Teslin križanec je avto, ki bi moral dokončno spodbuditi, če ne kar prestrašiti konkurence. Gre za svež pristop do izdelave avta v zelo zaželenem segmentu, ki je na videz preprost, v bistvu pa visoko inteligenten in z raznolikimi možnostmi uporabe tudi, ko samo čaka na parkirišču. Nima težav z dosegom in v zmogljivostih pušča za seboj številne avte, ki se imajo za športne. Predvsem pa je družinsko zelo uporaben.
Kaj smo opazili na kratkem druženju
Ko prvič švigne mimo, človek pomisli, da je videl model 3. Oblika sprednjega dela je namreč pri obeh zelo podobna, žaromete pred vgradnjo jemljejo iz istih polic. Šele širša in višja postava ali pa večja vzvratna ogledala ga od spredaj delajo drugačnega. Z boka maske padejo - gre za čistokrvnega križanca, z visoko postavo, 19- ali 20-palčnimi platišči in s športno kupejevsko spuščeno streho, ki jo zaključi integriran spojler.
Y ni majhen! V dolžino meri 4,75 metra. To je dobrih pet centimetrov več od model 3, a kar deset centimetrov več od na primer škode enyaq in VW ID.4, ki sta trenutno med glavnimi protagonisti električnih križancev. Premijski audi Q4 e-tron je krajši za več kot 20 centimetrov. Blizu je jaguar I-pace s 4,68 metra, najbližje pa prideta nova kia EV6 s 4,7 metra dolžine in ford mustang mach-E s 4,72 metra.
Najvišja točka na tlemi pri model Y je 1,62 metra, kar je skoraj 20 centimetrov višje od modela 3. In prav ta podatek vsebinsko bistveno ločuje avta med seboj.
Kaj? Tesla model Y dual motor, srednje velik križanec
Posebnosti? Zelo zmogljiv pogon, zelo prostorna notranjost, zelo napredna zasnova avta, ki ne zastari tako zlahka.
Tehnikalije? 4,7 m dolžine, za 2.100 litrov prtljažnikov, 75 kWh baterija, maksimalno polnjenje 210 kW DC, 324 kW (441 KM), štirikolesni pogon, 5,0 s od 0 do 100 km/h, doseg 507 km (WLTP) ...
Serijska oprema? 5 sedežev, bela barva, 19-palčna platišča, 4x4, 15-palčni zaslon, zvočni sistem s 14+1 zvočniki, digitalni ključ, premium notranjost, HEPA filter, dve mesti za brezžično polnjenje telefona, vsi "klasični" ADAS varnostni sistemi, 6 kamer s funkcijo digitalnih ogledal, hitro polnjenje, ...
Cena? Od 64.970 evrov.
Pred vstopom v notranjost še dve pomembni zadevi: oddaljenost od tal pri Y je slabih 17 centimetrov, kar je kljub serijskemu štirikolesnemu pogonu premalo za kakšne resne off-road podvige (enyaq na primer 18,6 centimetra). V nasprotju z model 3 je Y pravi petvratnik, velika zadnja elektrificirana vrata se odpirajo na široko, kar je pravo nasprotje ozki limuzinski odprtin.
Izkušnja izkoriščenosti
Y je precej prijaznejši za vstopanje zaradi občutno višjega sedenja. Že omenjen prirastek centimetrov v višino se nekoliko pozna pri več prostora med glavo in streho. Čeprav ga je za odtenek manj za noge kot v 3, pa zaradi višje pozicije bokov tega voznik ne opazi. Armaturna plošča je nizka, zato je boljši pogled iz avta naprej. Streha je serijsko steklena, se pa za razliko od model 3, ki se razpne vse do zadka, zaključi "že" pri zadnjem prečnem nosilcu, kjer so vpeta peta vrata. Steklo je skoraj 100-odstotno zatemnjeno, tako da dobro zadrži UV in IR negativne vplive sonca. Na višku poletja pa je mogoče vključiti (seveda tudi na daljavo) funkcijo prisilnega hlajenja, ko parkiran avto ohranja notranjo temperaturo pod 40 stopinjami.
Medosna razdalja je le za dva centimetra daljša kot pri trojki, a pri skoraj 2,9 metra in nekaterih spremembah to pomeni nadpovprečno veliko prostora za tiste, ki potujejo zadaj. Dva potnika lahko sedita zelo udobno, pa tudi ko sem se usedel na sredinski sedež, sem imel zaradi ravnega dna sproščene noge, naslonjalo pa je širše kot pri konkurenci. Velika posebnost - tudi sredinski sedež je ogrevan.
