Nevralgična točka električnih avtomobilov so njihove baterije, zato je treba z njimi ravnati precej nežno. S tem jih ne boste zavarovali le pred izgubo kapacitete ali celo pred nepopravljivo škodo, ampak boste tudi precej podaljšali doseg avtomobila, čeprav ta nikoli ne bo tako veliko kot v toplih mesecih.
Razvoj električnih avtomobilov napreduje z osupljivo hitrostjo in tisti izpred desetih let se nam zdijo kot iz predzgodovinskega obdobja. Vsaj ko gre za njihovo tehnologijo, zmogljivosti in doseg. Vendar pa imajo vsi še vedno nekaj skupnega, saj se še vedno slabo soočajo z zimskimi razmerami. To je povezano predvsem s kemično sestavo litij-ionskih baterij.
Pri nizkih temperaturah se namreč litijevi ioni ne akumulirajo v grafitu, ampak prekrijejo anodo. V takšnem nanosu se pozitivno nabiti litijevi ioni pretvorijo v kovino, zato je vse manj litijevih atomov na voljo za tvorbo prostih elektronov. Med sproščanjem elektronov se namreč pozitivni litijevi ioni od anode h katodi gibljejo skozi elektrolit, ki pa jim v mrazu nudi več upora, zato je njihovo gibanje upočasnjeno ali onemogočeno.
Enako kot v mobilnem telefonu
Medtem, ko med praznjenjem baterije med vožnjo električnega avtomobila optimalni temperaturni razpon znaša -20 do +60 stopinj Celzija, je med polnjenjem baterije optimalni razpon manjši in se giblje med 15 do 35 stopinj Celzija. Tega pa je pozimi zelo težko doseči.
Vendar pa vam ni treba imeti električnega avtomobila, da bi to poznali. Dovolj je že izkušnja z mobilnimi telefoni, ki imajo podobne baterije, le da so te manjše. Ko se telefon ohladi, se tudi njegova baterija izprazni hitreje kot sicer. Vendar pa nova baterija mobilnega telefona stane nekaj deset evrov, avtomobilska pa več tisoč ali celo več deset tisoč evrov. Če se hočete torej izogniti poškodbam, kakršna je nepovratna izguba kapacitete, bi morali z električnim avtomobilom pozimi ravnati bolj prizanesljivo.
S tem ne boste le obvarovali baterij, ampak tudi podaljšali doseg avtomobila. V splošnem velja, da je doseg električnega avtomobila pri temperaturi sedem stopinj pod ničlo za 12 odstotkov manjši kot pri temperaturi 24 stopinj Celzija. To velja le, če nimate vklopljenega gretja kabine. Če pa ga vklopite, se doseg lahko zmanjša za 40 odstotkov ali celo za polovico. To je seveda odvisno tudi od tega, če je vaš avtomobil opremljen s toplotno črpalko in če ima temperaturno upravljanje. Na zimske razmere bi torej morali pomisliti že ob nakupu avtomobila.
Vendar pa je tudi v primeru, če ste kupili najsodobnejši električni avtomobil in upoštevali vse faktorje, dobro slediti desetim preprostim pravilom.
Če je možno, parkirajte v garaži
Pozimi se električni avtomobil najbolje počuti v garaži, predvsem, če je ta ogrevana. Toplo okolje namreč baterije obvaruje pred podhladitvijo. Če nimate garaže z zidnim priključkom za polnjenje, električnega avtomobila v bistvu sploh ni priporočljivo kupiti. Pozimi namreč odvisnost od javnih polnilnic ni priporočljiva, saj boste s pogostimi hitrimi polnjenji lahko precej skrajšali življenjsko dobo baterij in povzročili zmanjšanje njihove kapacitete.
V mrazu baterij ne pustite praznih
Pozimi bi se morali izogibati praznjenju baterij pod 20 odstotkov, še slabše pa je, če avtomobil skoraj prazen pustite stati na mrazu. V prazni bateriji lahko namreč potečejo kemični procesi, ki jih bodo nepovratno poškodovali. Sodobni električni avtomobili so sicer opremljeni s sistemi za toplotno upravljanje, ki preprečijo podhladitev baterije, vendar ti tudi porabljajo elektriko. Če v bateriji ni dovolj elektrike, ti sistemi preprosto ne delujejo.
V mrazu baterij ne napolnite do vrha
Nevaren je tudi drugi ekstrem, da avtomobil, ki ga dolgo ne uporabljate, pustite stati s polno baterijo. Dovolj je, da je baterija napolnjena do 70 ali 80 odstotkov kapacitete. To pravilo sicer velja tudi poleti. Če baterije ne polnite bolj kot do 80 odstotkov kapacitete, se bo dlje ohranila. To priporočajo tudi proizvajalci, ki navajajo, da je baterijo najbolje vzdrževati med 20 in 80 odstotki kapacitete.
