Jan Hudobivnik je direktor in vodja Avtoservisa in vulkanizerstva Hudo iz Kranja. Lani je na tradicionalnem izboru za Mehanika leta 2017, ki ga na zurnal24.si prirejamo skupaj s specializirano revijo Mehanik in voznik, zasedel tretje mesto. Izkazal se je z vsestranskostjo in predanostjo, ki ga krasi tudi pri vsakodnevnih opravilih, kjer mora nastopati tako v vlogi direktorja, kot šefa in mehanika. Ko smo ga obiskali v delavnici v Kranju, smo ga ujeli med popravilom avtomobila, s črnimi prsti in rokami. To delo ga veseli, zato mu ni nikoli težko iz pisarne skočiti v delavnico.
Jan, ste podjetnik, mehanik, ali oboje?
Vse v eni osebi. Mehanik, podjetnik, šef. Treba je znati narediti vse.
Imate svojo delavnico, so bile to vaše otroške sanje?
Bolj kot otroške sanje, so bile sanje v najstniških letih. Avtomobili so me zanimali že prej. Sicer pa nisem delal šole za avtomehanika, ampak mehatronika. Nekako sem menil, da bo to dodana vrednost v mojem poklicu. Sicer pa me izjemno veseli delo mehanika in vse, kar je povezano z delovanjem in popravilom motorjev.
Kakšni so bili vaši začetki?
Že kot najstnik sem rad "šraufal". Svoj motor sem v celoti razstavil in ga ponovno sestavil. Fantje smo radi kaj predelali, samo, da je bil motor hitrejši in imel drugačen zvok. Bolj resno sem začel kot vajenec v avtoservisu. Tam sem se veliko naučil, veliko pa tudi od dedka, ki je z znanjem in izkušnjami vedno priskočil na pomoč, predvsem pri popravilu domačih avtomobilov v njegovi garaži.
Je drugače delati zase ali za nekoga drugega?
To je povsem nekaj drugega. Zagotovo gre za večjo odgovornost, odgovornost do delavcev, strank, partnerjev.
Sploh zato, ker morate zagotavljati tudi plače delavcem? Ali zdaj drugače gledate na vlogo šefov oziroma delavcev, kot takrat, ko ste delali za druge? Ali je treba delavce priganjati?
Morda res na to gledam drugače. Vsak pravi šef, ki delavce priganja, točno ve, zakaj to počne. Sam sem bolj mnenja, da jih moram spodbujati in izobraževati. Delavci se prav tako morajo zavedati odgovornosti do strank.
Kakšen šef ste vi?
Trudim se biti dober šef, čeprav včasih ni lahko. Svojih fantov ne priganjam. Pustim jim, da v miru naredijo stvari, saj ne želim, da pride do napak, ki si jih ne želim. Ne jaz, ne stranka. Pomembno mi je, da je v kolektivu dobro vzdušje in da delujemo kot ekipa.
Ko sem prišel do vas, sem videl, da popravljate vozila skupaj z zaposlenimi.
Veliko sem prisoten v delavnici, s fanti ves čas sodelujemo, predvsem pri kakšnih večjih popravilih. Trenutno pa imamo kadrovsko stisko, zato sem tudi več v delavnici. Iščemo delavce, za nedoločen čas.
Je težko dobiti dober kader?
Zelo težko.
Kaj je vzrok?
Ne vem. Morda v samem razmišljanju med mladimi.
Ste lahko bolj konkretni? Bi radi imeli večje plače?
Verjetno tudi, čeprav plača ni slaba. Mogoče pričakujem preveč, želim si poštene, delavne, zagnane fante, ki bodo z veseljem opravljali ta poklic in se bodo vklopili v naš kolektiv.
Koliko lahko pri vas zasluži mehanik?
Med 1.000 in 1.400 evri.
Kako je z delom ob koncu tedna?
Naš delavnik je med tednom od 8.00 do 19.00, sobote pa od 8.00 do 13.00, ker gre za izmensko delo, fantje delajo vsako drugo soboto.
Je vzrok tudi ta, da se na šolah premalo mladih izobrazi za ta poklic?
