Kaj imata vljudnost voznika ali njegova zgovornost s stopnjo možnosti, da bo vpleten v prometno nesrečo? Presenetljivo veliko, kaže raziskava na slovenskih voznikih.
Pred dobrim letom je 243 udeležencev avtosalona v Ljubljani opravilo vožnje v posebnem simulatorju, o katerem smo že pisali, saj gre za skupni projekt ljubljanskega zagonskega podjetja NERVteh in Zavarovalnice Triglav. Napredna tehnologija simuliranja različnih scenarijev na cestah, združena z realističnim voznikovim delovnim prostorom, je pokazala, kako se različni vozniki obnašajo med vožnjo, kako hitro se pustijo zmotiti, kako vestni so pri spoštovanju predpisov in ali zmorejo zaradi tega preprečiti nesrečo, četudi niso povzročitelji.
Razlika med podpovprečnimi in nadpovprečnimi vozniki se je izkazala predvsem na polju zgovornosti, vljudnosti, sodelovanja in mirnosti.
Starost sodelujočih je bila med 16 in 78 let, povprečje pa slabih 34 let, kar pomeni, da jih je imela večina sodelujočih vozniški izpit že več kot 10 let. Je pa bila velika večina udeležencev moških (86 odstotkov), zato so primerjave med spoloma nekoliko manj verodostojne.
Analiza rezultatov je pokazala nekaj zelo zanimivih lastnosti in povezav med osebnostjo voznika in vplivom na kršenje predpisov ter celo stopnjo verjetnosti za nesrečo.
- Le četrtina udeležencev se je pred začetkom vožnje pripasalo takoj in brez dodatnega vprašanja, ali to morajo storiti.
- Več kot polovica udeležencev je med okoli 10-minutnim testom volan vrtelo napačno, tudi med vožnjo naravnost pa so nepravilno držali roke na volanu.
- Ženske se od moških voznikov značilno ločijo po temu, da občutno več pozornosti namenjajo gledanju na ročico ročnega menjalnika. Nasprotno pa tisti vozniki, ki so zaupali v svoje vozniške lastnosti, menjalniku med vožnjo praktično niso posvečali pozornosti.
- Kar tri četrtine voznikov je med vožnjo glasno komentiralo dogajanje, od tega četrtina z agresivnimi izrazi.
- Tisti, ki so bolj uporabljali pogovor med vožnjo, so bili v večji meri entuziastični, energični in zgovorni, na nek način ekstrovertirani, je pokazal preizkus, pri katerem so odzivanje telesa med različnimi situacijami merili z različnimi biometričnimi senzorji.
- Več kot je nekdo glasovno komentiral dogajanje "na cesti", bolj agresivna je bila njegova vožnja, takšni vozniki so tudi težje ohranjali pozornost na vožnjo, recimo ko je pozvonil telefon.
- Kar nekaj voznikov je uporabljalo kretnje, a občutno manj tisti, ki so se na testu izkazali za sodelovalne, mirne, vljudne in sproščene. Takšni vozniki so bili tudi manj agresivni v vožnji, medtem ko ko je agresivnost naraščala sorazmerno z vidikoma ekstrovertiranosti - energičnostjo in zgovornostjo nekega voznika. So pa senzorji višje nivoje stresa beležili pri manj energičnih in manj zgovornih posamenznikiih, ki so bili hkrati manj mirni in prepričani vase.
Na podlagi vožnje v simulatorju so strokovnjaki voznike in voznice razvrstili v več kategorij. Dejavniki so bili njihovo obnašanje, višina denarnih kazni, ki so si jih prislužili s kršitvami predpisov in povprečno število nesreč, ki so jih povzročili oziroma jih niso preprečili.
Največ denarnih kazni so si prislužili energični in zgovorni posamezniki, in sicer v povprečju 502 evra ter 2,5 prometne nesreče. Povprečno varni vozniki so med preizkusom v povprečju nabrali 173 evrov kazni in doživeli 2,1 nesreče, medtem ko so bili nadpovprečno varni udeleženi v 1,5 nesreče in bi v realnem življenju za opažene kršitve prejeli 92 evrov kazni.
Osnovna pravila za strpnost v prometu:
- Bodimo spoštljivi do drugih udeležencev v prometu. Nekateri se v prometu znajdemo bolje kot drugi.
- Bodimo razumevajoči. Vsi smo ljudje, vsi delamo napake.
- Upoštevajmo prometne predpise.
- Na provokacije se ne odzivajmo agresivno.
- V napetih položajih poskusimo ohraniti mirno kri.
- Pomagajmo drug drugemu.
dezurni@zurnal24.si
V zakonu piše najprej pogled v vzvratno ogledalo potem pa žmigavec . Jaz trdim , da bi moralo biti obratno , najprej žmigavec , da za teboj vozeči čimprej izvedo, kam misliš zaviti , ne pa da to izvedo recimo… ...prikaži večo 1 sek kasneje in po ~ 20-30 metrih !
Največ denarnih kazni so si prislužili energični in zgovorni posamezniki, in sicer v povprečju 502 evra ter 2,5 prometne nesreče. Povprečno varni vozniki so med preizkusom v povprečju nabrali 173 evrov kazni in doživeli 2,1 nesreče, medtem ko so bili… ...prikaži več nadpovprečno varni udeleženi v 1,5 nesreče in bi v realnem življenju za opažene kršitve prejeli 92 evrov kazni. Več na: https://www.zurnal24.si/avto/kaj-slovenska-voznica-pocne-drugace-od-moskega-zavarovalnica-triglav-nervteh-raziskava-primerjava-v
Videl na lastne oči: Se šminka, pije kavo, kadi in telefonira ter zadaj vozi otroka.