Lastniki sončnih elektrarn v shemi net meteringa zdaj plačujejo omrežnino za priključno moč in prispevek za OVE in SPTE. Odvisno od priključne moči je mesečni strošek zdaj od približno 18 do 22 evrov na mesec oziroma od približno 210 do 260 evrov na leto. Pod pogojem, da njihova sončna elektrarna proizvede več električne energije, kot je gospodinjstvo porabi.
Odjemalci podjetja SunContract pa bodo po novem imeli dodatnih 440 evrov stroškov na leto.
Strošek bo kmalu na plečih državljanov
Razlog za takšno odločitev so v podjetju SunContract za Žurnal24 pojasnili že aprila letos. Takrat so navedli, da je za "razumevanje celotne problematike treba vedeti, da letos spremenjena pravila nalagajo dobaviteljem električne energije sprotni obračun za samooskrbne sončne elektrarne, kljub temu da imajo odjemalci letni obračun."
Menijo, da je nepravično, da se izničijo pravila, ki jih je država obljubila lastnikom samooskrbnih sončnih elektrarn ob njihovi odločitvi za zeleni prehod. "Spreminjanje pravil za nazaj posega v zakonsko pridobljene pravice, kar je neustavno. Predlog SunContracta je, da država zagotovi sistemski vir za pokrivanje stroškov letne izravnave iz podnebnih virov ali iz sklada za obnovljive vire."
Prepričani so namreč, da bo “strošek zaradi nevzdržnega sistema zelo kmalu na plečih državljanov”.
Za zdaj je SunContract edini dobavitelj, ki lastnikom samooskrbnih sončnih elektrarn zaračuna strošek izravnave v takšnem znesku. V Petrolu je na primer nadomestilo za odstopanja v samooskrbi 2,42 evra na mesec. Drugi dobavitelji pa stroška za zdaj ne obračunajo.
Cenovne razlike so posledica razmaha sončnih elektrarn
Ali bodo težavo uredili in kako, smo vprašali na ministrstvo za okolje in prostor.
Obračun odstopanja ali tako imenovani strošek izravnave je posledica cenovnih sprememb, ki jih s svojo specifično proizvodnjo (podnevi, poleti) povzročajo fotovoltaične elektrarne. "Vsi, tako dobavitelji kot institucije EU in ministrstvo, smo se zavedali, da bo do cenovnih razlik prišlo, ko se bo količina električne energije iz fotovoltaičnih elektrarn povečevala. Ker imamo prost energetski trg, je to eden od dejavnikov, ki jih morajo pri določanju prodajnih in odkupnih cen upoštevati dobavitelji."
Vsak dodatni ukrep, tudi tak, kot ga predlagajo na SunContractu, pa bi bremenil davkoplačevalce.
Gre za poslovno politiko podjetja in ne prispevek države
Morebitne poslovne težave SunContracta na ministrstvu pripisujejo njegovemu specifičnemu poslovnemu modelu ter napačnemu in neutemeljenemu pričakovanju, da se analitični postopek ne bo prenehal uporabljati takoj, ko bo naprednih števcev dovolj. "Poleg tega so tudi posledica že več let pričakovanih cenovnih sprememb na trgu energije (z vedno večjo količino energije iz sončnih elektrarn, namreč cena električne energije poleti, ko je sončne proizvodnje veliko, pada). To je splošno znano dejstvo, ki ga vsi, ki želijo uspešno delovati na trgu, morajo predvideti in upoštevati v svojem poslovnem modelu."
Spremenjena pravila bilančnega obračuna ne določajo prevalitev stroškov na odjemalce, to je izključno odločitev dobaviteljev, še pravijo na ministrstvu in dodajajo, da stroški oziroma plačilo zaradi izravnave ni prispevek, ki bi ga uvedla država.
Odjemalci lahko dobavitelja zamenjajo, skladno s predpisi in določili sklenjenih pogodb, še pravijo.
Podatka, kolikšni so letni stroški odstopanj vseh dobaviteljev gospodinjskim odjemalcem na ministrstvu, nimajo, "številke, ki smo jih od dobaviteljev slišali doslej, se gibljejo od 150 do 500 evrov na povprečnega odjemalca z net meteringom na leto."
Nova pravila bilančnega obračuna
Spomnimo, pravila bilančnega obračuna so se spremenila 1. februarja letos. Do zdaj je veljalo, da samooskrbne elektrarne spadajo v nemerjeni odjem, po novem pa so uvrščene v merjeni odjem. Ali drugače, do zdaj so se odstopanje računala z analitičnim postopkom obračuna, zdaj temeljijo na merjenem obračunu.
