Pri ameriškem zavarovalniškem inštitutu IIHS so testirali učinkovitost štirinajstih sistemov za prepoznavanje pozornosti voznika. Rezultati vzbujajo veliko skrbi, saj nekateri ne zaznajo niti, da sta voznikov obraz ali nadzorna kamera pokrita.
Voznike v sodobnih avtomobilih "živcira" vse več in več asistenčnih sistemov, ki nadzorujejo že pretežni del vožnje, vendar pa so nekateri zelo pomembni za našo varnost. Še bolj pomembni bodo postali s prihodom avtonomne vožnje, po zaslugi katere bodo avtomobili voznikom prevzeli velik del njihovih vozniških zadolžitev.
Vendar pa bo do tedaj minilo še veliko časa, saj sistemi za avtomatizirano vožnjo v trenutni tretji stopnji avtomatizirane vožnje vozniku zgolj pomagajo, voznik pa mora še vedno volan držati v rokah in slediti prometu. Zaradi tega so vse bolj pomembni tudi sistemi z zaznavanje voznikove pozornosti, ki prepoznajo , če avtomobil res vozi ali pa je vožnjo prepustil avtomatiki. Vendar pa na tem področju ni vse tako kot mora biti.
Le eden sprejemljiv
Študija ameriškega inštituta IIHS je namreč pokazala, da štirinajst sistemov za spremljanje voznikove pozornosti delujejo celo manj zanesljivo kot trenutni sistemi za zagotavljanje avtonomne vožnje. Predsednik IIHS David Harkey je povedal, da so ocenili sisteme v avtomobilih znamk BMW, Ford, General Motors, Genesis, Lexus, Mercedes-Benz, Nissan, Tesla Motors in Volvo.
Ugotovili so, da večina ni opremljena z zadostnimi funkcijami za preprečevanje zlorabe in da večna ni sposobna preprečiti, da voznik pozabi spremljati dogajanje na cesti.
Le Lexusov sistem Teammate je dobil oceno "sprejemljivo". Sistema v avtomobilih GMC sierra in nissan ariya sta bila na meji sprejemljivega, ostali pa so se izkazali za katastrofalne. Na dnu lestvice so predvsem sistemi v avtomobilih volvo S90, tesla model 3, genesis G90, mercedes-benz razred C in ford mustang mach-E.
Glavna raziskovalka v IIHS Alexandra Mueller je povedala, da se napake razlikujejo od sistema do sistema. Večina avtomobilov ne spremlja zadostno, če voznik gleda na cesto in je pripravljen prevzeti nadzor nad vozilom. Nekateri imajo pomanjkljive opozorilnike na nepozornost, ki se ne vključijo dovolj zgodaj ali pa niso dovolj močni, da bi pritegnili voznikovo pozornost. Nekateri pa se lahko uporabljajo celo, če voznik ni pripet z varnostnim pasom ali pa so izključene druge pomembne varnostne funkcije.
Ne prepozna zakritega tipala
Največje presenečenje je raziskovalcem pripravil BMW-jev sistem, ki ne le ni zadostno spremljal voznikove pozornosti, ampak opozorila ni izdal niti tedaj, ko sta bila kamera za nadzor ali voznikov obraz pokrita.
Pri IIHS upajo, da bodo proizvajalci razvili dovolj učinkovite nadzorne sisteme, ki bodo voznikom v prihodnosti preprečili zlorabo sistemov za avtomatizirano vožnjo. Upajo tudi, da bodo razvili druge varnostne sisteme, ki bodo v primeru, da voznik ne bo pripet z varnostnim pasom, preprečili uporabo avtonomne vožnje, ali pa bodo preprečili izključitev sistema za samodejno zaviranje v sili.
Dodajajo tudi, da so nekateri proizvajalci že začeli izvajati izboljšave svojih sistemov. Tesla Motors je denimo delovanje sistema že izboljšal z nadgradnjami na daljavo, kar bi lahko storili tudi drugi proizvajalci. Harkey je povedal, da se noben sistem ni izkazal kot celota, vendar pa je vsak dobro deloval vsaj v eni ocenjevalni kategoriji. To pomeni, da so izboljšave že na voljo in jih je v marsikaterem primeru mogoče izvesti že zgolj z nadgradnjo programske opreme.
Pri IIHS priporočajo tudi, naj bodo sistemi izvedeni tako, da voznika z zvočnimi in vidnimi znaki opozorijo takoj, ko ta pogled odvrne s ceste. Zaenkrat tako delujejo le sistemi Ford BlueCruise, Lexus Teammate in GM SuperCruise.
Ne delajte si utvar, sistemi za nadzor voznika so slepa ulica.