Nissan leaf prve generacije je ob prihodu pred desetletjem - da, decembra bo minilo natanko deset let odkar je kot prvi zares verodostojni serijski električni avtomobil zapeljal na ceste - veljal za znanilca električnega napredka. Nič čudnega torej, da so jih po svetu v tem času prodali že več kot pol milijona. Z drugo generacijo pred dobrima dvema letoma ni bilo več tako, saj se je konkurenca že zelo okrepila. A za marsikaj bi lahko rekli, da na leafu še vedno izstopa.
Tako kot "navadni" leaf namreč tudi leaf e+ omogoča vožnjo le s pedalom plina oziroma "ePedalom", kot so to poimenovali pri Nissanu, s čimer se leaf na pozitivni način uvršča med posebneže, saj tega pripomočka še vedno ne omogočajo niti številni tekmeci, ki so prišli veliko pozneje od njega. Ta se odlično izkaže predvsem v mestnem okolju. Vozniku med vožnjo po mestu namreč sploh ni treba uporabiti zavornega pedala, le dogajanje v prometu mora vestno spremljati in pravočasno oceniti kdaj bo treba začeti zmanjševati hitrost. Potem le počasi popušča pedal plina in, če je bila ocena pravilna, noga na pedalu pa natančna, se bo avtomobil ustavil točno tam, kjer je potrebno. In ePedal se odlično obnese tudi na ovinkastih cestah.
Skupek tehnologij za pomoč vozniku
A nissan leaf ima še nekaj drugega, kar vozniku pomaga predvsem na avtocestah in je dobrodošel predvsem v leafu e+. Sistem za pomoč vozniku ProPilot.
ProPilot je na nissanu leafu z opremo tekna serijski, v kombinaciji z opremama acenta in N-connecta pa je na voljo za doplačilo 400 evrov, ki se gotovo izplača.
Če smo se v "navadnem" leafu pritoževali, da si z njim ne moremo zares privoščiti dolgih voženj po avtocestah, saj prehitro zmanjka elektrike, si jih leaf e+, v katerem baterija namesto s kapaciteto 40 kilovatnih ur razpolaga z 62 kilovatnimi urami, gotovo lahko privošči. Nissan namreč v vsakdanjem prometu obljublja do 385 kilometrov dosega, in veliko teh kilometrov lahko opravite tudi po avtocestah. Iz Ljubljane bi tako lahko prišli vsaj do Prekmurja, in še za vrnitev bi ostalo nekaj elektrike.
Vožnja po avtocestah pa je lahko utrujajoča in predvsem monotona, zato je dobro, če nam v tem primeru pomagajo varnostni sistemi za pomoč pri vožnji. Pri leafu ti sistemi vključujejo marsikaj, od zaviranja v sili, opozorila ter pomoči pred vozili v mrtvem kotu, opozorila zaradi utrujenosti voznika, do inteligentnega preprečevanja skrenitve z voznega pasu. Zelo poseben je prav ProPilot, ki vozniku pomaga pri krmiljenju in samostojno ohranja varnostno razdaljo, pospešuje in zavira ter ohranja vozilo v voznem pasu. In če se odločite za dodatni ProPilot Park, bo leaf tudi parkiral namesto vas.
Modri logo na volanu
Leaf lahko namreč s pomočjo različnih tipal in kamer sam prebira prometne znake in črte na cestišču, zaznava ovire v svoji okolici, izračuna hitrost vozila pred nami ter s pomočjo teh podatkov varno usmerja avtomobil in ga zadržuje v voznem pasu, zna pa celo peljati skozi ovinek. A preden bi lahko prišlo do napačne predstave, povejmo, da leaf vse to sicer počne in to zelo učinkovito, vendar pod budnim očesom voznika, ki stalno nadzoruje dogajanje in tudi drži volan v rokah.
Da avtomobil sistem ProPilot ima, na prvi pogled ugotovimo po stikalu z živo modrim logotipom, ki je prikladno nameščeno na volanskem obroču. Ko pritisnemo na stikalo, se sistem takoj aktivira, na zaslonu med merilniki pa se pokaže animacija asistenčnih sistemov. Ko potem pritisnete še gumb SET, ki vključi radarski tempomat, se na zaslonu pokaže animacija voznega pasu z volanskim obročem ob strani. Ko sistem začne delovati, se črte obarvajo v zeleno.
Nissan je že predstavil naprednejšo različico ProPilot 2.0, ki bo tam, kjer bo to dovoljeno, omogočila samodejno vožnjo po avtocesti. V praksi bo to pomenilo, da bo lahko avtomobil od vstopa do izstopa z avtoceste vozil popolnoma samostojno, vozniku pa ne bo treba držati volana, kot je to potrebno sedaj. A kljub temu bo voznik še naprej moral spremljati dogajanje v prometu, z kar bo skrbela posebna video kamera, ki bo spremljala dogajanje v kabini. Sistem ProPilot bo sicer lahko samostojno zamenjal vozni pas, vendar bo moral v tem primeru voznik spremembo nakazati s smernikom in držati volanski obroč.
In potem lahko volan spustite iz rok in pozabite na vožnjo … zaenkrat še ne! ProPilot namreč ni sistem za avtonomno vožnjo, ampak sistem za pomoč vozniku. In to dolžnost dobro opravi, saj v okviru vnaprej določenega nabora hitrosti, voznik namreč nastavi najvišjo, pri kateri leafu dovoli voziti, potem pa sistem lepo vzdržuje razdaljo do vozil pred njim, brez tavanja med črtami pa tudi avtomobil zadržuje na sredi voznega pasu. Drugim vozilom lahko sledi celo v ovinek , a le, če ta ni preoster in če hitrost ni prevelika.
Glede na to, kako učinkovito deluje sistem, bi voznik lahko pozabil, da mora avtomobil dejansko voziti in roke imeti na volanskem obroču. Da se to ne zgodi, ProPilot poskrbi z varnostnim sistemom, ki nadzoruje njegovo ravnanje. Če voznik predolgo spusti volan, se slika na zaslonu obarva v rumeno, voznika pa na pomanjkanje pozornosti opozori sprva diskretno, na koncu pa zelo nadležno piskanje. In če ni učinka, sistem domneva, da je nekaj zelo narobe, zato sliko obarva v rdeče, v skrajnem primeru pa se avtomobil ob zoprnem piskanju tudi samostojno varno Preustavi, kar mu električni pogon brez ročnega menjalnika tudi omogoča. Sistem je torej zasnovan tako, da vozniku pomaga pri vožnji, seveda ob njegovem budnem spremljanju prometa.
Tudi v prometnih konicah
Uporaben sicer ni le na avtocesti, ampak denimo tudi v prometu v jutranjih in popoldanskih konicah s počasno vožnjo in zastoji. Tedaj namreč na varni razdalji sledi drugim avtomobilom, se po potrebi ustavi in, ko se kolona premakne, skupaj z njo tudi spelje. A pozor! Tudi tukaj mora voznik roke imeti na volanskem obroču, saj sistem prepozna tudi prekinitve v talnih oznakah in lahko vodenje smeri nenadoma prekine, avtomobil pa skrene s smeri.
Sistem ProPilot torej ni sistem za avtonomno vožnjo, vendar pa s svojo pomočjo vozniku precej zmanjša stres zaradi vožnje. A ne le zato, ker budno pazi na dogajanje na cesti in vozniku pomaga tudi s krmiljenjem avtomobila, ampak tudi zato, ker nudi umirjeno izkušnjo vožnje, kar navsezadnje tudi dobro vpliva na počutje voznika in njegovih sopotnikov.