Zaradi zaščite vojakov pred plini na pragu revolucije avtov

Foto: CSIRO
Foto: CSIRO
Znanstvenikom je uspelo razviti material, ki bi lahko bistveno pospešil razvoj naslednje generacije vozil na vodik.
Oglej si celoten članek

Vodik je vse naokoli nas, v praktično brezmejnih količinah. Zato številni znanstveniki in tudi nekatere avtomobilske tovarne (Toyota, BMW ...) verjamejo, da je to gorivo prihodnosti, tudi za pogon vozil. Z njim bi namreč nadomestili ne ravno naravovarstveni koncept izdelave baterijskih vozil. Še posebej pri vozilih za prevoz velikih tovorov ali takšnih za na daljše razdalje predstavlja trenutni baterijski pogon veliko omejitev, zaradi potrebne količine baterijskih celic in posledične mase.

A ena bistvenih težav pri dosedanjem razvoju vodika kot energenta je, da gre za izjemno lahek plin. Za primerjavo, vodik je tako redek, da bi v naravnih okoliščinah potrebovali rezervoar prostornine 11 tisoč litrov, da bi v njem ujeli en kilogram vodika, ki bi zadoščal za pot 100 kilometrov.

Princip delovanja vodikove gorivne celice

Vodik na anodi v gorivni celici reagira s kisikom s katode, še enim naravnim plinom. Pri tej naravni reakciji se sprošča električna energija. Stranski produkt pa so samo molekule čiste vode.

Zato vodik shranjujejo v rezervoarjih pod velikanskimi pritiski tja do 700 barov, kar pa povzroča težko premostljive probleme pri prevozu in shranjevanju, tako na črpalkah kot v samih avtomobilih. V rezervoarjih avtomobilov na vodik so danes tako vsega tri ali štirje kilogrami vodika.

Foto: Profimedia Vodikove celice vodikov pogon laboratorij raziskovalci znanstveniki

BBC poroča, da so morda znanstveniki odkrili način, kako zaobiti ključni izziv visokih pritiskov. Na ameriški univerzi Northwestern University v mestu Evenston so razvili material, ki je sposoben nase vezati ali sproščati molekule plina.

"Če gobo za umivanje polijete z vodo in jo uporabite, ji s stiskanjem sproščate vodo," pojasnjuje Omar Farha, eden od znanstvenikov, ki stojijo za odkritjem. Predstavili so ga v strokovni reviji Science. Material po njegovih besedah deluje prav tako kot goba, saj je mogoče z regulacijo pritiska programirano vezati nanj in sproščati molekule plinov, tudi vodika. Pritisk, ki je za to potreben, pa je bistveno nižji, kot bi moral biti sicer za stiskanje v klasične rezervoarje.

"V porah metal-organskega okvirja lahko shranjujemo ogromne količine vodika ali metana ter jih sproščamo za pogon motorja pri nižjih pritiskih, kot jih potrebujejo trenutna vozila na gorivne celice," je razložil Farha. Skupaj z ostalimi raziskovalci je prepričan, da bo mogoče odkritje uporabljati v razvoju transportnih vozil. 

Farha je pojasnil, da so material razvili na podlagi izkušenj sodelovanja z ameriškim obrambnim ministrstvom, ki je iskalo absorpcijski material, s katerim bi lahko vojake zaščitili pred napadi s strupenimi plini.

Novi material zadostuje vsem ostrim kriterijem, ki jih je glede novih načinov shranjevanja alternativnih virov energije znanosti zastavilo ameriško ministrstvo za energijo. Zdaj so na potezi proizvajalci vozil.  

 dezurni@zurnal24

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 0

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.