Servisiranje vozil iz leta v leto postaja vse bolj zahteven posel, ki zahteva veliko več ljudi, saj so motorji postali bolj zahtevni, veliko je tudi dodatne elektronike, dodaten izziv pa predstavljajo tudi električni avtomobili, saj je predvsem visokonapetostna električna tehnologija nekaj, s čimer se avtoservisna dejavnost do pred nekaj leti sploh ni soočala.
Ko so v začetku februarja pri skupini Emil Frey napovedali gradnjo novega prodajno-servisnega centra za gospodarska vozila, smo novinarji postavili vprašanje, kako se pri njih lotevajo iskanja ljudi, ki bodo delali v centru. Generalni direktor skupine Emil Frey Slovenija Jožko Tomšič nam je tedaj povedal, da bodo delavce deloma pridobili z vzgojo novih kadrov.
Delo na dolgi rok
Ena od poti za pridobivanje novih delavcev je namreč tudi njihov lastni šolski center, ki so ga uredili za Bežigradom. Sodelujejo tudi z osnovnimi in srednjimi šolami, za delo v njihovih dejavnostih pa poskušajo navdušiti že otroke v vrtcih. Mladim zato v skupini Emil Frey že v času izobraževanja omogočajo opravljanje praktičnega pouka in vajeništva ter s predajanjem znanja izkušenih strokovnjakov pomagajo pri izobraževanju mladih generacij bodočih mojstrov.
Imajo tudi programe mentorstva, z mladimi pa stopajo v stik tudi preko dnevov odprtih vrat, na katerih mladi spoznajo skupino Emil Frey, ki jim s svojo velikostjo in raznolikostjo lahko ponudi številne zaposlitvene možnosti in karierni razvoj.
Poleg takojšnje zapolnitve delovnih mest, s katero problem rešijo kratkoročno, je namreč pomembno, da si poskušajo kader zagotoviti tudi dolgoročno, saj bodo v prihodnje le tako lahko imeli dovolj zaposlenih.
Pri podjetju Emil Frey pravijo, da poleg klasičnih mehaničnih poklicev, kot so avtomehaniki, avtodiagnostiki, avtoelektričarji in podobni, zaradi razvoja novih tehnologij iščejo tudi specialiste za visokonapetostno elektriko in gorivne celice ter visokokvalificirane inženirje tehničnih strok, saj vzdrževanje vozil postaja vse bolj zahtevno tudi s tega vidika.
Nove tehnologije so bile tudi osrednji del tokratnega tehniškega dne, ki so ga pripravili za 18 dijakov zaključnih letnikov programa avtoservisni tehnik na Strokovnem izobraževalnem centru v Ljubljani (SIC Ljubljana).
V prvem delu so dijakom na primeru električnega križanca z vidika fizičnega uporabnika in serviserja predstavili elemente infozabavnih sistemov, telematike in aplikacije za povezljivost. Dijaki so tako spoznali, kako si lahko z novostmi pomagajo kot uporabniki vozila, predvsem pa, kako jim lahko sistemi pomagajo, da se s predčasno diagnostiko laže že vnaprej pripravijo na servis in morebitna popravila vozila in se o tem, še preden vozilo fizično sprejmejo na servis, dogovorijo z njegovim lastnikom.
Sledil je praktični del dogodka, na katerem so dijakom, odvisno od njihovega zanimanja, po skupinah predstavili servis gospodarskih vozil, servis osebnih vozil in sprejem vozil na servis.
Šole dajo dobro podlago za delo
Na servisu gospodarskih vozil podjetja Autocommerce, ki je del skupine Emil Frey, nam je vodja servisa Matjaž Kastelec pojasnil, kako se je vzdrževanje gospodarskih vozil spremenilo v zadnjih letih in kaj lahko dijaki pričakujejo od zaposlitve pri njih.
Kastelec pravi, da se vzdrževanje gospodarskih vozil zelo razlikuje od vzdrževanja osebnih vozil, saj sta pri njih zelo pomembna časovni pritisk in zanesljivost vozila. Gospodarsko vozilo je namreč delovni stroj, na enak način, kot so za kakšno drugo dejavnost delovna sredstva stroji drugih vrst.
V zadnjih desetih letih pa se je spremenilo to, da ni več rezerv. Pri tem ima v mislih tako rezerve v kapacitetah servisnih delavnic kot tudi rezerve pri strankah, ki zaradi vse večjih logističnih zahtev in težav s pridobivanjem ljudi nimajo več dodatnih tovornjakov, s katerimi bi lahko zapolnili morebitne izostanke. Zato je pomembno, da na servisu to, kar so se dogovorili s stranko, tudi izpolnijo.