Izogibajte se hitrim polnilnicam
Uporaba hitrih polnilnic je slaba izbira v vseh pogojih, pozimi pa je še slabša. Litij v tem primeru še bolj prekriva anode. Tudi če imate avtomobil, ki omogoča hitro polnjenje celo do moči 350 kilovatov, in se hitremu polnjenju na potovanjih ne morete izogniti, to raje pozimi omejite na 50 kilovatov. To lahko storite tako, da izberete polnilnik z nižjo močjo ali pa najvišjo moč polnjenja nastavite v avtomobilu. Nekateri električni avtomobili imajo celo zimski način polnjenja, ki baterijo samodejno varuje med polnjenjem. Če ga vaš avtomobil ima, ga pozimi gotovo aktivirajte.
Baterije polnite počasi, najbolje da doma
Najbolje je, da baterije polnite na zidnem polnilniku doma ali na javnem polnilniku na izmenični tok. V tem primeru polnilna moč ne bo nikoli presegla tiste, ki jo podpira električni polnilnik v avtomobilu. V zimskih razmerah je idealno počasno polnjenje z močjo 7 ali 11 kilovatov. Še bolje je, če je zidni polnilnik montiran v toplem prostoru. Polnjenje preko šuko vtičnice pa ni najbolj priporočljivo, saj povzroči velike izgube, ki lahko dosežejo celo 25 odstotkov. V vsakem primeru pa pričakujte, da bo polnjenje pozimi trajalo dlje. K temu najbolj pripomore povečan upor elektrolita, upočasni pa ga lahko tudi elektronika v avtomobilu.
Avtomobil pred vožnjo ogrejte
Velika prednost električnega avtomobila je, da ga lahko pred vožnjo razmeroma hitro ogrejete. To lahko storite s prednastavitvijo časa gretja, če veste, kdaj se boste odpeljali, ali pa preko aplikacije na pametnem telefonu . Vendar pa tu ne gre le za udobje voznika in potnikov, ampak tudi za to, da baterijo s predgretjem obvarujete pred hladnim zagonom. Še bolje je, če avtomobil ogrejete, ko je še priključen na polnilnico, saj s tem ne boste uporabljali elektrike iz baterije.
Avtomobil ogrevajte zmerno
Kot smo že omenili, je gretje kabine eden največjih porabnikov električne energije v električnem avtomobilu. Veliko večji od gretja sedežev ali volanskega obroča. To lahko pripišemo tudi velikemu izkoristku elektromotorja, ki dosega 90 odstotkov. Motorji z notranjim zgorevanjem imajo izkoristek do 40 odstotkov, kar pomeni, da veliko odvečne energije ostane za gretje kabine. V električnem avtomobilu je za gretje potrebna elektrika iz baterije, kar povzroči zmanjšan doseg. Gretje kabine zato nastavite na nižjo temperaturo in neugodje odpravite z gretjem sedeža, če pa ste v avtomobilu sami, pa grejte le predel okoli voznika. Takšno funkcijo namreč ima marsikateri električni avtomobil.
Uporabljajte vozni način ECO
Večina električnih avtomobilov omogoča spreminjanje voznih načinov, med katerimi je tudi način ECO. Slednji zmanjša zmogljivosti pogona in delovanje določenih funkcij, s tem pa tudi porabo elektrike. Vendar pa ima lahko ta način tudi določene slabosti. Nekateri avtomobili namreč v takšnem načinu zmanjšajo tudi gretje kabine ali pa ga celo izključijo. To pa ni dobro, saj toplotno ugodje ni potrebno le za udobje potnikov, ampak tudi za varnost. Če ga preveč zebe, voznik ne more varno voziti. Uporaba načina ECO je torej priporočljiva, vendar je treba biti pri tem previden.
Vozite preudarno
Če bi radi pozimi dosegli soliden doseg, vozite gospodarno, kar pomeni zmerno in preudarno. Vsako nepotrebno hitro pospeševanje poveča porabo energije. Ko močno zavirate, načeloma rekuperirate električno energijo, vendar pozimi tudi hitro zaviranje ni priporočljivo. Ko je baterija hladna, namreč hitro polnjenje med silovitim zaviranjem slabo vpliva nanjo, celo normalna rekuperacija pa lahko povzroči zdrs na spolzki cesti. V zimskih razmerah zato raje rekuperacijo nastavite na zmernejšo stopnjo.
Pred zimo električni avtomobil odpeljite na pregled
Tako kot za avtomobile z motorji z notranjim zgorevanjem, tudi za električne velja, da jih je pred zimo dobro pregledati. Pomembno je tudi preverjanje tlaka v gumah, ki se v zimskem mrazu običajno zmanjša. Težkim električnim avtomobilom se zato poveča kotalni upor, s tem pa tudi poraba energije. Porabo elektrike lahko povečate tudi s prevažanjem nepotrebnih stvari v prtljažniku ali na strehi.
Dizel ključ obrneš in adijo.
bencinarja natankaš v eni ali dve minuti,koliko je potrebno za električni da se napolni????? ,najboljše da bi imel še spalnik ta igračka,ker na dolge proge boš rabil že dopust da sploh kam prideš.