalk. Videli bomo, na kakšen način se bo prepoved uveljavila in če bodo dovoljene izjeme. Trenutno še vedno poteka vroča razprava o prihodnosti teh kemikalij in vplivu njihove prepovedi na trajnostni razvoj, varovanje okolja in tehnični napredek.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 9
  • Avatar Garancija
    Garancija 10:09 25.julij 2023.

    Vse gre v smeri zmanjšanja populacije,ker nas je enostavno preveč

  • Fulmmer 21:16 24.julij 2023.

    Že iščem kakšno votlino, če bo šlo tako naprej nas bojo vse steral nazaj v jame....

  • rd2dmk2 20:56 24.julij 2023.

    tile znanstveniki zanjo naredit samo to da iz hudga strupa naredijo še bolj hudega. imei smo osvinčeni bencin, pa so naredili zelenga, ki pa je stokrat bolj strupen in še tehnologija je bolj draga, sedaj gremo naprej, delamo električne avte, ...prikaži več, ki pa vsak danprinesejo eno veselo razodetje- da so vse bolj in bolj strupeni in nevarn, samo do narave prijazni ne. najbolje da se vrne na konjsle vprege. gnoj bo še vedno manj nevaren, kot vse kemikalije, pa še konje lahko pojemo, avte pa ne.