Vlada je na svoji zadnji marčevski seji podprla predlog sprememb zakona o pravilih cestnega prometa, ki med drugim prvič v slovensko pravo uvajajo tudi pojem avtonomnih vozil v javnem prometu. Spremembe je sicer uradno predlagal poslanec Kamal Izidor Shaker, a očitno s tihim blagoslovom ministrstva, ki ga vodi član SMC Peter Gašperšič.
Za zdaj pa je v zakonu predvideno le "preizkušanje," ne še stalna raba teh vozil. Dopolnila zakona predvidevajo, da bodo lahko samovozeči avtomobili vozili na cesti, ki bo posebej označena s predpisano prometno signalizacijo. Avtonomno vozilo mora biti tudi ustrezno označeno, voziti pa ga sme le voznik, ki ni začetnik. Določajo se tudi najvišje dovoljenje hitrosti za vožnjo avtonomnih vozil v času preizkušanja, in sicer na avtocestah in hitrih cestah 100 km/h ter na ostalih cestah 50 km/h. Avtonomni avtomobili bodo izven mest lahko precej počasnejši od klasičnih avtomobilov.
Predlagani 27.a člen tudi predlaga, da morajo sistemi avtonomnega vozila ves čas spremljati in beležiti podatke o vožnji in da morajo biti v primeru nesreče ali prometnega prekrška na razpolago pooblaščeni uradni osebi v razdobju 30 sekund pred in po takšnem dogodku. Prav tako bo moralo biti takšno vozilo ustrezno zavarovano za škodo, povzročeno tretjim osebam. Vsako preizkušanje bo moral sicer proizvajalec vnaprej prijaviti policiji in prometno-informacijskemu centru, še piše v predlogu zakona.
DZ je sklenil, da bodo spremembe obravnavali po rednem postopku, a očitno šele v novem sklicu parlamenta, saj točke sprememb prometne zakonodaje ni na napovedani (izredni) seji.
Slovenija je ena prvih držav v EU, ki prilagaja zakonodajo za vožnjo avtonomnih vozil. Te novosti so še posebej pomembne, če namerava Slovenija resnično postati center za razvoj avtonomnih vozil, kot so se v torek zavezali različni deležniki ob podpisu pogodbe. Med drugim sta svojo podporo obljubila tudi država in Dars.
Avtonomna vožnja ni zanimiva le za avtomobile, temveč morda še bolj za tovornjake, saj bo omogočila ustvarjanje učinkovitih konvojev.
Smo napredni? Za Nemce ne ...
Predlagane novosti v slovenski zakonodaji glede avtonomne vožnje so sicer precej manj obširne od tistih, ki so lani stopile v veljavo v Nemčiji. Tamkajšnji zakonodajalec je namreč sprejel podlago za precej splošnejše pogoje udeležbe avtonomnih vozil v prometu, ne le za testne namene. V Nemčiji se dovoljuje vsaka oblika avtonomne vožnje, če je le za volanom voznik, ki lahko posreduje, ko je to potrebno, piše Automotiwe News. Na ta način je v Nemčiji sprejeta podlaga za homologacijo nivoja 3 avtonomne vožnje, kot jo danes recimo tehnično že omogoča serijski audi A8.
Voznik v takšnem avtu lahko v določenih pogojih, recimo zastoju na avtocesti, bere za volanom knjigo, vse ostalo opravi avto sam. Stopnja 4 (vožnja brez nujne stalne prisotnosti voznika) ali celo stopnja 5 (povsem brez volana) pa tudi v Nemčiji še dolgo ne bosta dovoljeni, saj je treba razrešiti še ogromno tehničnih, pravnih in drugih dilem.
dezurni@zurnal24.si
Se strinjam, da verni ljudje niso vedno OK, kar se tiče političnih odločitev so pa katastrofa! Ampak to pomeni, da bi morali več kot polovico politikov vrečt iz parlamenta.