Avtomobili so pozimi pod posebno preizkušnjo. Ne glede na zunanje okoliščine lastniki pričakujejo, da bodo zjutraj brez težav vžgali in varno odpeljali vse dnevne poti. In da bodo potniki ves čas na toplem ter suhem. Ko pa gre kaj narobe, avto ne vžge ali pa se pokaže okvara večjih razsežnosti, le redko pomislijo, da bi lahko s pravilno in poceni preventivo že vnaprej izničili veliko večino težav. Nekaj skrivnosti in nasvetov je z nami delil Andrej Gramc, vodja poprodaje Toyota Center Ljubljana.
Tekočine
Da je treba poletno tekočino za brisalce nadomestiti z zimsko, je logično, pomembno je pravo razmerje koncentrata in vode. Čeprav so naše zime postale relativno mile, pa mora tekočina za stekla zdržati najmanj 25 stopinj Celzija pod ničlo, saj piš vetra močno zniža dejansko temperaturo okoli rezervoarja. Razlike med kakovostno in manj kakovostno tekočino se opazijo v pomembnih detajlih.
Nasvet strokovnjaka: Izberite bolj kakovostno tekočino kot pa tisto, ki se dobi 'na litre' že celo v trgovinah z živili. Zaradi drugačne sestave ne bo tako hitro izparela, šobe pa zato zjutraj ne bodo zamrznjene.
Življenjsko pomembna tekočina vsakega avta je tudi olje, ki mora biti redno menjano v skladu z navodili in specifikacijami proizvajalca. Za zimske razmere so bolj primerna olja z nižjo viskoznostjo, saj bolje ščitijo motorne komponente pri hladnem zagonu. Posebno poglavje so olja za hibride, ki so prav tako posebej prilagojena za pogoste zagone in izklope termičnega motorja. Vsak proizvajalec vozil ima glede na motor svojstvene zahteve, zato je še posebej pri novejših avtomobilih izbira pravilnega olja izrednega pomena in lahko vpliva tudi na veljavnost garancije oziroma jamstva. Pri Toyoti sicer glede na pogonski tip vozila uporabljajo različne vrste olja, ki pa so vsa primerna tudi za zimsko rabo.
Kabinski filter in klima
Ste vedeli, da je lahko razlog za stalno rosenje in vlažno notranjost tudi zanemarjanje filtra za kabinski zrak? Gre za relativno majhen strošek, ki pa precej izboljša notranje počutje. Predvsem tisti, ki vozijo predvsem po mestu in v gneči, bi morali kabinski filter menjati enkrat letno, saj se v tem času na njem nabere že veliko nesnage, ki blokira optimalni pretok zraka v kabino in delovanje klimatske naprave. To pa na drugi strani po nepotrebnem obremenjuje njene vitalne dele in vodi v predčasno odpoved. Potrebno je vedeti, da se na uparjalniku zaradi kondenza razvijajo mikrobi, ki lahko vplivajo na zdravje potnikov. To občasno lahko zaznamo z neprijetnim vonjem ob vklopu klimatske naprave.
Nasvet strokovnjaka: zelo priporočljivo je redno vzdrževanje klimatskega sistema, saj zaradi poroznosti hladilni plin iz njega počasi uhaja. S posebno napravo na servisu tehnik preveri količino plina v sistemu in ga po potrebi dopolni, s tem pa zagotovi optimalno delovanje. Odlašanje pomeni slabo delovanje klime, kar se pozimi kaže v zmanjšani moči sušenja vlažnega zraka v kabini in pregrevanju ključnih sestavnih delov.
Da je treba menjati metlice brisalcev, ko začnejo te puščati sled, cviliti ali imajo druge težave s čiščenjem stekel, je seveda samoumevno. Poleg strgala za led, spreja za odmrzovanje, metlice za sneg in podobnih pripomočkov pa med 'obvezno neobvezno' zimsko opremo vsakega avta spadajo tudi gumijasti tepihi za notranjost. Ob vnosu mokrote v avto (obleke, dežniki ...) namreč preprečijo, da bi se vlaga vpila v tekstilne tepihe in notranje obloge, kar povzroča rošenje notranjosti, smrad in sicer poslabša udobje med vožnjo.
A pozor! Nikoli ne smete gumijastih tepihov zgolj položiti čez tekstilne, slednje je treba prek zime vedno odstraniti. V nasprotnem debelina obeh tepihov lahko resne in nevarne težave pri uporabi stopalk med vožnjo in zdrse tepihov enega izpod drugega.
Gramc opozarja pred neoriginalnimi tepihi neznanih proizvajalcev, ki so ponavadi izdelani iz cenene gume, ki pušča neprijeten vonj, po drugi strani pa niso kaj posebej cenejši od originalov.
