Pri proizvajalcu motorjev za serijo Nascar pravijo, da odgovor na to vprašanje ni preprost. Direktor podjetja ECR Engines Andrew Randolph, ki je odgovoren tudi za razvoj motorjev, s katerimi General Motors nastopa v ameriškem prvenstvu Nacscar, je komentiral ravno to dilemo, s katero se pozimi sooča marsikateri voznik.
Randolph pravi, da hladni zagon pri nizkih temperaturah pred motorje postavlja dve glavni težavi. Prva je visoka viskoznost motornega olja, kar v laični razlagi pomeni, da je olje zelo gosto. Lahko je celo tako gosto, da ne more teči skozi nekatere ozke kanale na motorju. To pomeni, da preden se temperatura dvigne, določeni deli motorja niso deležni ustreznega mazanja.
Druga težava pa je različno temperaturno raztezanje kovinskih delov motorja. Situacijo namreč poslabša dejstvo, da je večina sodobnih motorjev pretežno izdelana iz aluminija, ki ima večjo temperaturno razteznost od litega železa. Zato se pri nizkih temperaturah razdalje med posameznimi deli lahko precej skrčijo. Aluminijasto ohišje ročične gredi se lahko denimo skrči bolj kot pa ležaji ali ročična gred, ki so izdelani iz jekla. S tem se zmanjša prosta vrzel za ležaje, kar lahko v kombinaciji z zmanjšanim mazanjem privede do stika med kovinskimi površinami in povečane obrabe.
Randolph pravi, da iz tega lahko jasno sklepamo, da moramo motor po hladnem vžigu pustiti nekaj minut teči v prostem teku. Vendar to ne pomeni, da moramo počakati, da se ogreje na delovno temperaturo, saj tudi to ni dobro za motor. Randolph pravi, da v primeru, če hladen motor pustimo prosto teči petnajst ali več minut, lahko povzročimo poškodbe batov in batnih obročkov. Motor na mestu torej res ogrevamo le nekaj minut.
To je namreč dovolj, da tekočine prodrejo tja, kjer so potrebne, temperatura pa se poveča toliko, da lahko ležaji delajo v varnih tolerancah. Kovine se tudi ogrevajo hitreje od olja, zato kovinski deli potrebujejo okoli štiri minute, da se z 20 Celzijevih stopinj pod ničlo segrejejo na 20 stopinj nad ničlo.
Pravilni odgovor, kaj storiti po vžigu hladnega motorja, je torej kombinacija obeh postopkov. Najprej motor nekaj minut pustimo v prostem teku, potem pa se počasi odpeljemo. Če je motor zmerno obremenjen, namreč temperatura v njem narašča hitreje, kot pa če deluje v prostem teku. To vpliva tudi na ekologijo, saj katalizatorji začnejo delovati šele, ko dosežejo določeno temperaturo.
Kako hitro ogreti avtomobil?
1. S pršilom za odmrzovanje stekel, ki ga dobite na vsaki črpalki, boste veliko hitreje odstranili slano s steklenih površin. Temu opravilu se boste izognili, če boste negaražiran avtomobil pokrili – prav pride že stara rjuha. Če kupujete nov avtomobil, se pozanimajte, ali ima možnost vgradnje posebnega sistema za hitro odmrzovanje vetrobranskega stekla, kar je zelo priporočljivo in uporabno. Preden zapustite avtomobil, zaprite pokrivalo steklenega strešnega okna.
2. Avtomobil se bo veliko prej ogrel, če boste takoj speljali. Ogrevanje na mestu žre veliko goriva, je protizakonito in dokazano slabo učinkovito.
3. Nastavite temperaturo na maksimum, stopnjo ventilatorja pa ohranite na minimumu, dokler se motor ne ogreje in iz šob začne pihati topel zrak. Pri zarošenih steklih vključite klimatsko napravo, ki bo osušila notranjost. Klimatsko napravo sicer tudi pozimi občasno vklopite, da ji zagotovite mazanje vitalnih delov in preprečite razmnoževanje (smrdljivih) bakterij.
4. Bodite pozorni, da pravočasno zmanjšate temperaturo v avtomobilu. Idealna temperatura v avtomobilu mora biti po priporočilu zdravnikov 20 ali 21 stopinj Celzija. Pri temperaturah nad 25 stopinj človeško telo postane "zaspano", pod 19 stopinjami pa začne koža hitreje izgubljati temperaturo, kar slabša prekrvavitev. Tudi takrat je odzivnost slaba, opozarjajo pri nemškem avtomobilističnem združenju ADAC.
5. Če boste v avtomobilu prevozili več kot le nekaj kilometrov, vanj ne sedajte v bundah. Že po nekaj minutah vam bo postalo prevroče. Še posebno se izogibajte debelim bundam, saj varnostni pasovi takrat ne morejo opravljati svoje vloge. To velja tudi za otroke. Veliko bolje je, če imate na sebi kapo, šal in usnjene rokavice (zaradi oprijema), ki se jih lahko tudi med vožnjo hitro znebite.
6. Zelo uporabno je ogrevanje sedežev, vendar pravočasno zmanjšajte stopnjo oziroma ga izključite, ko se avtomobil ogreje. Če vaš avtomobil ogrevanja sedežev nima, je mogoče kupiti posebne ogrevalne blazine za avtomobile.
7. Če si lahko privoščite, investirajte v vgradne grelce. Notranjost avtomobila lahko tako v zimskih dneh pred vožnjo ogrejete kar na daljavo.
Sploh ne čistim stekel več, prižgem avto dam gretje in počakam. Malo prej se je treba zbudit al jebiga 2 muhi na en mah, čiči pa čaki.
Z MACOLO OČISTIŠ STEKLA ... Z BENCINOM GA POLIJEŠ IN ŠIBICO KRESNEŠ DA VŽGE ... IN JE TO TO ...
Iz več tujih člankov prekopirate dele in nato postane tako skropucalo, a preden kaj objavite tudi preberete?