O poklicu avtomehanika Kastelec pravi, da postaja vedno bolj spoštovan in cenjen, kar je prav, saj je prepričan, da je zelo pomemben in ga je treba tako ceniti in ovrednotiti. Konec koncev smo od prevoza vsi odvisni, kar še posebej velja za tovornjake. Svojim kolegom v ekipi namreč večkrat pove, da bodo tudi tedaj, ko se bo vse ustavilo, tovornjaki še vedno vozili.
Na njihovem servisu se nove kadre trudijo iskati že ed njihovim šolanjem. Temu so tudi namenjeni dnevi odprtih vrat, kakršen je tokratni, ki postajajo že kar redni dogodki. Sodelujejo tudi s šolami, saj je kakovosten in dovolj široko izobražen podmladek zelo pomemben, da dobijo dobre kadre. Če mlade pravilno šolajo in jim predstavijo poklic, ga bodo potem tudi radi izbrali.
Trenutno sicer precej uspešno pokrivajo svoje kapacitete, čeprav se na določenih področjih soočajo z izzivi, a pri tem niso izjema. Zato morajo že danes delati z zaposlenimi, jih ceniti in z njimi narediti, kar je potrebno. Novih dodatnih kadrov kar naenkrat ne bo. Imajo srečo, da jim je uspelo zadržati kar nekaj dijakov, ki so bili pri njih na prvi praksi.
Na šolah sicer večinoma nastopajo kot del skupine Emil Frey. Dijakom predstavijo skupino kot celoto, znotraj nje pa tudi posamezna podjetja. Skupino namreč sestavlja dvanajst znamk, ki potrebujejo zelo različne profile, od prodajalcev do servisnih svetovalcev, skladiščnikov, celo upravljavcev nepremičnin in nenazadnje tudi avtomehanikov.
Če si nekdo želi biti avtomehanik, a ne bi rad delal na osebnih vozilih, se lahko zaposli pri njih na servisu gospodarskih vozil, če pa se kakšen fant, ki so ga zaposlili pri njih , na gospodarskih vozilih ne najde, mu lahko mirno predlagajo, da se preseli čez cesto na servis osebnih vozil.
Tudi enega od teh so si dijaki lahko ogledali. Na avtoservisu podjetja AC Mobil so jim namreč na primeru turbinskega polnilnika za bencinski motor hode civic prikazali, kako s sodobnimi diagnostičnimi sredstvi poteka iskanje napake na vozilu, na kaj je potrebno biti pozoren in kako se napako odpravi.
Zanimalo nas je tudi, kakšno znanje imajo dijaki, ko pridejo k njim iz srednjih šol. Kastelec pravi, da so dobro pripravljeni in lahko takoj začnejo delati. Seveda pa ima vsaka znamka svoj protokol dela, ki ga morajo osvojiti. Ko pa ga osvojijo, so popolnoma pripravljeni na delo pri njih. Veliko pa je seveda povezano tudi z odgovornim pristopom do dela. Slabo opravljen servis na zavornem ali kolesnem sistemu lahko denimo pomeni veliko nevarnost za voznika in potnike. To velja tako za osebna vozila kot tudi za gospodarska. Za kamion z nosilnostjo do 40 ton ali avtobus, ki vozi 40 potnikov, je zelo pomembno, da servis zapusti povsem tehnično izpraven in vreden zaupanja.
Dijak z izobrazbo avtomehanika se lahko med drugim zaposli tudi na delovnem mestu servisnega svetovalca, ki ga je predstavil servisni svetovalec za znamke skupine Stellantis Dibran Gashi. Gashi pravi, da je sprejem vozila na servis eden ključnih delov celotnega procesa servisa vozila. Če sprejemnik svojega dela ne opravi dobro, ga bo težko tudi mehanik, ki ne bo dobil pravilnih informacij.
Gashi, ki je na njihovem servisu edini svetovalec, ki je bil v začetku zaposlen tudi kot avtomehanik, pravi, da je pri tem delu poleg tehničnega znanja zelo pomembna tudi sposobnost dela z ljudmi. V zadnjih letih so namreč spletna omrežja povzročila, da ljudje svoja vozila na servis pripeljejo precej bolj tehnično podkovani kot nekoč. In ne glede na to, ali njihova stranka o napaki vozila sklepa pravilno ali ne, je pomembno, da servisni svetovalec z njo pravilno komunicira. To ni pomemben del delovnega procesa le pri njih, ampak tudi zasebnikih in navsezadnje vseh, ki se ukvarjajo s to dejavnostjo.
Ponudb za delo je veliko
Na dogodku smo se pogovarjali tudi s profesorjema, ki sta na tehniški dan pripeljala dijake. Marko Godeša in Igor Skukan, ki na SIC Ljubljana poučujeta avtoelektriko in avtodiagnostiko, pravita, da so na šoli zelo hvaležni za možnost, ki jo je skupina Emil Frey z dnevom odprtih vrat omogočila njihovim dijakom.