S šolami dobro sodelujemo, sam imam tudi mentorski izpit, zato imamo kar nekaj vajencev na praksi. Dva sta se celo odločila, da tedensko prakso namesto v šoli, delata v naši delavnici. Fantje iz višjih letnikov imajo tudi že nekaj predznanja, a pomembna je tudi praksa, ki pa jo pridobiš z delom in zanimanjem, če si priden seveda.
Koliko časa bi potreboval nekdo, ki nima službe in strokovnega znanja, ampak ga veseli to delo, da bi lahko začel samostojno delati pri vas?
Med pol leta do enega leta naj bi znal marsikaj. Na primer narediti servis na avtomobilu, zamenjati pnevmatike, tudi zamenjati sklopko, jermen ... Je pa seveda tako kot pri vseh stvareh potrebno zanimanje in veselje.
Kaj zahtevate od svojih zaposlenih?
Pričakujem poštenost, delavnost, natančnost, komunikativnost. Zahtevam, da so pošteni in prijazni do strank. To je prvo. Morajo znati komunicirati s stranko in morajo znati samostojno delati. Pomembno mi je tudi, da sodelujejo med seboj, da težave rešujemo skupaj. Fantom, ki pridejo iz šole, tega še malo manjka in si bodo to pridobili s kilometrino in izkušnjami.
Se pravi je premalo prakse v šoli?
Saj veste, kako pravijo, vaja dela mojstra. Pomembno je zanimanje, če te nekaj zanima in veseli potem boš tudi hitreje nabiral izkušnje in znanje.
Ob prijavi za tekmovanje za mehanika leta ste zapisali, da ste mehatronik, vendar vas bolj veseli mehanika. Zakaj? Mehatronik je poklic prihodnosti.
Seveda, ravno zato sem sem se izobrazil za mehatronika. Menil sem, da bom pisal programe na CNC strojih, vendar me je potem poklicna pot zanesla v drugo smer. Je pa znanje iz mehatronike danes zelo dobrodošlo, saj moram poznati področje elektrotehnike, strojne obdelave, mehanike in računalništva.
Kaj od tega vam pride bolj prav v delavnici?
Vse znanje je pomembno, ker so danes avtomobili visoko tehnološki, se moramo tudi ves čas dodatno izobraževati. Bi rekel, da je v ospredju znanje elektrotehnike in računalništva.
Glede na to, da so novi avtomobili polni elektronike, opažate, da imate s popravili elektronike v zadnjih letih več dela kot v preteklosti?
Odkrivanja napak na elektronskih sistemih je vse več. Lahko rečem, da imamo veliko dela na tem področju.
Kaj so bolezni sodobnih avtomobilov?
Največja težava je predelan material. In sicer gre za reciklažo starega železa. Včasih je bil "aluminij aluminij“, zdaj je aluminij zmešan z veliko drugimi primesmi. To se pozna na kakovosti materiala. Materiali niso več tako dobri, kot so bili.
Pa vseeno so se novi avtomobili precej podražili v zadnjih letih.
Res je. Sodobni avtomobili so visoko tehnološki in nudijo veliko udobja. S tem mislim na aktivni tempomat, zaznavanje pešcev, led žaromete, prijaznejši so tudi do okolja … Razvoj takšnih tehnologij pa ni poceni.
Za kaj ste specializirani v vaši delavnici?
Zadnje čase se veliko izobražujemo za popravilo avtomatskih menjalnikov. Odločili smo se za precejšnjo naložbo, saj smo kupili novo moderno napravo za menjavo olja v avtomatskem menjalniku po metodi Tim Eckart. Pri tej metodi je poglavitno to, da se zamenja kompletno olje v celotnem menjalniku kot tudi v celotnem sistemu hladilnika in pretvorniku navora. Prednost take menjave je ta, da je olje zamenjano v celotnem menjalniškem sistemu in je v njem samo novo olje, se ne meša s starim oljem. Pred tem se v staro olje prilije "čistilo", ki očisti celoten sistem. Prednost je tudi, da se pri tej metodi porabi toliko olja, kot ga menjalnik zahteva. Poznani smo tudi po vulkanizerski dejavnosti. Veliki specialisti smo za avto optiko in večje servise.
