Trenutna situacija v veliki meri kroji letalsko prevozništvo. Številni leti so odpovedani, letalske družbe pa dodatno omejujejo število predvidenih letov. Prejšnjo nedeljo je v letalskem prometu začel veljati zimski vozni red, vendar letalske družbe ena za drugo spreminjajo načrte za lete, tudi v povezavi s Slovenijo.
To pa ni edini primer. Air France je napovedal, da bo Slovenijo s Parizom sprva povezoval trikrat tedensko, postopoma pa naj bi ponovno prešel na dnevno letenje. Kot je na twitterju zapisalo slovensko veleposlaništvo v Franciji, pa Air France med 7. novembrom in 16. decembrom zaradi ponovne karantene v Franciji začasno ukinja polete Ljubljana–Pariz. Zadnji polet bo tako še 5. novembra, da se potniki lahko vrnejo v Slovenijo.
Letalski prevoznik je potnike opozoril, da morajo na spletni strani francoske vlade izpolniti obrazec, ki bo potrjeval namen njihove poti. "Trenutno je še prezgodaj, da bi ocenili, kako bodo omejitve vplivale na naše delo. V prihodnjem tednu bodo sledile nove prilagoditve poletov," so navedli na spletni strani.
Seznam se še nadaljuje, saj je prejšnji teden datum vrnitve na brniško letališče prestavil tudi nizozemski nizkocenovni prevoznik Transavia, in sicer s sredine decembra na februar prihodnje leto. Šele takrat ponovno vzpostavitev poletov v Bruselj predvideva tudi Brussels Airlines.
Kaj še ostane?
V Fraportu Slovenija, ki upravlja Letališče Jožeta Pučnika Ljubljana, so že ob objavi zimskega voznega reda (25. 11. 2020) opozorili, da gre za trenutne uradne napovedi letalskih prevoznikov, ki se lahko razlikujejo od dejanskega izvajanja poletov, saj zaradi epidemioloških razmer prihaja do pogostih sprememb. Potnikom zato priporočajo, da na spletnih straneh prevoznikov sproti preverjajo vozni red.
V zimski sezoni sicer nemški letalski prevoznik Lufthansa z Brnika v Frankfurt leti dvakrat dnevno, zjutraj in zgodaj popoldne. V Carigrad lahko potniki s Turkish Airlines v prvem delu zimske sezone letijo trikrat tedensko, od januarja naprej, če bodo to razmere dovoljevale, pa načrtujejo dodatne polete. Air Serbia v Beograd ponuja štiri polete tedensko, z novembrom je bil ob uveljavitvi zimskega voznega leta sicer predviden prehod na dnevno letenje. V Podgorico naj bi Montenegro Airlines od konca novembra ponujal štiri polete tedensko, z decembrom naj bi se vrnil še LOT Polish Airlines s štirimi poleti na teden v Varšavo.
Vlada je ukrepala
Številne odpovedi oziroma prestavitve so vlado prisilile k ukrepanju, saj je z namenom spodbujanja ponovne vzpostavitve letalske povezljivosti Slovenije prejšnji teden objavila javni razpis. Kot izhaja iz razpisa, želi vlada izboljšati letalsko povezljivost Slovenije z evropskimi in tretjimi državami. Ohraniti želi obstoječe redne mednarodne letalske linije in spodbuditi vzpostavitev novih rednih letalskih linij prevoznikov, ki so zaradi posledic pandemije covida-19 nehali leteti v Slovenijo. V sklopu razpisa je letalskim prevoznikom na voljo skupno pet milijonov evrov za sofinanciranje stroškov, nastalih pri zagotovitvi poletov v Slovenijo.
Za vloge v okviru prvega roka bo za sofinanciranje na razpolago 1,5 milijona evrov, za vloge v okviru drugega 2,3 milijona evrov, za vloge v okviru tretjega pa 1,2 milijona evrov. Roki za oddajo vlog so 9. november letos za prvo odpiranje, 10. junij 2021 za drugo in 11. oktober 2021 za tretje.
"Če je v začetku leta 2020, po jesensko-zimskem voznem redu, poleg čarterskih poletov v Slovenijo redno letelo 12 tujih letalskih prevoznikov, jih je septembra letelo le še devet, oktobra pa le še šest. Leta 2019 je v Slovenijo letelo 17 tujih prevoznikov, nekateri tudi na več različnih linijah, večkrat na teden," so ob objavi razpisa sporočili z vlade.
Dodatne težave predstavlja lanski stečaj nacionalnega letalskega prevoznika Adrie Airways, ki je prepeljal približno polovico vseh potnikov na ljubljanskem letališču. "Slovenija je s tem v letalskem potniškem prometu postala povsem odvisna od tujih prevoznikov," so dodali.