Zaradi razvoja cenjeni po svetu

Foto: Hella Slovenija
Foto: Hella Slovenija
Intervju. Pogovarjali smo se s Tadejem Cajhnom, vodjo razvojnega projekta LED meglenke pri podjetju Hella Saturnus.
Oglej si celoten članek

Kaj bi ocenili za največji dosežek slovenskih inženirjev v podjetju Hella v zadnjem letu?
V lanskem poslovnem letu smo bili razvojno aktivni kar na 30 različnih projektih in akvizicijah ter treh predrazvojnih projektih. Imamo dva kompetenčna centra, tretji je v ustanavljanju. Če najprej spregovorim o programu meglenk, ki so moja glavna domena, bi izpostavil naš največji lanski dosežek, prodor na trg meglenk z LED tehnologijo. Razvili smo in uspešno poslali v proizvodnjo meglenko za nissan infiniti Q50. Gre za luksuzno vozilo ranga BMW serije 5. Razvoj meglenke je trajal le leto dni, uporabili smo nove pristope in tehnične rešitve. Gre za prvo Hellino LED meglenko. Na trgu je nekaj primerkov, a naša vsebuje inovativne tehnične rešitve. Pri glavnih žarometih smo v sklepni fazi razvoja prvih polnih LED žarometov za Lamborginija in Porscheja, ki za našo lokacijo pomenijo razvojni in proizvodni tehnološki preboj in izziv. Gre za izjemno tehnološko zahtevna projekta, saj polnih LED zarometov v Sloveniji še nismo izdelovali, zato smo v fazi obsežnih priprav na zagon proizvodnje.

So tudi drugi proizvajalci pokazali zanimanje za tovrstne meglenke?
Razvijamo in proizvajamo za znane kupce. V primeru Infiniti LED meglenke gre za enoten dizajn, namenjen zgolj Nissanu. V obdobju sedmih let bomo izdelali 3,5 milijona meglenk. Meglenko se lahko vgradi tudi na druge platforme.

Kakšen je trend pri meglenkah?
Odvisen od želja kupca. Pri Volkswagnu so v ospredju še vedno halogenske meglenke. Pri BMW gredo v smer LED meglenk.

Katere so glavne avtomobilske novosti na cesti v zadnjem letu dni, ki ste jih vi opremili z vašimi produkti?
Če se spet osredotočimo le na meglenke, so to projekti volkswagen golf sedme generacije, nissan infiniti, škoda octavia RS, seat leon, audi A3 cabrio, daimler crafter, PSA... Pri žarometih bi omenil zanimiv žaromet za električni renault zoe, ostali žarometi so bili lani še v razvojni fazi in jih šele v letosnjem poslovnem letu vidite na avtomobilih.

Kateri novi produkti se obetajo v prihodnje?
Zdaj razvijamo LED meglenko nissan qashqai za kitajski in ruski trg. Proizvodnja se bo začela leta 2015. Opcija je, da bodo z omenjeno meglenko opremljeni tudi evropski qashqaiji, ki bodo na cestah leta 2017. Pri Volkswagnu so trendi drugačni. Čez dva meseca jim bomo LED vzorce pokazali na testni stezi. Videli bodo, kako svetijo na avtu in kakšen je rezultat naših predrazvojnih aktivnosti. S svojimi žarometi dajemo pečat novemu »faceliftu« opel insignie, prav tako smo zraven tudi pri novem renaultovem malcku iz Revoza (NM). V kratkem bodo naši žarometi vidni na električnem kombiju za Nissan, na novem lamborghiniju in novem porscheju.

Foto: Hella Saturnus Slovenija Meglenka za infiniti Q50

Imate dovolj veliko ekipo, da se lahko prilagajate potrebam posameznih znamk?
Da. Naše projektne ekipe so oblikovane glede na posebnosti kupca. Naprimer, imamo skupino štirih konstruktorjev za Volkswagen s podporo LED skupine, v prihodnje se bo ustanovila posebna skupina za osvetlitev potniške kabine v vozilih, za Nissan imamo stalno ekipo, ki zadnja leta pripravlja in razvija koncepte, itd.

Obstaja možnost, da zaradi združljivosti meglenk z žarometom, le te izginejo iz avtomobilov in v bodoče postanejo le del žarometa?
To je ena od možnosti, pa čeprav meglenka stilistično dopolnjuje žaromet in s tem daje avtu poseben karakter. Audi že kaže tendenco po integriranju meglenke v žaromet. Sploh z generacijo nove tehnologije Matrix Beam – modula, ki po funkcijah vklaplja LED diode. Sam sem bil v stiku z Nissanom glede tega vprašanja. Odgovorili so, da so pred leti razmišljali o integraciji, a so ugotovili, da je v tem primeru videz prednjega dela vozila pust. Kot rečeno, meglenke pogosto poudarjajo slog vozila, dodajo piko na i.

