Evropski trg novih avtomobilov je januarja zrasel za 11 %, SUV-ji so dosegli rekorden tržni delež, povpraševanje po baterijskih vozilih je kljub počasnejši rasti ostalo močno, na lestvici modelov pa je vodilna znamka v prodaji dacia sandero. Romuni so dokazali, da so lahko uspešni tudi na zahodnih evropskih trgih. Kako jim je uspelo? Odgovore smo ob robu mednarodne predstavitve prvega hibrida pri znamki, družinskega joggerja, poiskali pri Xavierju Martinetu, podpredsednik znamke za prodajo in marketing in drugemu človeku v Dacii.
Z jogger hibridom se Dacia mora klanjati duhu časa. Tudi romunska znamka pod okriljem Renaulta ne more ubežati elektrifikaciji. Toda znamka, ki je od leta 2004 naprej prodala že osem milijonov avtomobilov, se še vedno upira trend elektrifikacije. V času draginje, ko je govora o novem avtomobilu, se kupci vse pogosteje znajdejo v prodajnem salonu Dacie. Tudi v Nemčiji, Franciji, Belgiji ali pa na Portugalskem, kjer je Dacia celo številka ena v prodaji fizičnim kupcem vozil.
Niso presenečeni nad prodajo
"Mislim, da uspeh na zahodnih trgih ni presenečenje. Menimo, da vozila naše znamke ta trenutek predstavljajo pametno in premišljeno odločitev ob nakupu novega avtomobila. Še posebej v tem času menimo, da ponujamo največ za vloženi denar v razredu. Tudi ponudba modelov ustreza času. Imamo sandera, ki je bil januarja najbolje prodajano vozilo v Evropi, družinskega joggerja in zmogljiv SUV duster. Imamo tudi električni model spring. S prodajo smo zelo zadovoljni. Vsi modeli so v vrhu prodaje v svojih razredih. Seveda tudi sami opažamo, da postajajo vozila zaradi pomanjkanja materialov in inflacije dražja in dražja. Poudariti je treba, da Evropa zaostruje pogoje pri izdelavi vozil, kar bo naš položaj samo še utrdil," nam je v pogovoru zaupal Martinet, ki nam je pojasnil, da okoli 30 odstotkov kupcev vozil njihove znamke prihaja s trga rabljenih vozil, večina njihovih kupcev pa tudi sicer kupuje nove avtomobile.
Pravi, da bi lahko preostalih 70 odstotkov njihovih kupcev kupilo tudi avto druge znamke, vendar se za dacie odločijo, ker v teh vozilih dobijo tisto, kar iščejo in ne dodatnih stvari, ki bi jih dobili v dražjih vozilih modelih in jih morda ne potrebujejo, zato pa močno podražijo nakup vozila. Pomembno se mu zdi tudi to, da se ne potegujejo za iste kupce kot njihov lastnik Renault, ki je tudi del koncerna. "Naše raziskave so pokazale, da 15 odstotkov kupcev dacie za naslednji avtomobil izbere renault in obratno. Zato nismo konkurenti, ampak se dopolnjujemo," pravi sogovornik.
Ker pravila EU veljajo tudi za Dacio in ima izvršni direktor koncerna Luca de Meo tudi svoje cilje povezane s CO2 odtisom, se hčerinska Dacia ne bo mogla večno upirati duhu časa in bo morala sprejeti nekaj kompromisov glede emisij - tudi, če bo to povečalo stroške in cene vozil. Na to nakazuje tudi hibridni jogger, ki v Franciji s sedmimi sedeži in najvišjo stopnjo opreme stane 26.500 evrov.
Verjame, da je dacia za 25 tisočakov ugoden nakup
"Cene naraščajo zaradi znanih razlogov, zato se dražijo tudi avtomobili. Verjamem, da kljub vsemu ohranjamo zelo konkurenčne cene. Tudi naši avtomobili so se podražili, a za zdaj rezultati kažejo, da smo tudi na račun cene zaželeni med kupci vozil. Za nas je zelo pomembno, da Dacia ostane Dacia, tudi, ko dodajamo nove stvari v avtomobile. Naša strategija je, da kupec v vozilu dobi točno tiste stvari, ki jih res potrebuje za vsakodnevno vožnjo. Osredotočeni bomo ostali na razmerje med ceno in dobljenim," pravi Martinet, ki je odgovoril tudi na vprašanje, ali zna biti prestop meje 25 tisočakov za novo dacio psihološki za kupce. Pravi, da je cena res znatno večja, kot smo jo vajeni za vozila njihove znamke. "Vendar pa tudi po tej ceni tisti kupec, ki kupuje družinsko hibridno vozilo, dobi največ za svoj denar. Vstopna cena za hibridnega joggerja je manj kot 25 tisočakov, na trgu pa se cene za petsedežne hibride začnejo pri 30 tisočakih, sedemsedežne hibride pa dobite šele v D razredu po ceni vsaj 40 tisočakov. Jogger s sedmimi sedeži je bistveno cenejši."
Verjame, da bodo tudi s hibridi k znamki pritegnili nove kupce, tako kot jim je to uspelo z joggerjem, ki je privabil kar 50 odstotkov novih strank za znamko. Glede hibridnega deleža znotraj palete joggerja so previdni optimisti. Sogovornik napoveduje, da bo vsak četrti ali peti prodani jogger hibrid. "Ne želimo vsiljevati hibridov, ljudem želimo dati izbiro. Tisti, ki ga bo želel, ga bo dobil."
