Avto > Iz druge roke
6121 ogledov

Slovenski učitelj v svoji delavnici pripravil nov izdelek

Kolesne uteži za motocikle, ki jih izdeluje Miha Škoda
1/14
Žurnal24
Miha Škoda, učitelj na SIC (strokovni izobraževalni Center Ljubljana), mehanik in v prostem času tudi inovator s poslovno žilico v svoji mali delavnici v Rači pri Grosupljem izdeluje nov izdelek namenjen motociklistom.

Miha Škoda je v preteklosti, v skladu s svojim priimkom, po vzoru na prestižna vozila izdelal Škodin znak, ki se ga lahko namesti na pokrovni motor vozil znamke Škoda, še bolj pomemben pa je bil naslednji izdelek, za katerega je kupil stroj na Kitajskem in iz odpadnega materiala začel izdelovati uteži za avtomobilska platišča.

Kolesne uteži za motocikle, ki jih izdeluje Miha Škoda | Avtor: Mitja Mehle Mitja Mehle

Na zamisel je prišel, ko je začel zbirati odpadne uteži za nadaljnje posredovanje sekundarnih surovin zbiralcem predelovalcem teh odpadkov. "Predelovalcu tega tipa odpadka sem predlagal, da bi bilo dobro del te surovine ponovno uporabiti in iz nje narediti kako uporabno stvar.“ Nato je kar sam začel proizvodnjo novih uteži za lita platišča.

Kolesne uteži za motocikle, ki jih izdeluje Miha Škoda | Avtor: Mitja Mehle Mitja Mehle

Leta 2011 so izdelali prve uteži, vendar takrat še iz novega materiala, ki so ga zamenjali za starega. "Nekaj let smo izdelovali na tak način, ki pa ni bil preveč učinkovit že iz naslova dviga cen surovin. "Zdaj izdelujemo uteži za lita platišča iz več kot 50 odstotkov recikliranega materiala,“ nam je pred leti, ko smo ga prvič obiskali v domači delavnici, razložil Škoda, ki je zdaj izdelek nadgradil z novimi materiali in ga ponudil tudi za uporabo na kolesih motociklov. Hkrati je možno uteži personalizirati glede na barvo, zaradi česar so motocikli z njegovimi utežmi še bolj atraktivni.

Kolesne uteži za motocikle, ki jih izdeluje Miha Škoda | Avtor: Mitja Mehle Mitja Mehle

Kot nam je povedal Škoda je bila osnovna ideja za nastanek uteži za kolesa motociklov zmanjšanje uporabe težkih kovin, kot je svinec, ki je še vedno dovoljen za uravnoteženje koles motociklov. »Nadomestili smo jih s cinkovo zlitino, ki je precej bolj prijazna okolju. "Zato smo jih poimenovali Ekomoto uteži," pravi Škoda.

Kolesne uteži za motocikle, ki jih izdeluje Miha Škoda | Avtor: Žurnal24 Žurnal24

Če se kovinski materiali ne ločujejo pravilno in talijo z ostalim materiali pustijo sledi v litini. Eden takih materialov je cink ali mešanica odpadnih uteži med odpadnim jeklom. Cink je močno prisoten kot nečistoča, tako kot še nekateri drugi materiali. Te nečistoče se z leti pojavljajo v obliki korozije ali rjavine, ki jo serviserji spremljajo pri vzdrževanju vozil, zlasti delov podvozja.

Uteži se uporabljajo za uravnoteženje kolesa motocikla. Kolo je sestavljeno iz pnevmatike in platišča, vsak sestavni del ni popolnoma homogeno izdelan in pride do rahlega opletanja zaradi neprimerne razporeditve teže. S postopkom uravnoteženja kolesa povzročimo masno razporeditev po vsem obodu. S tem se izognemo morebitnemu kasnejšemu tresenju in vibriranju.

Kolesne uteži za motocikle, ki jih izdeluje Miha Škoda | Avtor: Žurnal24 Žurnal24

"V naši proizvodnji uteži smo tlačno litje v orodje prilagodili tako, da je možno uporabit vsestransko izdelane uteži, kar bistveno poceni izdelavo in poveča množičnost izdelkov. Podobno kot pri proizvodnji istih sestavnih delov za več avtomobilskih tovarn," pravi sogovornik in dodaja, da je za razliko od avtomobilskih platišč pri motociklih razlika v položaju uteži pri lepljenju na brezskončni dvostranski lepilni trak. Pri moto utežeh se lepi vzdolž lepilnega traku, na ta način je profil uteži ožji.

Kolesne uteži za motocikle, ki jih izdeluje Miha Škoda | Avtor: Žurnal24 Žurnal24

Uteži so primerne za vse vrste motociklov, tako majhne kot velike. Uporabljajo se na litih platiščih in izvedbah z napirami. Tudi skuterji niso izvzeti.

Kako se izdelujejo uteži, smo spoznali v delavnici, kjer je zbran odpadni material, ki ga s pomočjo očeta ločuje in predela. "Praktično bi lahko dejali, da je izdelek 100% recikliran, saj se že enkrat uporabljene uteži pretalijo in očistijo nesnage. Nato material ponovno uporabimo za izdelavo uteži," pravi Škoda, ki odpaden material zbira in ločuje po frakcijah. "Naše uteži ter material, ki je opravil analizo in se ujema z našim, se pretali in pripravi v obliki ingotov. Poleg novega materiala, ki se ga kupi po borznih cenah, se v postopku litja meša s starim v razmerju okoli 50 % ali več." Gre za cinkovo zlitino, ki je korozijsko obstojna in jo je po uporabi možno večkrat reciklirati.

Kolesne uteži za motocikle, ki jih izdeluje Miha Škoda | Avtor: Žurnal24 Žurnal24

Litje uteži in obdelava s pomočjo polirnega stroja ostajata isti za oba programa, avtomobilski in motociklistični. "Glavna razlika je v položaju lepljenja uteži na lepilni trak. Nato se uteži zložijo v ličarsko peč, kjer se pobarvajo na željen odtenek barve (srebrna, črna, zlata …)," še razloži Škoda.

Kolesne uteži za motocikle, ki jih izdeluje Miha Škoda | Avtor: Žurnal24 Žurnal24

Priznava, da je s tako majhno delavnico in sredstvi na trgu težko konkurirati podjetjem, ki skrbijo za prvo vgradnjo, kljub temu pa na uteži iz majhne vasi pri Grosuplju prisega vedno več originalnih servisov različnih znamk, tako avtomobilskih kot motorističnih. Čez palec ocenjuje, da je do danes za izdelavo uteži recikliral že več ton materiala in na trg poslal nekaj tisoč škatel z avtomobilskimi in motociklističnimi utežmi za kolesa.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 1
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.