Pozimi je treba tudi redno uporabljati klimatsko napravo, saj ta učinkovito suši notranji zrak, hkrati se tako mažejo njeni vitalni deli. Zimska uporaba klimatske naprave zelo malo vpliva na porabo goriva.
Akumulator in zaganjalnik
Da akumulatorji največkrat 'presenetijo' lastnike ob prvem resnem mrazu, je znano dejstvo. Pa bi se bilo mogoče slabi volji dokaj enostavno izogniti z rednim pregledom njihovega stanja. Kot pravi Gramc, na rednih servisih pri Toyoti vedno preverijo tudi stanje akumulatorja z namenskim testerjem, ki simulira obremenitev in izračuna preostalo zmogljivost akumulatorja. Lastnik ima tako vnaprej informacijo, da se bliža konec življenjske dobe.
Slabo stanje voznik v osnovi ugotovi z daljšim zaganjanjem motorja, kar pa slabo vpliva tudi na zaganjač. Največkrat akumulator odpove brez opozoril za voznika, zato so preventivni pregledi zelo priporočljivi. Akumulatorji so sicer potrošni material, njihova običajna življenjska doba je okoli pet let, ob menjavi pa je pomembno, da je novi akumulator primeren za določen tip avta. Slednje je še posebej pomembno pri modernih avtih z veliko podpornimi sistemi, start&stop vžigom ...
Nasvet strokovnjaka: akumulatorji avtov, ki ne vozijo le na kratkih razdaljah, zdržijo dlje. Akumulatorju je treba dati čas, da ga med vožnjo alternator znova napolni na primerno raven. Izogibajte se poslušanju radia in vklapljanju drugih porabnikov pri ugasnjenem avtu.
Karoserija
Pred zimo je zelo smiselno poskrbeti za zaščito karoserije pred škodljivim vplivom vlažnega vremena, temperaturnih razponov in soljenja cest. Manjše poškodbe laka in barve kot posledica kamenčkov ali drugih poškodb je treba zaščititi. Za to sicer ni treba peljati avta na servis, z namenskimi originalnimi kiti lahko to opravi tudi malo bolj vešč lastnik sam. Takšna zaščita predvsem preprečuje, da bi začelo poškodovano območje na jekleni površini rjaveti, ne pomeni pa končne rešitve.
Nasvet strokovnjaka: pri Toyoti poznajo še dodatno odlično rešitev za zaščito karoserije in platišč, ki ni vezana na znamko in model avta in jo torej lahko uporabi kdorkoli - Toyota ProTect. Gre za poseben nanos na osnovi silicija, ki je razvit z Nasino pomočjo in nudi visokokakovostno zaščito površin na vozilu. Nanos z lakom tvori vez in ustvari izjemno odporno zaščito. Zimska nesnaga in sol zlahka zdrknejo s karoserije, lak vozila je tako zaščiten za naslednjih pet let. Obstaja pa tudi ProTect nanos za platišča, ki prav tako ščiti kolesa in preprečuje tipično nabiranje zavornih delcev na platiščih.
Podvozje
Na preventivnem ali rednem servisu na Toyotinem servisu opravijo tudi vizualni pregled podvozja in po potrebi opravijo optično nastavitev. Podvozje je sicer zaščiteno proti koroziji, saj je v zimskem času bolj izpostavljeno zaradi soli in vode, lahko pa pride do rjavenja zaradi poškodb. Pregled razkrije tudi morebitne poškodbe manšet in zglobov, ki pa so danes največkrat posledica poškodb zaradi udarnih jam, saj Toyotina vozila sicer uporabljajo manšete iz mešanice gume in plastike z zelo dolgo življenjsko dobo.
Nasvet strokovnjaka: V primeru poškodb jih je treba čim prej sanirati, da sol in umazanija ne razširita prizadetega območja. Poškodovane manšete pa lahko v notranjost zglobov prepustijo mokroto in sol, kar namesto majhnega stroška za menjavo manšete pomeni konkreten račun za zamenjavo precej dražjih sestavnih delov podvozja.
Zavore
Zavore pozimi ne zahtevajo posebne nege, priporočljivo pa je redno spremljanje njihove obrabe. Na servisu bo strokovno osebje preverilo tudi gibanje zavornih oblog, vodil zavornih čeljusti in zavornega bata. Ko se zavore iztrošijo, se to zaradi posebne 'opozorilne' plasti na ploščicah sliši kot piskanje med vožnjo, nekateri avti pa imajo tudi senzorje za obrabo, ki sprožijo opozorilno lučko na armaturi.
Nasvet strokovnjaka: Mnogi pozabljajo na zavorno tekočino, ki jo je treba po navodilih proizvajalca menjati vsake dve leti, saj je higroskopična in nase veže vlago. Tako v zavornem sistemu lahko pride do motenj (uparjanje vlage zaradi visokih temperatur in nastanek zračnega mehurčka) in nastajanje korozije v samem sistemu.