Kakovost goriva ima pri modernih bencinskih motorjih še kako pomembno vlogo glede učinkovitosti in zaščite pred okvarami.
Skupaj z razvojem avtomobilov in motornih koles oziroma njihovih motorjev se spreminjajo tudi goriva, ki jih poganjajo. Avtomobilska združenja s celotnega sveta (ACEA, EMA, JAMA, …) so že pred 20 leti izdala prve harmonizirane smernice za goriva v cestnem prometu - WWFC. Bencinsko in dizelsko gorivo so med seboj razdelila v štiri kakovostne razrede, glede na fizikalne lastnosti in stopnjo vsebnosti raznih neželenih sestavin.
Poleg raznih aditivov in čistosti nekega modernega bencinskega goriva pa je zelo pomembno še oktansko število, ki označuje stopnjo odpornosti proti nenadzorovanemu samovžigu oziroma t. i. klenkanju. Ob uporabi neustreznega goriva ne le da niso izkoriščeni vsi potenciali nekega motorja, temveč lahko prihaja tudi do škodljivih posledic, najhuje je prav ob pojavu klenkanja.
Takrat zaradi prezgodnjega vžiga goriva nastajajo nekontrolirani pritiski in vibracije v notranjosti valja, ki zelo škodljivo delujejo na sestavne dele. Že vrsto let mehaniki kot enega najbolj enostavnih in učinkovitih ukrepov strankam proti klenkanju svetujejo uporabo goriva z višjim oktanskim številom.
Samovžig goriva je z nastopom sodobne generacije bencinskih motorjih znova postal zelo aktualno vprašanje, saj lahko pripelje do zelo visokih stroškov popravila. Trend v zadnjih letih je namreč pri avtomobilih šel v zmanjševanje delovne prostornine (in števila valjev), hkrati pa se je z dodanim prisilnim polnjenjem zraka (turbopolnilnik) in sistemom neposrednega vbrizga goriva precej povečala obremenitev za motorje, ki so v povprečju precej močnejši kot pred 10 leti in poganjajo znatno težje avtomobile kot nekoč.
Da ob vsem tem še dosegajo precej strožje emisijske standarde, morata vbrizg in izgorevanje potekati v izredno natančnih ciklih, ki so kar najbližje popolnosti. Brez ustrezno čistega in kakovostnega goriva danes to preprosto ni več mogoče.
"Ob uporabi bencina z nižjim oktanskim številom se nova generacija motorjev z manjšimi prostorninami in turbinskimi polnilniki zraka ob precejšnjem porastu delovnega tlaka približuje skrajnim teoretičnim omejitvam samovžiga."
Zveza proizvajalcev avtomobilov ACEA
Uvedli so dodatno stopnjo kakovosti
Zaradi precejšnjih sprememb na področju bencinskih motorjev so združenja proizvajalcev leta 2013 izdale že peto posodobitev smernic za kakovost, s katerimi je bila prvič uvedena kategorija 5 kot najvišji standard goriv, namenjenih najbolj zahtevnim in tudi vsem modernim motorjem. Da je uvrščeno v ta razred, mora imeti gorivo najmanj 95 oktanov (za kategorijo 4 je dovoljen razpon od 91 oktanov navzgor), zelo stroge pa so vrednosti glede vsebnosti raznih neželenih primesi in sedimentov.
Takšno gorivo mora biti nadpovprečno stabilno tudi, če je dlje časa v rezervoarju malo voženega avtomobila ali motornega kolesa, je pa tudi nekoliko gostejše od kategorije 4. Vse to omogoča kar najbolj učinkovit proces izgorevanja goriva brez stranskih učinkov.
Uporabnik to najlažje občuti z gladkejšim delovanjem motorja, ta pa je tudi bolj odziven. Poleg tega testi dokazujejo, da z uporabo kakovostnejšega goriva pade povprečna poraba, saj motor za isti izkoristek potrebuje manj goriva, ni pa niti potrebno dodajati aditivov za čiščenje usedlin.
Standard kategorije 5 na voljo tudi v Sloveniji
S certifikatom, da njihov bencin ustreza najbolj zahtevni kategoriji 5, se za zdaj lahko pohvali le malo proizvajalcev goriv, vseeno pa ga je mogoče dobiti tudi na bencinskih servisih v Sloveniji. Kot edini pri nas ga namreč ponuja proizvajalec in distributer goriv OMV.
"To gorivo, ki v celoti prihaja iz OMV-jeve rafinerije Schwechat na Dunaju, je visoko odporno proti klenkanju, kar je še posebej pomembno pri modernih visoko zmogljivih motorjih," so pri OMV pojasnili posebnosti njihovega 100-oktanskega bencina, ki ga prodajajo pod blagovno znamko OMV MaxxMotion 100plus.
"Vsebuje inovativne sestavine, ki preprečujejo korozijo in nalaganje usedlin v motorju in celotnem gorivnem sistemu, odstranjuje pa tudi nanose na ventilih, kar je še posebej dobrodošlo pri vozilih, ki imajo že večje število prevoženih kilometrov. Prav tako je v gorivu posebna sestavina, ki občutno zmanjšuje trenje med valjem in batom. To podaljša življenjsko dobo in izboljša učinkovitost motorja," pojasnjujejo pri OMV. Obljube glede dobrih učinkov na motor lahko potrdijo z analizmi in testi, ki jih je opravil neodvisni certificirani laboratorij TÜV Austria Automotive.
"Splošno gledano je jasno, da na življenjsko dobo nekega motorja zelo vpliva vozni profil uporabnika in kvaliteta vzdrževanja. Vseeno pa imajo pri zaščiti in brezhibnem delovanju motorja in podaljšanju njegove življenjske dobe goriva pomemben delež."
OMV
Da je prihodnost bencinskih motorjev z notranjim izgorevanjem v visokooktanskih gorivih, potrjuje tudi pojasnilo konzilija proizvajalcev avtomobilov glede uvedbe nove, 5. kakovostne kategorije za gorivo: "Oktansko število postaja izredno pomemben in omejujoč faktor glede učinkovitosti bencinskih motorjev. Ob uporabi bencina z nižjim oktanskim številom se nova generacija motorjev z manjšimi prostorninami in turbinskimi polnilniki zraka ob precejšnjem porastu delovnega tlaka približuje skrajnim teoretičnim omejitvam samovžiga."
Uporaba visokooktanskega kakovostnega goriva se za polni izkoristek in varovanje motorja torej številnim lastnikom že danes izplača.
dezurni@zurnal24.si
Ja, seveda, samo OMV je "tisti pravi". Spet je padlo v žep, ane? Avtomobili so narejeni tako, da brez težav pogoltnejo bencin, ki je na voljo. Ponavadi v podatkih za klasičen bencinar piše "od 91 oktanov naprej". Če pa piše… ...prikaži več "od 95" pa to pomeni dirkalnik, narejen za 100 oktanski bencin in vanj naj praviloma ne bi tankali 95 razen v nuji. Takih avtomobilov je malo in so v višjem cenovnem razredu.
Da ne bo pomote in zavajanja. Vsi ponudniki v Sloveniji imajo najvišjo kakovost goriva, in ne samo OMV.
Jaz pa sem slišal, da ima Petrol Slovenija in tudi Agip gorivo kategorije 5.