Dacia bo med znamkami, ki se bodo zadnje uklonile motorjem na notranje zgorevanje, vseeno pa bodo morali biti pripravljeni tudi na leto 2035, ko naj bi po odločitvi evropskih parlamentarcev v Evropi prodajali le še nova brezemisijska vozila. Dacii se ne mudi, saj se tudi pri hibridih naslanja na preizkušeno Renaultovo tehnologijo, v ponudbi pa ima za zdaj le eno 100-odstotno električno vozilo - najcenejše ta hip v Evropi – mestni spring.
Zanašajo se na preverjeno tehnologijo
"Drži, leto 2035 bo velik izziv za našo znamko, tako kot bo to velik izziv za celotno avtomobilsko industrijo. Morali se bomo prilagoditi. Vendar pa smo se veliko naučili. Vsakič, ko smo z vozilom vstopili v nek prodajni segment, smo uporabili naš recept in bili uspešni. Enako velja za springa, ki je najcenejši električni avtomobil v Evropi. Do zdaj smo prejeli že več kot 100.000 naročil. To je lep dosežek. Enako bo z joggerjem hibridom. Zelo sem optimističen tudi kar zadeva prehod na EV vozila."
Optimizem črpa iz dopolnjevanja Dacie in Renaulta. Pravi, da ima Renault več izkušenj na tem področju, ki jih prenaša na njihovo znamko. Zato se lahko pri romunskem proizvajalcu vozil še vedno osredotočajo na motorje z notranjim zgorevanjem in se jih bodo po besedah sogovornika oklepali kolikor časa se bo dalo.
Močan adut so tudi modeli na plin LPG. "Na tem področju smo zelo uspešni. Se pa zavedamo, da se zakonodaja na področju varnosti in emisij zaostruje, zato bomo morali v naša vozila vgrajevati nove rešitve kot je zdaj hibridni sistem v joggerju. In to znamo narediti po Dacia ceni, kar je najbolje za kupce. Držimo se hitrosti prehoda, ki nam ustreza in verjamem, da bomo med zadnjimi, ki bomo povsem opustili motorje na notranje zgorevanje. Vseskozi spremljamo dogajanje na trgu, ker bo prišel tudi trenutek, ko se bodo kupci vprašali, ali bodo še lahko prodali bencinski ali LPG model kot rabljen, če kupijo novega. Zato bomo konec desetletja potrebovali tudi paleto elektrificiranih modelov."
Bolje nov z manj sistemi, kot 10 ali 15 let star avto
Kot smo razbrali "med vrsticami" bo Dacia prej kot nove 100-odstotno električne modele na trg ponudila nove hibride. "Na nove električne modele bomo morali še počakati. Lahko povem, da si jogger platformo deli s sanderom, dusterjem in bigsterjem, ki šele prihaja. Lahko si predstavljamo, da bo hibrid ob svojem času na voljo na omenjenih modelih," nam je povedal sogovornik, ki se ob vrtoglavih cenah električnih vozil z oznako "narejeno v Evropi" ne boji prihoda poceni kitajske konkurence. Prepričan je, da bodo kitajske znamke pospešile konkurenčnost, vendar pa jih ne vidi le kot grožnjo znamki Dacia, ampak prav vsem proizvajalcem vozil v Evropi. "Z modelom spring imamo danes unikaten položaj. Trenutno še nimamo konkurenta iz Kitajske, vendar se to utegne v prihodnjih letih spremeniti. Bomo videli, kaj se bo zgodilo, vendar pa lahko že vidimo, kaj se dogaja po svetu. V ZDA so zaščitili domače proizvajalce in tiste, ki vozila proizvajajo v ZDA. Vemo, da so enako naredili Kitajci. Prepričan sem tudi, da bo Evropa znala zaščititi svojo avtomobilsko industrijo."
Vplivnega sogovornika smo pobarali tudi o lanskih rezultatih testov varnosti Euro NCAP, ki so na račun slabega rezultata dvignili veliko medijskega prahu. Električna dacia spring je na primer prejela le eno zvezdico na testih varnosti. Kako so to sprejeli pri znamki in, ali lahko v prihodnje pričakujemo več zvezdic Euro NCAP? Martinet pravi: "Jasno smo pojasnili rezultate. Kupcem želimo ponuditi največ za vloženi denar. Ko načrtujemo vozilo, je cena vozila za nas zelo pomembna. Kar zadeva varnost je pomembno, da, če pride do nesreče, morajo biti potniki v vozilih naše znamke zaščiteni. Ne delamo kompromisov na področju varnosti, na primer pri zračnih blazinah, sistemu za samodejno zaviranje itd. Se pa ne strinjamo, da moramo v vozilo vgraditi tako veliko število asistenčnih sistemov - 20 ali 30 - kar bi zelo podražilo ceno vozila. Na koncu marsikdo ne bi kupil novega vozila, ampak bi še naprej vozil 10 ali 15 let staro vozilo, ki je s stališča varnosti in zaščite potnikov veliko slabše."
Dejansko ne vem več kaj kupiti. Novi iz salona imajo skoraj toliko napak kot stari 10 let. Ni nobene kvalitete …
V bistvu ni tako čudno, kaže na mnenje ljudi, da se da za nižjo ceno marsikaj potrpet, in to celo …
Na avtonetu se oglašuje preko 220 novih vozil Dacia Sander in preko 100 novih vozil Dacia Duster. Res čudno, da …