"Prvič slišim, že nekajkrat sem moral podaljšati vozniško dovoljenje in vedno sem šel najprej k okulistu, nato pa še na medicino dela, da so mi napisali potrdilo," pravi kolega, ki slabše vidi.
Tudi uporabnik na predlagam.vladi.si ni seznanjen s to novostjo. "Ne zdi se mi enakopravno, če moramo mi z očali na zdravniški pregled (ne samo k okulistu!) vsakih nekaj let, tisti, ki ni imel očal, ko je delal izpit, pa ima izpit do 80 leta in teoretično lahko oslepi in bo še vedno imel dovoljenje, da vozi avto. Zato bi vsi morali vsakih nekaj let na zdravniški pregled ali pa ukiniti tudi zdravniške preglede za nas, ki nosimo očala - nismo enakopravni pred zakonom!" je predlagal in dodal: "Nikoli še nisem slišal, da bi bil povzročitelj prometne nesreče nekdo, ki ni nosil očal."
"Pred nekaj leti uvedeno, da za osebe, ki imajo dioptrijo do + ali -2 in nimajo drugih težav z vidom in seveda tudi ne drugih zdravstvenih težav, ponovne ocene zmožnosti za vožnjo zaradi vida niso več potrebne. Tem osebam se izda zdravniško spričevalo brez omejitve veljavnosti, zato pri njih zdravstveni pregledi za podaljšanje veljavnosti vozniškega dovoljenja v prihodnje niso potrebni. Seveda pa morajo same poskrbeti za redne kontrole vida pri oftalmologu in za redno uporabo predpisanih pripomočkov za vid," so nam pojasnili na ministrstvu za zdravje.
Da ne boste po nepotrebnem plačevali, pokličite na upravno enoto
Ključnega pomena pa je, kaj je na zadnje zdravniško spričevalo napisal specialist medicine dela in prometa.
Skoraj 250 tisoč voznikov ima zaradi zdravstvenih razlogov omejen o veljavnost vozniškega dovoljenja, od tega skoraj vsi zaradi vida.
"Oseba vedno dobi zdravniško spričevalo, na katerem je navedeno, ali kontrola je oziroma je ni. Če oseba zdravniškega spričevala ne bi imela, pokliče upravno enoto, ki ji je izdala vozniško dovoljenje, ta pa to preveri v evidenci ali arhivu," so na ministrstvu za infrastrukturo odgovorili na vprašanje, kako vedeti, ali ob podaljšanju vozniškega dovoljenja potrebuješ zdravniški izvid ali ne.
Če je dioptrija višja, bo treba k zdravniku
"Nižje dioptrije niso več razlog za omejevanje veljavnosti zdravniškega spričevala in s tem vozniškega dovoljenja. Seveda pa to ne velja za osebe z višjimi dioptrijami ali z še dodatnimi težavami z vidom oziroma drugimi zdravstvenimi težavami, ki bi lahko vplivale na varno vožnjo," opozarjajo na ministrstvu za zdravje.
Zdravstvene omejitve ima 241.837 voznikov, kar je več kot vsak šesti voznik. Najpogostejša omejitev je "vozi z očali", ki jo ima 46 odstotkov voznikov z omejitvami, sledi omejitev "vozi z očali ali kontaktnimi lečami", ki jo ima 41 odstotkov voznikov. Skupaj ima tako težave z vidom 87 odstotkov vseh voznikov, ki imajo zdravstvene omejitve, le 13 odstotkov ima drugo omejitev, na primer slušni aparat, protezo za ude in podobno.
Povprašali smo jih, zakaj v primeru višje dioptrije ne zadošča zgolj izvid okulista, ampak je treba še po potrdilo k specialistu medicine dela. Pri enem od okulistov pregled za podaljšanje vozniškega dovoljenja stane 35 evrov, kontrolni pregled na medicini dela pa še okrog 30 evrov. V Centrih medicine dela, prometa in športa Zdravstvenega doma Ljubljana so v letu 2017 opravili 3894 pregledov za voznike B kategorije, od tega jih je bilo skoraj pol (47 odstotkov) za podaljšanje vozniškega dovoljenja.
Pri nižjih dioptrijah ni treba k okulistu
A kot kaže, je ravno obratno, pri nižjih dioptrijah namreč ni potreben obisk pri okulistu. "Voznike z dioptrijo večjo kot +/-2 in manjšo kot +/-5, ki nimajo drugih težav z vidom pa za podaljšanje veljavnosti vozniškega dovoljenja pregleda le specialist medicine dela, prometa in športa največ vsakih pet let oziroma v primeru stabilne refrakcijske motnje, vsakih deset let," je ministrstvo za zdravje odgovorilo na portali predlagam.vladi.si. "Pri dioptrijah večjih od +/-5 ali pri drugih težavah z vidom pa mora zmožnosti za vožnjo ugotoviti zdravnik specialist medicine dela, prometa in športa na podlagi usmerjenega izvida oftalmologa, ki tudi določi rok naslednjega zdravstvenega pregleda. Najdaljše časovno obdobje, za katerega se zaradi takšnih motenj lahko izda zdravniško spričevalo je pet let," so pojasnili.
"Pomembno za varno vožnjo je tudi celovito zdravstveno stanje posameznika, saj ima voznik lahko tudi eno ali celo več bolezni naenkrat, ki vsaka zase ali v kombinaciji pomenijo večji ali manjši vpliv na njegovo zmožnost za vožnjo. Zato mora biti ugotavljanje zmožnosti posameznika za vožnjo vedno celovito. Določen specialist lahko namreč presodi zmožnost za vožnjo voznika le glede patologije, ki jo on sledi, ne more pa podati celovite ocene, da je določena oseba telesno in duševno zmožna za vožnjo motornega vozila. Specialist medicine dela, prometa in športa je zato tisti, ki na podlagi vseh izvidov vseh specilaistov, ki osebo zdravijo presodi, ali je oseba zmožna za varno vožnjo," pojasnjujejo na ministrstvu za zdravje. Dodali so še, da je vožnja verjetno ena najbolj kompleksnih dejavnosti, ki se je večina od nas vsakodnevno udeležuje, saj zahteva "zbranost, dobro pozornost, celovito oceno stanja ter hitre in premišljene reakcije".
Starejšim od 70 let le z zdravniškim potrdilom
Vozniško dovoljenje za vožnjo motornih vozil kategorij AM, A1, A2, A, B, B1, BE, F in G se izda z veljavnostjo desetih let. Po dopolnjeni starosti 70 let se vozniško dovoljenje izda z veljavnostjo petih let, po 70 letu se zahteva zdravniško spričevalo, da je telesno in duševno zmožen za vožnjo motornega vozila določene kategorije.
Vozniško dovoljenje za kategorije C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 in D1E se izda z veljavnostjo petih let. Po dopolnjeni starosti 65 let se vozniško dovoljenje izda z veljavnostjo treh let in se podaljša, če imetnik predloži zdravniško spričevalo, da je telesno in duševno zmožen za vožnjo motornega vozila določene kategorije.
janez.zalaznik@zurnal24.si
Spet lupljenje. Vsak, ki ima dioptrijo in še kakšne druge težave z očmi ali čim drugim, ima najmanj 1x/leto oz. …
Vedno je potrebno prinesti svež izvid od okulista, kljub rednim vsakoletnim pregledom. Nato sledi še celoten zdravniški pregled (zakaj?!), čeprav …
Celotna zadeva okrog podaljševanj vozniške za tiste z malo višjo dioptrijo je absurdna. Že to da zakon enako obravnava daljnovidnost …