Kaj bi za sam razvoj Helle Saturnus pomenilo, če bi meglenke, kot samostojne enote, izginile?
K nam v razvoj že zdaj prihajajo tudi drugi programi svetil. Pred dvema letoma smo bili v koncernu nominirani za dva kompetenčna centra, za dodatne svetilke (meglenke, dnevne svetilke,...) in za svetila športnega programa vozil. Nedavno smo prejeli nominacijo za tretji kompetenčni center koncerna, za program enofunkcijskih oziroma tako imenovanih malih svetilk, ki je trenutno v ustanavljanju. Gre za avtomobilske svetilke z eno samo funkcijo, kot so naprimer smerniki, tablične svetilke, tretje zavorne svetilke- ki postajajo vedno  kompleksnejši. Trenutno za Jaguar razvijamo tretjo zavorno svetilko, ki je dolga kar cel meter in vgrajena v odbijač. Ti produkti so postali tehnološko zelo kompleksni in tudi zanimivi, saj bodo v prihodnosti nadomestili meglenke.

Koliko patentov proizvedete letno?
Ocenil bi, da nad 20, če govorimo o manjših, še več. Naša ekipa je patentirala LED meglenko in z njo povezane tehnične novitete. Npr. prva uporaba samostojnih led izvorov – kar pomeni štiri samostojne LED diode položene v vrsto. To je konkurenčna prednost glede na ostale  tehnološke rešitve.

Koliko inženirjev dela v Ljubljani?
Letos nas je v okviru TTM procesa že cez 200, večinoma inženirskega kadra tehničnih strok. TTM (Time-to-market) je proces od začetka razvoja do faze industrializacije, ko se razvit izdelek preda v serijsko proizvodnjo.

V Sloveniji so v zadnjih letih propadle številne velike tovarne, kjer so se zanašali le na proizvodnjo. Bi se Hella že umaknila iz Slovenije, če ne bi imeli lastnega razvoja?
Kot morda veste, Saturnus obstaja čez 90 let, korenine segajo do 1921. Razvojna dejavnost in ohranitev le-te, je bila vedno usmeritev vodstva podjetja. Ljubljana je razvojna lokacija in to nas ohranja pri življenju. Če ne bi imeli razvoja, bi Hella verjetno že zdavnaj začela razmišljati o cenejši lokacii, Slovaški ali Romuniji. A tu je razvoj močan in se krepi, nominacija za kar tri kompetenčne centre potrjuje, smo v koncernu kot eden od treh evropskih razvojnih centrov (Nemčija, Češka, Slovenija), cenjeni.

Razvijate male luči, kaj pa glavni žarometi za vozila?
V matični tovarni smo deležni zaupanja. V razvoju že dve leti obstaja skupina, ki razvija elektroniko za LED svetila. To je v koncernu naša prednost. Sposobni smo razvoja izdelkov za ostala sestrska podjetja po svetu in elektronike za tablična svetila tretje zavorne svetilke, za manjše luči. Pri žarometih samostojno razvijamo osnovne, halogenske verzije, naprimer prenovljena Insignia nosi naše, v Sloveniji razvite halogenske žaromete, ksenonske so razvili v Nemčiji. Visokotehnološki žarometi so največja dodana vrednost , ki zaenkrat večinoma ostaja v Nemčiji. Verjetno je tam največ skoncentriranega znanja za nove tehnologije in koncepte. Tu nismo še tako močni. Morda čez čas.

Ali to pomeni, da bi se na Kitajsko, če bi se tja preselil razvoj, selili tudi slovenski inženirji?
Dvomim v to. Na Kitajskem je veliko potenciala, potreben je razvoj za lastno industrijo. Je pa res, da v tej fazi, ko kitajski trg raste, kitajski kolegi potrebujejo našo podporo, kar zadeva tehnologije, razvoj, znanje, …  Odločitev matične tovarne je, da evropske tovarne nudijo potrebno podporo lokacijam na hitrorastočih trgih, kar je precej obremenilo moje ljubljanske kolege, ki pomagajo Helli na Kitajskem in v Indiji. Hella je globalni igralec na trgu svetlobne opreme, ki želi do leta 2020 postati številka 1. To je velik izziv.

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 0

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.