To med drugimi ukrepi predvidevajo že objavljeni odloki o načrtu za kakovost zraka na območjih mestnih občin Maribor, Celje in Kranj. Kot so na Ministrstvu za okolje potrdili za Žurnal24, bo isto zapisano tudi v načrt za Ljubljano, čeprav osnutka za prestolnico vlada še ni objavila.
Že s 1. novembrom letos naj bi tako omejili “hitrosti na odsekih avtocest na območju občine in avtocestnih odsekov, ki se priključujejo nanj.” Ukrep naj bi veljal v zimskem času oziroma do 31. marca leta 2018, nato se bo vsako leto ponovil.
Na koliko natančno se bo znižala hitrost, v tem trenutku ni jasno, saj sta odločitev in izvedba v pristojnosti Ministrstva za infrastrukturo, ki ga vodi minister Peter Gašperšič, od tam pa pojasnila še pričakujemo. Je pa v obrazložitvi načrta za kakovost zraka pri posameznih občinah dopisano takole:
“Agencija (za okolje, op. a.) z uporabo modela COPERT ocenjuje, da so emisije delcev iz osebnega motornega prometa s povprečno sestavo vozil v Sloveniji pri hitrosti 110 km/h za četrtino manjši kot pri hitrosti 130 km/h. Pri zmanjšanju hitrosti s 130 km/h na 90 km/h pa je zmanjšanje emisij delcev kar 40%. Znižanje hitrosti zmanjša tudi obremenitve s hrupom, manjše so poraba goriva in emisije toplogrednih plinov, obenem pa je varnost udeležencev prometa večja ob nezmanjšani pretočnosti cest. Poskrbljeno bo za nadzor in uveljavljanje omejitev hitrosti.”
Gre torej pričakovati vsaj znižanje na 110 km/h. Ta najvišja hitrost sicer na velikem delu ljubljanskega obroča velja že sedaj tam, kjer je štiripasovnica okategorizirana kot hitra cesta.
Tudi križišča z zavijanjem pri rdeči
V načrtih za izboljšanje kakovosti zraka in zmanjšanje zdravju škodljivih trdnih delcev PM10 je sicer navedenih še vrsta drugih ukrepov. Glede znižanja emisij v prometu tako načrti predvidevajo različne občinske in državne ukrepe, ki naj bi spodbujali k trajnostni mobilnosti ljudi, uporabo brez- ali nizkoemisijskih vozil, povečanje rabe hibridnih vozil in vozil na zemeljski plin (CNG), zagotavljanje pretočnosti za vozila javnega prometa ...
Ukrepi govorijo tudi o izboljšanju infrastrukture za kolesarje vključno z “intenzivno” gradnjo kolesarskih stez, gradnjo krožišč in optimizacijo semaforjev za zmanjševanje prometnih zamaškov. Med tovrstnimi ukrepi načrti predvidevajo tudi možnost zavijanja v desno pri rdeči luči, kar je predvidil že novi pravilnik o prometni signalizaciji z uvedbo oznake zelene puščice.
Še letos naj bi na avtobusih in vlakih primestnega in medkrajevnega prometa morali zagotoviti tudi možnost prevoza koles.
Spodbujali bodo druženje in skupno lastništvo avtomobilov
Država namerava kakovost zraka izboljšati tudi s pripravo priročnika in promocije za varčno vožnjo, ustanovila pa bi tudi ustanavljanje klubov lastnikov avtov in skupne uporabe avtov.
“Namen skupne uporabe avtomobilov je, da skupinski lastniki avtomobilov skupno načrtujejo deljeno uporabo avtomobilov ter jih tudi skupaj vzdržujejo,” piše v osnutku ukrepov.
Odlok temelji na analizi trenutnega stanja in vrstah in načinih onesnaževal s PM10 delci. Med drugim so za vsako občino navedeni tudi največji onesnaževalci iz industrijskih virov, torej podjetij.
andrej.leban@zurnal24.si
Kcal ogrevanja s plinom ali elektriko naj bo enaka kot Kcal drva, premog, pa boste videli čist zrak. Samo sprememba …
Pamet je naše tumpleke že zdavnaj zapustila!
še dobr da nimam katalizatorja gor , zeleno okolje pa to