Vulkanizerska dejavnost je zelo sezonsko delo. Kako nujno je, da danes mehanična delavnica, pa čeprav manjša, ponuja širok spekter popravil?
Za nekoga, ki ni pooblaščen serviser neke znamke, je to nujno. Treba je ponujati širok spekter popravil, hkrati pa slediti vsem novostim na trgu. Svojim strankam želimo ponuditi čim več storitev na enem mestu, zato se konstantno izobražujemo, usposabljamo in trudimo, da je naša ponudba vedno širša.
Je težko biti v stiku z vsem, kar je novega na vseh področjih avtomehanične dejavnosti? Kako to uspeva vam?
Zelo težko. 50 odstotkov svojega časa bi lahko namenil le izobraževanju. Dobro je treba premisliti, kaj so prioritete. Izobraževanja so med prioritetami. Zaposleni imajo vsaj tri izobraževanja na leto.
Kaj se danes največ kvari na novih avtomobilih? Veliko se piše o okvarah led žarometov?
Nekaj okvar smo zaznali tudi mi, predvsem pri starejših avtomobilih.
Kaj to pomeni za vas? Vemo, da se led žarometov ne popravlja, ampak menja za razliko od žarnic pri klasičnih žarometih?Treba je zamenjati celotno luč. Upam, da bodo led žaromete naredili tako, da se bo menjal samo notranji del enote in bo to cenejše za stranke. Če zdaj menjava žarnice stane nekje okoli 10 evrov, lahko cena menjave led žarometa doseže tudi 500 evrov.
Garancije se podaljšujejo. Tudi nepooblaščeni servisi lahko popravljate vozila v garanciji, veliko ljudi pa tega še ne ve. Imate zaradi tega težave?
Niti ne, vedno več strank nam zaupa. Ljudje so vedno bolj ozaveščeni. Namreč rednih servisov in izrednih popravil na vozilu, ki je v garanciji, ni treba opravljati pri pooblaščenih serviserjih, lastniki vozil to lahko opravijo v kateri koli drugi usposobljeni servisni delavnici. Garancija velja, če so vgrajeni originalni nadomestni deli ali deli enake kakovosti. Seveda mora biti vgradnja strokovna in mehanik, ki to izvaja strokovno usposobljen, kar v naši delavnici so. Smo pa prav gotovo z nižjimi cenami konkurenčni pooblaščenim servisom.
Se danes večina stvari menja ali se še popravlja?
Tudi še popravljamo, na primer alternatorje, zaganjače. Senzorji in podobne stvari pa se običajno samo menjajo.
Na spletu se da kupiti marsikaj, kar se da vgraditi v vozilo, od kamer, senzorjev in drugih elektronskih sistemov. Kaj vi opažate pri dodatno vgrajenih sistemih?
Stranke imajo vse, kar ste našteli. Imajo jih, dokler stvari delajo in dokler se ne pojavijo težave. Velikokrat, ko pride do težav z zagonom vozila, je težava le v dodatni vgradnji alarma.
Za konec se dotakniva še teme, zaradi katere sem prišel do vas. Bili ste tretji na izboru za Mehanika leta 2017. Veseli ali malo tudi razočarani, da sta bila pred vami še dva?
Ne, zelo sem vesel, moram priznati, nisem pričakoval tretjega mesta. Obema, ki sta bila pred menoj, pa vse čestitke.
Kaj ste odnesli iz tega tekmovanja?
Predvsem nova poznanstva in tudi novo izkušnjo. Dobro je v primerjavi z drugimi vedeti, koliko znam. Drugače pa smo mehaniki prijatelji, ne le konkurenti. Delimo si izkušnje in tudi znanje.
Kaj pa prihodnje leto? Na zmago?
Seveda! Če ne bom tekmoval jaz, bo pa nekdo od mojih fantov. Izkušnja je odlična in priporočam jo prav vsem mehanikom.
Ali je to nadpovprečna plača?
navedena plača je BRUTO, nekak od 750 evrov neto navzgor, tja pri 1000 evrih se zaključi. V Avstriji ima mehanik 1800 evrov neto.
Ali je plača v bruto ali neto? Na konci je to velika razlika.