Nekoč je bilo pravilo jasno - ko je otrok dopolnil 12. rojstni dan, se je lahko iz zadnje klopi "preselil" na sovoznikov sedež. Prva prava iniciacija v prometu za marsikoga izmed nas. A to so bili tudi časi, ko otroških sedežev ni nihče uporabljal in ko je v Sloveniji vsako leto na cestah umrl za razred in še več otrok.
Poudarki
- Prevoz otrok na sovoznikovem sedežu načeloma dovoljen ne glede na višino otroka.
- Pri uporabi lupinice nujno izklopiti zračno blazino, pri višjih kategorijah sedežev pa sovoznikov sedež treba potisniti čim dlje stran od armaturke.
- Najbolj varno za otroka je v večini primerov še vedno sedenje zadaj.
V nekateri pogledih precej revolucionaren Zakon o varnosti v cestnem prometu je na prelomu tisočletja predpisal otroške sedeže, poleg pogoja 12 let pa je za sedenje brez ustreznega zadrževalenega sistema (otroškega sedeža) predpisal tudi višino 150 centimetrov.
Še vedno dokaj ohlapna in nejasna določila pa je precej bolje opredelil Zakon v varnosti cestnega prometa izpred štirih let.
O letih ni več govora
Zakon kot edino merilo, kdaj naj otrok uporablja zadrževalni sistem (otroški sedež ustrezne kategorije, jahač ...), navaja le še telesno višino 150 centimetrov. Glede sedenja na prednjem sedežu pa ga zakon izrecno otroku prepoveduje le še v primeru, če je ta nameščen v nazaj obrnjenem otroškem sedežu (najpogosteje lupinica za najmlajše otroke) in prednje zračne blazine ni možno izklopiti, kar je pogosto pri avtomobilih starejše izdelave, sem ter tja pa blazine vsaj v serijski opremi ni mogoče izklopiti niti pri kakšnem povsem modernem avtomobilu. Kot je opozoril novinarski kolega s Siol.net, je eden takšnih celo novi mercedes-benz razreda C.
Skratka, sedanje v sedežu ustrezne kategorije na prednjem sedežu je praviloma dovoljeno. Je pa potrebno poleg zakona upoštevati tudi navodila proizvajalca avtomobila in otroških sedežev, saj pogosto odsvetujejo določene načine namestitve otroških sedežev, kar navajajo v navodilih za uporabo, opozarjajo na Avto moto zvezi Slovenije (AMZS),
V primeru sprožitve hude poškodbe dojenčkov
Pri AMZS starše opozarjajo, naj nikar ne prevažajo otrok spredaj v lupinicah, če prej niso izklopili zračne blazine. Testi trčenj pri 64 km/h v ADAC preizkusnem centru so namreč pokazali, da sprožena blazina namreč udari v otroški sedež in ga potisne proti naslonu avtomobilskega sedeža, s čimer nastanejo trikrat večje obremenitve na otrokovo glavo in vrat kot v primeru trka brez blazine, prav tako so te do 150 kilogramov težke obremenitve zaradi delovanja blazine razmeroma zelo dolge. Izjemno hude poškodbe ali dojenčkova smrt so tako zelo verjetne. Po drugi strani je test ob izklopljeni blazini pokazal, da je dojenček tudi spredaj v primeru trka dokaj dobro zaščiten, saj ga sile pritisnejo ob naslonjalo lupinice, kar je veliko bolj varno, kot če bi ga s pogledom v smeri vožnje zadrževal le varnostni pas, so za Žurnal24 pojasnili pri AMZS.
Pri starejših otrocih sedež nazaj
Drugače pa je, ko otrok lupinico prerase in sedi v navadnem otroškem sedežu ustrezne kategorije I, II ali III. Če proizvajalec avtomobilov in sedeža to dovolita, zakonsko ni ovire, da ne bi prevažali otroka na sovoznikovem sedežu. A je potrebno za varnost pri tem upoštevati dva pogoja - varnostni meh mora biti vklopljen, zelo pomembno pa je, da je avtomobilski sedež pomaknjen povsem nazaj.
"Če namreč otrok sedi preblizu armaturni plošči, se ob trku varnostni meh sproži neposredno v otrokovo glavo. Grobo blago, iz katerega je narejen varnostni meh, lahko povzroči odrgnine na obrazu. Še bolj nevarni so vroči plini, ki nastanejo ob sprožitvi varnostnega meha in lahko povzročijo opekline na otrokovem obrazu," opozarjajo pri AMZS na nevarnost, ki se jo starši premalokrat zavedajo.
Včasih je spredaj varneje kot zadaj
Pri AMZS za konec dodajajo, da je vsekakor najbolj priporočljivo, da otroci sedijo pripeti v otroških varnostnih sedežih na zadnjih avtomobilskih sedežih.
Spredaj je za otroke dovolj varno ob upoštevanju določenih pravil, včasih pa se izkaže da je spredaj celo boljše kot zadaj, denimo, ko otroka težko pripnemo v otroški sedež na zadnjem avtomobilskem sedežu (še posebej pogosto pri dvovratnih avtomobilih), kajti veliko bolje je, da je otrok pripet v pravilno nameščenem otroškem sedežu, kot pa da sploh ni pripet.
Greste na tuje? Tam veljajo druga pravila.
Kar zakon dovoljuje v Sloveniji, drugod prepovedujejo. Tako se na Hrvaškem lahko na prednjem sedežu prevaža le otroka, mlajšega od dveh let, ki je nameščen v lupinici v nasprotni smeri vožnje. Podobno velja tudi na Madžarskem medtem ko v Italiji zakon predpisuje, da morajo vsi otroci do 12. leta starosti sedeti na zadnjih sedežih.
Se strinjam z vami. In sploh si ne predstavljam, da je npr. na vzglavniku prednjega sedeža nameščen nosilec za tablico, in da otrok tja udari z glavo... Defintivno se mi zdi bolj varno spredaj, čeprav sama tega ne prakticiram, pa… ...prikaži več mogoče nebi bilo slabo...
"Najbolj varno za otroka je v večini primerov še vedno sedenje zadaj." Me zanima ali to kar tako, na pamet, ali imajo konkretne podatke? Namreč razen v primeru seveda, da je bil trk tako hud, da je volan končal pri… ...prikaži več naslonjačih prvih sedežev in ima spredaj air bag, bi rekel, da je bistveno bolj varno kot pa zadaj, ko lahko glava konča v trdem sedežu spredaj, spredaj pa ublaži udarec kombinacija air bag in varnostni pas. Kar je najbolj BISTVENO in to ne glede ali spredaj ali zadaj pa je, da je kot prvo otrok sploh privezan in da nikakor ne gre pas čez VRAT otroka..
Hvala za tole.