Avto
474 ogledov

Dinozavrska funkcija še kar vztraja v vsakem avtu

AM signal Andrej Leban
Tudi vaš avto ali domači radijski sprejemnik imata skoraj zagotovo tipko oziroma možnost izbire AM frekvenčnega območja. Ste jo sploh že kdaj uporabili?

Nekateri proizvajalci avtomobilov tipki za vir zvoka iz radio naprave namenjajo veliko pozornosti. Nekateri to tipko tlačijo kar na “premium” ergonomsko mesto na volanski obroč, s čimer ima prednost pred številnimi bolj nujno potrebnimi pomagali, katerih vklop bi moral biti na slepem dosegu roke.

In ko enkrat pritisnete tipko za vir zvoka, vas bo ta najprej zagotovo popeljala med radijske frekvence AM, kjer v veliki večini frekvenčnega spektra vlada tišina. Zakaj je potem sploh v avtu?

Prednost dosega danes ni več dovolj

Med radijskimi signali še vedno najdemo oznako AM. Nekoč je bila to najbolj pogosta tehnologija v svetu radija, ampak kdo danes sploh še uporablja AM sprejem radijskega signala? V praksi le malokdo, v Evropi je uporabnikov zelo malo. Nekoliko drugače je sicer v ZDA, kjer v prostranstvih osrednjega dela države AM postaje še vedno posluša številno občinstvo, zato tudi lahko ostajajo rentabilne.

Tehnologija srednjevalovnega oddajanja AM je kljub nekaterim nespornim prednostim pred tehnologijo FM/UHF, predvsem glede precej daljšega dometa, že dolga leta v zatonu. Razmeroma preprosta tehnologija ni sposobna več tekmovati z današnjim digitaliziranim svetom in spremenjenimi navadami, ko od radijskih postaj uporabniki zahtevajo visoko kakovost zvoka, tako med oddajanjem glasbe kot govora.

Ne omogoča niti hkratnega pošiljanja kakšnih dodatnih vsebin, denimo signala RDS. Potem pa sta tu še DAB radijski signal in internetni radio, medtem ko predvsem mlajši uporabniki, največja skupina uporabnikov vsebin na zahtevo, v dobi razmahnitve prenosa podatkov nimajo več posluha za škrtanje v zvočnikih in ugibanje, kaj od zvoka je del kitarskega rifa, kaj pa posledica elektromagnetnih motenj. Raje preklopijo na storitve, kot so TuneIn, Stitcher, Aha ... Te so vse pogosteje vgrajene tudi v infotainment sisteme v avtih.

Vse manj AM postaj vztraja, a prihodnost bo prej ali slej nema

Nemčija, Nizozemska, Velika Britanija in še nekatere druge države že ugašajo AM antene drugo za drugo, saj nenazadnje upraviteljem radijskega omrežja to prinaša milijonske prihranke. Logično je v teh državah sledil velik osip števila tistih radijskih postaj, ki so doslej vztrajale tudi na srednjih valovih.

“Med zadnjim preskusom vseh mojih naprav, ki lahko sprejmejo radijske valove v domači hiši v Londonu, sem ugotovil, da lahko le še en radio sprejema AM signal, medtem ko jih šest lahko sprejema tako FM kot DAB signal,” je nedavno zapisal James Cridland, direktor podjetja media.info in priznani radijski futurolog.

“Že šest let imam radio, ki je sposoben sprejemati AM signal, pa ga nisem v vsem tem času uporabil niti enkrat. Tudi moj avto ima AM funkcijo, pa jo nikoli ne uporabim …” Po njegovem je vsaj v Evropi prihodnost AM radia mrtva, čeprav so frekvence na srednjih valovih lahko zelo uporabne za druge vrste komunikacij.  

V Sloveniji pride prav zaradi Italijanov, pa četudi ...

V Sloveniji le še peščica radijskih postaj oddaja na AM valovih. Iz RTV Slovenija so pojasnili, da na srednjem valu oddajajo še:

- 1. Program Radia Slovenija (Radio Prvi) z oddajnim centrom (OC) Domžale;

- Radio Koper z OC Beli Križ;

- Radio Capodistria z OC Beli Križ;

- Radio MMR z OC Murska Sobota in

- Murski val z OC Murska Sobota.  

AM signal je nekoliko bolj zanimiv za obmejne predele, saj se poslušalci s tem izognejo motnjam v FM frekvencah, ki jih povzročajo tuje radijske postaje, denimo na zahodni meji z Italijo. Je pa pokritost teh oddajnikov podnevi in ponoči različna, saj tudi na prenos srednjih valov vpliva veliko faktorjev.

Kot dodajajo na RTV Slovenija, težko ocenijo število poslušalcev AM signala v Sloveniji, a ti nedvomno obstajajo, kar zaznajo “po pritožbah v premeru izklopov. To so predvsem poslušalci izven Slovenije, ki ne uporabljajo modernejših tehnologij.”

Vsako malo resnejšo radijsko postajo je sicer danes mogoče prek interneta poslušati v živo, in to z vsega sveta.

BMW in Tesla sta prva rekla bobu bob

Tako kot v primeru kasetnikov, CD predvajalnikov ali nenazadnje vžigalnikov bodo avtomobilski proizvajalci prej ali slej brcnili AM funkcijo iz avtomobilov. To se bo bržkone še pospešilo z vse večjim številom električnih vozil.

BMW in Tesla sta tako iz svojih električnih modelov (i3, model X) že odstranila funkcijo AM, saj pri delovanju elektromotorja zaradi interference lahko prihaja do zelo očitnih motenj radijskega signala.

Tiste nezadovoljne stranke, ki se s tem kar niso mogli sprijazniti, pri Tesli spodbujajo, naj uporabijo serijsko vgrajeno funkcijo TuneIn, prek katere imajo dostop do desettisočev postaj po svetu, tudi takšnih, ki originalno vztrajajo v AM tehniki.

andrej.leban@zurnal24.si

Komentarjev 2
  • Avatar praufo
    praufo 09:04 09.marec 2017.

    frekvenca primerna za stare "lamperje", ja radio ki ima za ojačevalni del t.i. žarnice ali elektronke, tak radio "poje" , zvok je povsem drugačen kot ga proizvedejo novodobni kitajski tranzistorčki ... ehh pa kaj bi, kdor je slišal in se ...prikaži več spozna, kdor ne, pač ne

  • goldfinger 08:23 09.marec 2017.

    AM program je zakon. Ko sem bil v vojski sem poslušal radio slovenija s čisto malim aparatom. Pa včasih smo poslušali radio Luksemburg