Z bilančnim obračunom se za vsakega dobavitelja, za vsakih 15 minut posebej ugotovi ali je prodal preveč ali premalo energije in potem se to odstopanje dobaviteljem obračuna, pojasnijo na ministrstvu. V bilančnem obračunu se za vsako obračunsko periodo (prej 1 ura, zdaj 15 minut) posebej izračuna, ali je vsota energije, ki jo je dobavitelj kupil in prodal, ter energije, ki so jo njegovi odjemalci ali proizvajalci iz omrežja prevzeli ali v omrežje oddali, enaka nič. "Če se vsota teh štirih komponent razlikuje od nič, je dobavitelj prodal energijo, ki je ni kupil oziroma je kupil energijo, ki je ni dobil."
Sprememba za dobavitelje ne bi smela biti presenečenje
"Ker gre pri analitičnem postopku za izračun in ne dejansko izmerjene količine, je bilo vse od uvedbe analitičnega postopka leta 2003 jasno, da se bo ta ukinil takoj, ko bodo imeli odjemalci napredne števce inštalirane v zadostni meri (izračuni namreč vedno nekoliko odstopajo od realnosti, realno sliko pa dajo zgolj izmerjeni podatki). Ta pogoj je bil izpolnjen leta 2024," pojasnijo na ministrstvu.
Vsi negospodinjski odjemalci imajo napredne števce že vrsto let, pri gospodinjskih pa jih je trenutno 90 odstotkov opremljenih z naprednim števcem, cilj do konca leta 2025 je 100 odstotkov. Tudi vsi odjemalci v sistemu samooskrbe imajo nameščene napredne števce.
"Zato za nikogar, še posebej pa za dobavitelja, ne more biti presenečenje že davno pričakovan prehod vseh odjemalcev z naprednimi števci iz analitičnega postopka v t.i. merjen odjem na podlagi izmerjenih vrednosti," poudarjajo na ministrstvu.
Sončne elektrarne so bile anomalija v obračunu
Še več, odjemalci s samooskrbnimi sončnimi elektrarnami bi morali biti že od vsega začetka vključeni med merjene in ne med nemerjene odjemalce. "Njihova vključenost v nemerjen del odjema je v bilančni obračun vnašala anomalijo, ki je bila v začetku majhna, saj se je porazdelila v množici ostalih odjemalcev. V tem trenutku je odjemalcev s samooskrbo že zelo veliko, prek 60.000, anomalija v obračunu zato ni več zanemarljiva." Poleg tega so vsi gospodinjski odjemalci, ki imajo napredne števce, v merjenem odjemu, analitični postopek se zdaj izvaja le še za gospodinjske odjemalce, ki še nimajo naprednih števcev in jih je vsak dan manj.
Popolnoma jasno je, tako na ministrstvu, da je bilo tudi odjemalce s samooskrbo nujno uvrstiti v merjen odjem, v nasprotnem bi bil bilančni obračun napačen.
"SunContractovo pritoževanje temelji na napačni predpostavki, da bi bilo treba uporabnike, ki so v sistemu samooskrbe z net meteringom, obdržati v ne merjenem delu bilančnega obračuna, ki se izvaja z analitičnim postopkom. Iz navedb SunConrtracta je zaznati napačno razumevanje, da je bila opisana anomalija bilančnega obračuna namenjena »kompenzaciji« dobaviteljem, ki imajo odjemalce z net meteringom. Namen bilančnega obračuna je zgolj natančen obračun dobavljene in porabljene energije za dobavitelje, zgolj za namen obračuna odstopanj," so kritični na ministrstvu.
V skladu z Zakonom o medijih objavljamo naslednji prikaz nasprotnih dejstev:
PRELOMLJENE OBLJUBE MINISTRA KUMRA
SunContract je bil v uvedbo dodatnega fiksnega mesečnega nadomestila prisiljen zaradi spremembe Pravil za delovanje trga z električno energijo. Te je s 1. februarjem 2024 uveljavil operater trga z elektriko Borzen, s čimer je strošek letnega net-meteringa v celoti prenesel na dobavitelje električne energije. V praksi to pomeni, da dobavitelj nosi celoten strošek razlike v ceni električne energije. Ta je v obdobjih z manj sonca, ko jo dobavitelj kupuje na trgu za sprotno dobavo odjemalcem, v povprečju za približno sto odstotkov višja kot v »sončnih« urah, ko sončne elektrarne presežno električno energijo oddajo v omrežje.
