Kot sta na konferenci poudarila vodja projekta Nova mobilnost Dušan Lukič in koordinaorka projekta e-mobilnost Sara Fink, so s projektom Moon leta 2019 začeli iz nič z nekaj električnimi polnilnicami, do danes pa je zrasel kar za desetkratnik in obsega priključne moči v velikosti 4 megavatov.
Trenutno poteka akcija "3 tedne", s katero stranke nagovarjajo, da jim lahko v treh tednih pomagajo do vložitve vloge za soglasje za priključitev domače elektrarne v električno omrežje. Samo tisti, ki bodo vlogo oddali do konca leta, bodo namreč še lahko vključeni v sistem "net meteringa", ki omogoča obračunavanje oddane in sprejete elektrike v električnem omrežju v enem letu.
Rešitev sončnih elektrarn
Po novem letu torej to ne bo več možno, zato so pri Porsche Slovenija pripravili nekaj rešitev za prihodnost. Ena je storitev optiMOON, s katero bodo nagovorili problem sončnih elektrarn, ki se ne bodo mogle povezati v električno omrežje. Gre za produkt, ki vire in odjemalce električne energije, hranilnike, polnilnice za avtomobile, toplotne črpalke in druge naprave poveže v skupni sistem.
Sistem porabnike samodejno prilagaja oskrbi z elektriko in preprečuje, da bi prišlo do preobremenitev. Ne gre zgolj za škatlico z razsmernikom, ki je že v prodaji za 650 evrov, ampak lahko deluje tudi v oblaku in se povezuje z ostalimi uporabniki.
Drugi zanimivi novi produkt je električna polnilnica MOON Core. Gre za kompaktno in pametno nadgradnjo klasične polnilne postaje z možnostjo identifikacije z vmesnikom RFID, modularno zasnovo, nadzorom preko aplikacije in možnostjo povezave v sistem optiMOON. Poleg tega jo lahko monter vgradi v petnajstih minutah in je takoj na voljo.
Nekaj novosti prinaša tudi v storitev MOON charge. Ena od bolj razveseljivih je gotovo gostovanje storitve v Petrolovem omrežju, s čimer se je močno razširil nabor polnilnih postaj. Uporabniki se lahko poleg tega po novem registrirajo tudi preko spleta in v aplikaciji plačujejo s svojo kreditno kartico. Organizirali bodo tudi možnost plačila elektrike brez aplikacije, zgolj preko QR kode.
Ostajata tudi center za podporo strankam ter članstvo v programu ugodnosti Porsche Group Card, ki združuje že okoli 110.000 članov. Poudarjajo, da se njihov program od drugih razlikuje, da članstvo tudi po prodaji avtomobila ostane lastniku in mu še naprej omogoča lažje vzdrževanje vozila in druge ugodnosti.
Mobility Hub Komenda
David Fleischmannn s Porsche Finance Group Slovenija nam je predstavil storitev, ki bo sprva na voljo predvsem poslovnim uporabnikom. Gre za Mobility Hub, ki so ga uredili v poslovni coni Komenda ter združuje novo delitveno shemo sharetoo s polnilnicami MOON.
Poslovna cona v Komendi je ena največjih v Sloveniji in združuje 140 podjetij, v katerih dela okoli 4.500 zaposlenih. V takšnem okolju prihaja do različnih mobilnostnih izzivov, ki jih poskušajo pri Porsche Slovenija trajnostno in zeleno nasloviti s storitvijo sharetoo.
Mobility Hub v Komendi v praksi sestavljajo parkirišča z električnimi polnilnicami, kjer so uporabnikom zaenkrat na voljo trije avtomobili: VW ID.3, VW ID.4 in VW ID.buzz. Dostop do njih je preprost, saj si mora zainteresirani uporabnik na telefon le naložiti aplikacijo sharetoo, v kateri se registrira, potem pa storitev že lahko uporabi. Enourni najem avtomobila sicer stane sedem evrov, v kar je všteto vse, od elektrike do kilometrine in vzdrževanja vozil. Na voljo bosta tudi celodnevni paket za 38 evrov in vikend najem za 74 evrov.
Mobility Hub v Komendi bo sicer pilotski projekt, saj bi v prihodnje radi storitev razširili tudi na druga območja, vanjo pa bodo vključili tudi fizične uporabnike. Fleischmann je dodal, da gre za razširitev njihovih klasičnih produktov. Če so njihovi klasični produkti trajali leto ali dlje, se z novimi produkti osredotočajo na časovni razpon od 10 minut do enega leta in na bolj fleksibilne produkte.