Tokrat sta pripeljala dijake zaključnih letnikov programa avtoservisni tehnik, ki imajo žal za praktični tehnični pouk na voljo le en dan v tednu. Zakaj je tako? Zato, ker jim v šolskih delavnicah že zmanjkuje prostora. Zanimanje za vpis na njihovo šolo je namreč zelo veliko. Z iskanjem dijakov namreč šole nimajo takšnih težav, kakršne imajo podjetja z iskanjem kadrov. Na šoli sicer dijakom pomagajo, da se v svojem poklicu čim bolj izpopolnijo in da so pripravljeni na delo in dodatna usposabljanja v delovnem okolju bodočih zaposlovalcev.
Na njihovi šoli sicer dijake pripravljajo na zelo širok obseg dela, od programa kmetijskih strojev, za katerega je veliko zanimanja, preko vzdrževanja osebnih in gospodarskih cestnih vozil, do pomorskih vozil in celo letal. Večina dijakov ima zelo zgodaj tudi mopede, potem pa tudi lastne avtomobile in pomagajo jim, da si izkušnje nabirajo tudi z vzdrževanjem lastnih vozil in na njihovi osnovi naredijo tudi zaključno nalogo. Ko pri njih končajo šolanje, imajo zato lahko že kar nekaj praktičnih izkušenj z dejanskim vzdrževanjem vozil.
Dijakom poskušajo čim bližje omogočiti tudi delovno prakso, pri čemer jim gredo podjetja, kakršna je skupina Emil Frey, precej na roke. Podjetja se namreč v času, ko jim primanjkuje kadrov, precej obračajo nanje, in po dijakih je tudi veliko povpraševanja. Servisne delavnice jih med opravljanjem obvezne prakse večkrat prosijo, naj čim prej pridejo k njim. Na šoli sicer dijake spodbujajo, naj po osnovnem triletnem programu opravijo še dve leti podaljšanega programa, ki jim bo zagotovil še več poklicnih možnosti.
Na tehniških dnevih pa dijaki lahko spoznajo tudi bodoče delovno okolje, vidijo, kako resen pristop do dela je v servisni delavnici potreben in s čim se bodo srečevali v svojem profesionalnem življenju. Šole se sicer trudijo, da bi jim posredovale čim več znanja, vendar imajo za to pogosto premalo časa, manjka pa jim tudi učnih sredstev.
Pogovorili smo se tudi z dijaki, med katerimi je marsikdo dobil že več ponudb za delo. Dominik Bizjak, ki prihaja iz Postojne, nam je povedal, da če nekdo z njegovo izobrazbo hoče dobiti službo, jo bo tudi dobil. Povsod, kjer je bil na praksi, so ga namreč vprašali, če bo ostal pri njih. Za poklic avtomehanika se je sicer odločil, ker se je pri njih doma vedno "šraufalo". Njegov oče je namreč vedno popravljal stare traktorje in avtomobile in sčasoma je to delo pritegnilo tudi njega.
Pravi, da je v šoli pridobil veliko teoretičnega znanja, vendar je potrebno tudi praktično delo. Ne moreš biti dober mehanik, če ne delaš že med šolanjem, pravi. Tudi dnevi odprtih vrat v podjetjih se mu zdijo zelo koristni. Tokrat so denimo veliko novega izvedeli o električnih avtomobilih. Veliko so jim razložili tudi o tem, kakšni bodo avtomobili v prihodnosti in kako bodo delovali, kar se mu kot bodočemu avtomehaniku zdi zelo pomembno.
Skupina Emil Frey Slovenija danes deluje v prostorih, ki so na območju ljubljanskega Bežigrada rasli skozi več desetletij. Več desetletij pa so na njenem mestu tudi podjetja, ki še danes v precejšnji meri tvorijo skupino. Dijakom je bil zato v okviru dogodka omogočen tudi vpogled v izročilo tako skupine Emil Frey, kot njenih podjetij in avtomobilskih znamk, ki jih v Sloveniji zastopa, ter njihovega vpliva in skrbi za okolje, v katerem delujejo.
Dijaki tega niso izvedeli iz posebnega suhoparnega predavanja, ampak kar v zaklonišču pred letalskimi napadi, ki ga je podjetje za zaščito zaposlenih nekoč zgradilo kot obvezen del svojih poslopij. Danes pa je v njem postavljena razstava, na kateri lahko spoznamo tako zgodovino skupine in njenih znamk kot tudi tega, kakšen pomen je v preteklosti in še danes igrala skrb za varnost in dobrobit ljudi.
Pa saj si mlad, ne bodo ponujali delo 70 letniku
Najbolje so plačani serviserji Gorenja na dom . Ugotovitev napake je vredno 50 €...če plačaš takoj ..
Bil sem v veliko firmah in nikjer si ne nastavijo zaslužka tako kot ti govoriš.