Kriminaliteta na področju kraje vozil v Sloveniji in nasploh v Evropi v zadnjih letih beleži pozitivne premike. Po podatkih Eurostata upad kraj beležijo skoraj povsod po celini, v povprečju danes na leto ukradejo kar za tretjino manj vozil kot še pred 10 leti. Temu trendu upadanja kraj sledi tudi Slovenija, kjer danes pretežno večino avtov ukradejo z namenom takojšnje razgradnje za rezervne dele. Praviloma - a tudi z izjemami - zlikovci prek meje proti vzhodu najraje tihotapijo avtomobile premium znamk.
V Ljubljani je minuli teden potekal tridnevni seminar organizacije IAATI - mednarodnega združenja preiskovalcev avtomobilskih tatvin, ki ima že skoraj 70. letno zgodovino in združuje preiskovalce s področja ukradenih avtov in zavarovalniških goljufij iz prek 70 držav. Gre za neprofitno strokovno združenje z nalogo osveščanja in ukrepanja proti tatvinam vozil. Seminar je podprlo pet slovenskih zavarovalnic, sodelovali so predstavniki slovenskega tožilstva in policije, letos pa je izvršni direktor upravnega odbora te organizacije postal Slovenec Boris Peršak, strokovni sodelavec za poizvedbe in raziskovanje prevar pri zavarovalnici Generali.
"Število kraj se je v Sloveniji in nasploh v Evropi v zadnjih letih bistveno zmanjšalo iz različnih vzrokov. Lahko jih iščemo v boljši povezljivosti avtov, višji stopnji zaščite in standardov, boljšega nadzora tudi v sosednjih državah ..."
Aleš Požar, vodja v službi odkrivanja in preprečevanja prevar pri zavarovalnici Adriatic Slovenija, ki spada v skupino Generali.
Namen rednega seminarja je krepitev vezi in izmenjevanje informacij ter novih praks pri soočanju s tem zelo perečim področjem. Ker je strokovnjake s področja policije, avtomobilske forenzike in zavarovalništva tokrat gostila Slovenija, je bil velik poudarek na njenem zemljevidu kriminalnih dejanj.
Čeprav je Slovenija po zadnji statistiki Eurostata ena najbolj varnih držav v Evropi, kar se tiče števila kraje vozil na število prebivalcev, je namreč zelo pereča njena vloga tranzitne države.
Kako potujejo prek Slovenije?
Ukradeni avti na Iberskem polotoku, Franciji, Italiji, Nizozemskem, Nemčiji, Avstriji in še od kje namreč proti vzhodu izven območja Schengena največkrat potujejo prav po naših cestah. "Združbe se poslužujejo predvsem avtocest," nam je pojasnil Benjamin Franca iz uprave kriminalistične policije. "Ne bi rekel, da je naša meja s Hrvaško prepustna, saj kar nekaj na zahodu ukradenih avtov odkrijemo prav na slovensko-hrvaški meji."
A organizirane združbe se ravno zato najbolj obljudenim mejnim prehodom med Slovenijo in Hrvaško velikokrat izognejo ali pa avto proti vzhodu spravijo prek manj nadzorovane madžarske meje ter nato prek bolj prepustne zunanje madžarske meje naprej v Srbijo. "Vmes kriminalci lahko zamenjajo registrske tablice z drugimi in mejo prestopijo z dokumenti podobnega vozila. Če policist na meji ni dovolj pozoren …"
Ukradeni avti, ki potujejo prek Slovenije, se porazgubijo po Vzhodni Evropi in Bližnjem Vzhodu. "Imeli smo primer vozila, ki smo ga našli v Iraku," pravi Franca.
Niti zlikovci ne vedo drug za drugega
Za tihotapljenjem prek državnih meja stojijo ponavadi odlično organizirane združbe, je na konkretnih primerih kazal Boško Sekulović, vodja enote za avtomobilsko kriminaliteto v beograjski policijski upravi. Na primer: avto s funkcijo "keyless" je sredi noči v neki dunajski soseski odklenjen in zagnan ob pomoči specializirane opreme. Ta je sposobna s stanovanjskega dvorišča uloviti in preusmeriti signal z na polico v stanovanju odloženega ključa. V avto sede prvi voznik.