Energija v roki
Generalni direktor Porsche Slovenija Danilo Ferjančič je predstavil novi projekt MOONenergija, s katerim nagovarjajo prav ukinitev sistema "net meteringa". V sodelovanju z vodilnim podjetjem na področju inovativnih energetskih rešitev Ngen bodo namreč razvijali energetsko skupnost coMOONinty, v katero bodo njihove stranke vstopale kot aktivni uporabniki in proizvajalci električne energije.
Gre za to, da bo MOON od članov skupnosti kupoval viške proizvedene električne energije in jim jo bo, ko jo bodo potrebovali, prodajal nazaj. Ferjančič je navedel primer stranke, ki ima enodružinsko hišo z električnim vozilom in sončno elektrarno in potrebuje sistem za upravljanje z energijo. Takšno stranko preko sistema optiMOON povežejo z električnim omrežjem in drugimi uporabniki storitve, ki lahko med seboj trgujejo z elektriko. Če se v skupnost združi več strank, jih lahko preko spletnega oblaka povežejo v energetsko skupnost. Viški in primanjkljaji energije se torej balansirajo v oblaku.
Porsche Slovenija pri tem sodeluje tako, da od strank odkupujejo viške energije in jim jo prodajajo v času primanjkljajev, pri tem pa pobira provizijo, saj delujejo zgolj kot posrednik med različnimi člani skupnosti. V Sloveniji imajo denimo elektrodistributerska podjetja težave, saj v času viškov električne energije ne morejo nikamor shraniti in obratno, zato iščejo vmesne hranilnike, ki jih lahko ponudijo gospodinjstva, ki lahko s tem tudi nekaj zaslužijo.
Kaj pomeni za stranke? Te bodo imele preko aplikacije vse podatke o energiji v svoji roki in na enem mestu Poleg tega jim bo skupnost omogočila ugodne tarife pri oddaji in odjemu energije, prav tako pa tudi pametno upravljanje konic, kar bo pomembno predvsem v novem sistemu obračunskih moči in dinamičnih tarif. Stranke bodo lahko sodelovale na področju prožnosti električnega sistema, kar je bilo doslej rezervirano le za veliko industrijo, svojo elektriko pa bodo tudi "imele vedno s seboj". Do svojih viškov elektrike bodo namreč lahko dostopale v celotnem sistemu MOON charge, ki je tudi povezan v oblaku.
Ker Porsche Slovenija oziroma podjetje MOON ni trgovec z elektriko, so se pri razvoju storitve povezali s podjetjem Ngen, ki že upravlja delujočo energetsko skupnost, ima kompetence na področju prožnosti in trgovanja, izkušnje z električnimi hranilniki in dojema MOON kot multiplikatorja svojih storitev
Prihodnost je v oblakih
Ustanovitelj i solastnik podjetja Ngen Roman Bernard je povedal, da hočejo delovati kot odprto podjetje in nuditi storitve vsem, ki želijo sodelovati pri razvoju njihovih storitev. Bernard pravi, da danes pri elektrodistribuciji ne delamo več "le s kabli", ampak moramo razmišljati v okviru pametnih storitev.
Kot porabniki elektrike lahko postanemo pomemben člen zgodbe. V preteklosti smo v Sloveniji imeli le enega dobavitelja elektrike, vmes smo dobili več dobaviteljev, zdaj pa prihaja čas za nove rešitve. Te prinašajo predvsem decentralizacijo ponudbe, ko bodo porabniki sami sodelovali med seboj pri distribuciji elektrike, ki postaja v našem vsakdanu še bolj pomembna.
Podjetje Ngen je v sosednji Avstriji so že zagnalo sistemski hranilnik energije, ponudbo pa širijo še na sedem ali osem drugih držav. Takšnih storitev, kot je MOON-ova, namreč po Evropi najdemo že veliko. Bernard pravi, da bo sistem, ki ga gradijo, na koncu pomemben za celotno družbo. Ob tem ne smemo zanemariti niti spletne varnosti, zato spletne oblake že danes pripravljajo tako, da bodo dejansko delovali v Evropi, kjer bo mogoče zanje sprejemati odgovornost.
Kaj bodo dobili končni uporabniki? Vsi bodo deležni ugodnosti. Glavna prednost je cena elektrike, ki se bo v prihodnosti dinamično spreminjala in ji bo težje slediti. Ko bodo denimo na voljo viški elektrike, bo polnjenje hranilnikov ali zagon toplotnih črpalk lahko zelo poceni, kar se bo izravnalo v času drage energije. Sisteme razvijajo tako, da bodo lahko ugodnosti deležni tudi prebivalci blokov in drugi potrošniki, ki so danes bolj ali manj izključeni iz dogajanja.
Kako bo mogoče po novem letu znižati znesek na položnici za elektriko?......Seveda tako, da si kupite električni avto, kretenčki..