Želimo pa dodatno pojasniti še naslednje trditve v članku:
»Drugi dobavitelji pa stroška za zdaj ne obračunajo.«
Dodaten strošek obračunavajo še vsaj štirje večji dobavitelji električne energije. Letošnji strošek letnega net-meteringa, ki se je v celoti prenesel na dobavitelje električne energije, znaša med 20 in 30 milijoni evrov; ocena za prihodnje leto je, da bo ta strošek narasel na 30 do 40 milijonov evrov. SunContract ima desetino tržnega deleža, zato se nanj prevali zgolj desetina tega stroška, preostanek morajo pokriti ostali večji dobavitelji električne energije. Zato so bili na srečanju članov Sekcije za vprašanja dobaviteljev električne energije pri Energetski zbornici Slovenije minuli teden vsi člani soglasni, da mora ministrstvo za okolje, podnebje in energijo pod vodstvom ministra mag. Bojana Kumra najti sistemsko rešitev za povrnitev stroškov dobaviteljem električne energije, kajti obstoječa prevalitev stroškov na dobavitelje in pričakovanje, da bomo te stroške sami pokrivali, ni vzdržna.
»Odjemalci podjetja SunContract pa bodo po novem imeli dodatnih 440 evrov stroškov na leto.«
Trditev ne drži. Stranke se temu dodatnemu strošku lahko izognejo z izbiro enega od novih paketov, ki jih je razvil SunContract in še vedno omogoča prenos viškov. Stranke, ki želijo ostati na modelu stare samooskrbe, izberejo možnost upravljanja sončne elektrarne, s čimer prispevajo pri optimizaciji stroškov sončne elektrarne. Lahko pa preidejo na novo samooskrbo, za kar je pogoj nadgradnja obstoječe sončne elektrarne z baterijskim hranilnikom ter prehodom na samooskrbo po novi uredbi.
»SunContractovo pritoževanje temelji na napačni predpostavki, da bi bilo treba uporabnike, ki so v sistemu samooskrbe z net meteringom, obdržati v ne merjenem delu bilančnega obračuna, ki se izvaja z analitičnim postopkom. Iz navedb SunConrtracta je zaznati napačno razumevanje, da je bila opisana anomalija bilančnega obračuna namenjena »kompenzaciji« dobaviteljem, ki imajo odjemalce z net meteringom.«
Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo, ki ga vodi minister mag. Bojan Kumer, se je januarja letos zavezalo k sistemski prenovi zakonodaje za samooskrbe z net-meteringom. Do danes še niso uspeli predstaviti nobene rešitve in nobenega predloga.
V SunContractu smo opozarjali, da je bil prejšnji sistem nepravičen in da je treba novega postaviti na pravičnih temeljih. Vendar pa ne moremo pristati na retroaktivno spreminjanje pravil in s tem ugodnosti za naše net-metering stranke spremeniti za nazaj, saj so le-te šle v investicijo z dano obljubo o možnosti brezplačnega letnega netiranja električne energije za čas življenjske dobe elektrarne.
Zato smo v SunContractu za vzdržno ohranitev letnega net-meteringa, zaščito lastnikov samooskrbnih sončnih elektrarn ter svojih poslovnih interesov v začetku junija na Ustavno sodišče vložili zahtevo za ustavno presojo Pravil za delovanje trga z električno energijo.
Obenem pa v SunContract opozarjamo na širše posledice takšnega ravnanja. Prepričani smo namreč, da je zaradi takšnega retroaktivnega ravnanja ogroženo financiranje celotnega energetskega sektorja, vključno z investicijo v novo jedrsko elektrarno JEK2.
Podobno se je v preteklosti že zgodilo v Španiji, ko je tamkajšnja vlada sprejela retroaktivni ukrep in spremenila podporno shemo za investicije v obnovljive vire energije. Odziv tamkajšnjih finančnih institucij je bil zavrnitev financiranja energetskih projektov, kar je razvoj energetskega sektorja ustavilo za polno desetletje.
Zaradi opisanih posledic v Španiji opozarjamo, da retroaktivno spreminjanje pravil zmanjšuje zaupanje vlagateljev v pravno državo in tudi v energetski sektor, posledično v naložbe v obnovljive vire energije in druge potrebne investicije v energetiko v državi.
SunContract
Pozdravljeni, moje ime je Kristene Bella, stara sem 60 let in trenutno sem bolna. Glede na svojo starost in trenutno …
Prvo spodbude in olajšave v tovrstne investicije, potem pa po denarnici usekat.
No iz “zastojn” smo prlezli na 600€ letnega stroska…s tem, da 80% uporabnikov oz. investitorjev v SE pred priklopim ni …