Čez nekaj ur, ko lastnik še vedno spi, se nekje v Sloveniji ali v okolici Zagreba za volan usede drug voznik, ki prvega ne pozna in avto odpelje dalje. V Srbiji je za volanom že tretji voznik, medtem ko je policija na Dunaju ravno prejela prvo prijavo o izginotju in morda obvestila obmejne organe …
Sledi preureditev identifikacijske številke VIN in pridobitev ponarejene dokumentacije, s katero je mogoče avto registrirati.
Nekateri lastniki sicer v avte pred krajo preventivno vgrajujejo GPS sledilce, ki pa jih izurjeni tatovi lahko zlahka zablokirajo s poceni napravico, ki jo vtaknejo v 12V vtikač.
K sreči so na trgu že tudi druge oblike zaščite in nadzora nad avtomobili, ki za tatove lahko pomenijo precej trši oreh. Nekaj teh učinkovitih naprav in storitev smo imeli priložnost videti tudi na predstavitvi ob robu seminarja. A popolnoma varnega avta pred krajo skorajda ni.
Nezaščitena elektronika lajša delo tatovom
"Trend gre v smer kraj avtov s pomočjo elektronskih pripomočkov. Vsak, ki si bo lahko privoščil med 20 in 25 tisoč evrov vredno zmogljivo opremo za preusmeritev signala, bo lahko kradel avtomobile. To bo v prihodnosti najlažji način, kako ukrasti avto," je prepričan Sekulović.
Prisotnim je postregel s predstavitvijo mestoma zelo nazornih akcij srbske policije proti tatovom ter demonstracijo, kako delujeta sistem za preusmeritev "keyless" signala in pripomoček za odpiranje avtomobilskih ključavnic brez poškodb, ki jih uporabljajo nepridipravi.
Kako prevzeti nadzor nad avtom prek luči ali senzorja v gumi
Proizvajalci avtov za zaščito svojih vozil pred krajo še vedno storijo odločno premalo. Šele v zadnjem času in na podlagi več tovrstnih raziskav so nekatere znamke začele v pametne ključe vgrajevati senzorje gibanja, ki na "spečem" ključu preprečujejo enostavno krajo signala na daljavo.
A težava ni le v avtomobilskih ključih temveč kar v celotni zasnovi modernih avtomobilov, ki postajajo vse bolj prepredeni s kabli in elektroniko. Zaradi selitve na sistem po-žici je vse manj fizičnih povezav med posameznimi avtomobilskimi sistemi, hkrati narašča število CPU-jev v enem avtu. Povprečen moderen avto ima lahko tudi po več sto milijonov vrstic kode, kar je več kot celoten Facebook ali operacijski sistem Windows. In nekajkrat več od potniških letal!
Saša Deković iz forenzičnega podjetja Insig2, ki med drugim sodeluje z evropskim uradom za preprečevanja pranja denarja Olaf in izvaja forenzične raziskave po nalogu sodišč, pa opozarja še na številna druga "vrata", ki omogočajo nepridipravom enostaven vstop v avto. "Dovolj je, da pri nekaterih modelih razbijete luč. Ta je namreč z avtom povezana prek CAN bus priključka oziroma omrežja. Če se ustrezno povežete na priključek, imate neposreden dostop do glavnih avtomobilskih funkcij. Lahko odklenete vrata in zaženete motor."
Drug primer ranljivosti je priključek OBD. "Za svoj avto sem za skupno 20 evrov prek spleta kupil ključ in OBD vmesnik, ob pomoči katerega sem ključ ustrezno skodiral, da z njim lahko odklepam in vžgem avto," je ponazoril Deković.
Tudi senzorji za nadzor tlaka v pnevmatikah imajo lahko veliko ranljivost. "Iz tujine je znan primer, da so prek bluetooth povezave, s katero aktivni senzor TPMS v pnevmatiki komunicira z avtom, uspeli vdreti v avto."
