Avto
156 ogledov

Celotni slovenski AC križ mora preiti na rdeče smernike

Avtocesta Andrej Leban
V skladu z novim pravilnikom bo moral Dars na celotnem avtocestnem omrežju prilagoditi barvo smernikov ob robu cestišča. Na Darsu opozarjajo, da bo izvajanje spremembe v praksi precej bolj zapleteno, kot si predstavljajo na ministrstvu. Voznike zato po njihovem čakajo prometne zapore, obeta se veliko slabe volje, bistvenega vpliva na varnost pa morda sploh ne bo.

Novi pravilnik o cestni signalizaciji, ki bo stopil v veljavo julija, v enem od členov uvaja novost. Terja namreč, da morajo na ločenih smernih voziščih z označenimi prometnimi pasovi (avtoceste) in enosmernih cestah cestni smerniki na obeh straneh vozišča v smeri vožnje odsevati rdečo svetlobo. Doslej je veljalo, da rdečo svetlobo smerniki oddajajo le na desni strani, na levi pa vozniki vidijo bele smernike. 

V Sloveniji avtocestno omrežje meri konkretnih 746 kilometrov in prav vsi smerniki na omrežju bodo morali biti ustrezno prilagojeni. V primeru ravnine je na eni strani vozišča najmanj 20 smernikov na kilometer, v krivinah vsaj dvakrat več. Upoštevaje obe strani avtoceste je tako po zelo konserativni oceni potrebno popraviti 30 tisoč smernikov. Pravilnik omogoča desetletni rok uskladitve.

Ministrstvo: enostavna, a učinkovita rešitev

Na ministrstvu za infrastrukturo so za žurnal24.si pojasnili, da je predlagana rešitev strokovno podprta s strani presojevalcev varnosti cest, takšno rešitev pa po njihovih navedbah poznajo že na Hrvaškem, Italiji, Franciji in Nemčiji. Po njihovem mnenju gre pri spremembi barve levih smernikov v rdeče za varnostni ukrep "pri identifikaciji prometnega režima, torej zaznavi enosmerne ceste, predvsem v nočnem času, kjer v smeri vožnje oba robova vozišča odsevata rdečo svetlobo, v primeru vožnje v napačno smer pa belo svetlobo."

Kot še utemeljujejo, takšen koncept "predvidljivih cest" omogoča razumljivo ureditev ter nedvoumno sporoča voznikom, kakšno vedenje in ravnanje se od njih pričakuje na avtocesti. 

Rdeči smerniki na levi bi pomenili enega izmed načinov za dosego tega cilja brez "bistvenih finančnih posledic", še pravijo. Po mnenju ministrstva namreč ne bo potrebna menjava smernikov, marveč zgolj "montažna dela na obstoječih elementih, kjer se z obrnitvijo smernika oziroma odsevnika korigira barvni odsev desnega roba vozišča." V naslednjih 10 letih naj bi smernike Dars obračal "v sklopu rednih ali investicijskih vzdrževalnih del." 

Dars: čakata nas silikon in toča kritik

V racionalnost spreminjanja barve smernikov pa imajo veliko dvomov pri upravitelju avtocestnega omrežja. Na Darsu opozarjajo na številne vzporedne posledice in težave. "Obračanje obstoječih smernikov v praksi na terenu ni tako enostavno, saj so prilepljeni s silikonom," pravijo. Zato bo potrebno vsak smernik odlepiti ter na novo nalepiti.

"Najbolj problematično pri tem pa je to, da se takšno opravilo lahko izvede le pod zaporo prometa, ki pa bo vplivala na pretočnost. Ravno zagotavljanje pretočnosti je najbolj problematična naloga in tudi največ kritik dobimo ravno zaradi tega oziroma takrat, ko pretočnosti ni. To sta dva razloga, ki nas najbolj utrjujeta v smeri, da se na levi strani ohrani bel smernik, na desni pa rdeč, kot sedaj."

Kot še pravijo na Darsu, v vseh letih obstoja družbe še niso slišali za strokovno študijo, publikacijo ali razpravo, pa tudi ne pobude, da bi bil levi smernil rdeč. "Torej ne gre za neko dodano vrednost, ampak po naši oceni zgolj za kopijo ureditve, ki jo ima le sosednja Hrvaška. Sosednja Italija, Avstrija in Madžarska imajo ureditev belo – rdeče."

Ministrstvo skorajda prepovedalo to, kar zapoveduje evropska direktiva

Dars in ministrstvo sta si bila med pisanjem pravilnika navzkriž tudi zaradi prvotnega predloga besedila, po katerem bi ministrstvo prepovedalo modre smernike v predorih. Dars je modre smernike v skladu z modernimi praksami pri doseganju varnosti v predorih namestil v zadnjih letih zato, da lahko predvsem vozniki avtobusov in tovornjakov vzpostavljajo primerno varnostno razdaljo.

Čeprav modre smernike priporoča celo ena od evropskih direktiv, pa so na ministrstvu praktično do konca ostali gluhi za opozorila, naj jih ne črtajo iz novega pravilnika. V čistopis pravilnika, objavljenega tudi v Uradnem listu, so vseeno vrnili možnost modrih oznak.

andrej.leban@zurnal24.si

 
Komentarjev 15
  • Žurnalček 18:28 02.junij 2016.

    Zakaj morajo svetiti rdeče , ko pa vendar vozimo proti njim . Oba mačka bi morala biti BELA prtavilno vozečim v smeri AC in na drugi strani rdeča , da bi tisti vozniki , ki vozi v napačno smer to ...prikaži več prej pogruntal !!!! Ima idiota na vseh straneh sveta , tudi na DARS-U !

  • Gr8_1 11:54 02.junij 2016.

    Zavedajte se, da uradniki nimajo drugega pametnega dela, kot da strmijo skozi okno in razmišljajo kako bodo pomagali nam državljanom.

  • Gr8_1 11:53 02.junij 2016.

    Haha komu pa misliš, da se je utrnila takšna ideja?? Imam občutek, da odgovarjam volivcu SMC.