Udeleženci seminarja so se lahko na specializiranih in praktičnih delavnicah seznanili z različnimi modernimi tehnikami glede zaznavanju in prepoznavanju ukradenih vozil, tehnikah "staranja" in menjave VIN številk, forenzičnimi pristopi glede razkrivanja podatkov iz vgrajenih infotainment naprav, z dobrimi praksami v nekaterih državah glede sodelovanja različnih zasebnih in državnih služb proti preprodaji delov ...
Zaradi občutljivosti tematike morajo ostati tovrstne vsebine nejavne.
Trenutno v Sloveniji iščemo igle v senu
In kje v tem vrtincu boja med vedno naprednejšo tehnologijo in še korak bolj naprednimi tatovi je Slovenija? "Pri nas se pri vdiranju in kraji avtov še vedno pretežno uporablja fizična sila," pravi kriminalist Franca. "Pojavlja se vse, od razbijanja stekla, da vstopijo v notranjost in nato z elektronsko napravo vžgejo motor, pa do klasičnega lomljenja ključavnic. Smo pa imeli že tudi veliko primerov kraje ob pomoči naprednih elektronskih pripomočkov."
Znamki Renault in Volkswagen močno prednjačita pri vseh ukradenih avtomobilih pri nas, od katerih je velika večina ukradenih v Ljubljani. A ti avti le v manjšini prečkajo meje, ker jih domače združbe razgradijo po domačih garažah in nato prodajo po delih, tudi prek spletnih oglasnikov.
Iskanje takšnih delov in sestavljanje celotne zgodbe, kam je izginil avto, pa je po besedah France velikokrat podobna iskanju igle v senu, saj je zelo težko dokazati, da nek del pripada točno določenemu ukradenemu vozilu.
Primer Velike Britanije: sodelovanje in označevanje delov
Verjetno bi se morali glede tega ob sodelovanju države in zavarovalnic zgledovati po Veliki Britaniji, kjer ključne sestavne dele avtov množično označujejo s posebnimi transponderji, ki dele neizbrisno povežejo z enim avtom. Policist ob kontroli prometa s posebnim ročnim skenerjem na hitro obkroži avto in če zazna označen del, ki glede na identifikacijsko številko ne bi smel biti na tistem avtu, sproži nadaljnji postopek poizvedovanja.
Za premik naprej bi morali biti zelo zainteresirani tudi pri zavarovalnicah, saj imajo zaradi kraje avtov za rezervne dele dvojno škodo - plačujejo zaradi zavarovanja po kraji, nato pa še popravilo nekega avta, v katerega nevestni mehanik ne vgradi novih, temveč dele s črnega trga.
Naša policija je v preteklosti sicer razbila več združb, ki so se ukvarjala z ukradenimi avti. Na njihovo mesto pa prej ali slej stopijo druge združbe, pojasnjuje Franca.
Za učinkovitejši boj z domačimi in tujimi tatovi vozil bi morala zato država nujno storiti korak dalje. Slovenska država pa za zdaj ni bila sposobna urediti niti področja policijskih skenerjev za avtomatsko prepoznavo registrskih tablic ANPR.
Naša policija je sicer že kupila avtomobile s tehnologijo, ki lahko na daljavo in brez ustavljanja spremlja mimovozeč promet ter detektira vozila na črni listi. A teh naprav ne smejo uporabljati, saj je preslabo pripravljena zakonodaja, ki ureja takšen nadzor, padla ob presoji ustavnega sodišča.
Kjer je elektronika, so moznosti zlorab bistveno vecje, vse skupaj pa tudi drazje
Kje ste pa tole pobral? "Povprečen moderen avto ima lahko tudi po več sto milijonov vrstic kode, kar je več kot celoten Facebook ali operacijski sistem Windows. In nekajkrat več od potniških letal!" Ali sploh veste kakšne neumnosti pišete novinarji?… ...prikaži več? Avtomobilska elektronika NI tako sofisticirana, kot nekateri mislite. Naprimer ABS krmiljenje je na nivoju malo boljšega kalkulatorja.
Ko iščem rezervni del v trgovini mi vzamejo vse podatke od avtomobila pa ne vem če je to res potrebno.Včasih je bilo dovolj da si povedal letnik in tip vozila.