Dodana vrednost modela Y sta še dva dodatna sedeža tretje vrste. Demonstracijski avto jih ni imel, ker bo sedemsedežnik za Evropo na voljo šele po zagonu nemške gigatovarne. A kot pravijo tisti, ki so ga že videli in preizkusili, gre za zasilno kombinacijo, namenjeno otrokom. Pa še v prostornino prtljažnika se zažira.
Model Y bodo v prihodnje kot sploh prvi serijski avto na svetu izdelovali iz zgolj dveh velikih kosov prednjega in zadnjega dela karoserije. Z leve in desne nato prideta še bočna dela karoserije. Tako velike kose bodo izdelovali ob pomoči najnaprednejših stiskalnih strojev. Nov postopek izniči potrebo po številnih vmesnih korakih varjenja in operiranja z mnogimi sestavnimi deli karoserije. Tehnologijo imajo nekateri za "game-changer" postopek izdelave avtov.
Prostornina! Če Škodin enyaq kot nekakšno merilo segmenta zmore 585 litrov v osnovi in 1.710 pri podrtih sedežih, potem ima petsedežni Y skupaj kar 2.100 litrov prostora za prtljago. Z dvignjenimi naslonjali je v zadnjem prtljažniku na voljo 854 litrov, dosegljivih prek velike odprtine. Ko se naslonjala (po tretjinah!) pospravijo v ravno dno, prostor narase na dobrih 2.000 litrov, skupaj z velikim prostorom pod dnom prtljažnika. To je res ogromno in uporabno.
Potem pa je tu še sprednji prtljažnik s 117 litri, ki je primeren za torbo, umazane obleke, kabel ali celo potovalko. V tem velikostnem razredu tesli konkurenca glede prostora preprosto ne pride blizu. Kdo se bo obregnil ob dejstvo, da avto nima prtljažnega roloja, a je steklo tako temno, da je od zunaj praktično nemogoče videti v notranjost.
Premijski del izkušnje
Usesti se vanj je podobna izkušnja kot v drugih teslah. Začne se s telefonom, na katerem je digitalni ključ, ki omogoča odpiranje vrat brez vsakršnega iskanja po žepih ali policah. Potopne kljuke je treba sicer ročno izvleči, pravilni gib pride v dlan šele z nekaj vaje. Vrata nimajo okvirjev, pomemben detajl, na katerega smo razen pri športnikih že pozabili. Se pa zaradi tega vrata nekoliko težje zaprejo.
Notranjost je izredno prečiščena, z ravno armaturko, ki jo vmes preseka le velik nadzorni zaslon. Na videz dolgočasno, od blizu pa večbarvna in iz različnih materialov sestavljena notranjost ustvarja visokokvalitetno salonsko okolje. Kakovost izdelave se zdi na visoki ravni, reže se dobro skladajo in zapolnjujejo. Zračniki so seveda ostali skriti.
Tudi Y še nima HUD zaslona. Voznika vse informacije vključno s hitrostjo čakajo na enem in edinem 15-palčnem ekranu, ki ga poganja enako vrhunsko zmogljiva strojna oprema kot trojko. Kaj tako hitrega in zmogljivega je trenutno v kakšnem drugem avtu zelo težko srečati, sploh v tem cenovnem razredu. Gre za pravcati tablični računalnik v avtu. Programska oprema je identična kot v model 3, z istim načinom vstopanja v menije in spreminjanja brezštevilnih nastavitev. Ostajajo tudi iste "fore" za prosti čas, torej možnost naročnine na avdio in video pretočne storitve, konzolne igre, satelitsko sliko sicer serijske navigacije … Časom pisana na kožo je visokozmogljiva HEPA filtracija zraka, ki jo bodo cenili predvsem alergiki.
Volan je klasične okrogle izvedbe z zgolj dvema vrtljivima stikaloma. Z njima voznik dokonča delo, ki ga začne s priklicem funkcij prek zmogljivega in bistrega glasovnega asistenta.
Avto spelje na pritisk stopalke in premika obvolanske ročice "menjalnika", gumba za zagon ali izključitev ni. Preprosto. Intuitivno. Zgled.
Športni del izkušnje
Preizkusili smo različico long range, saj performance pride na naše ceste šele po obratu leta. "Standardni" Y z mesta do 100 km/h potegne v 5,0 sekunde, kar je dovolj za več kot le konkreten sunek vratov in lepljenje teles ob sedeže. Za primerjavo, najzmogljivejši in z nekaj dodatki cenovno povsem primerljivi ID.4 GTX zmore isto "šele" v 6,2 sekunde, "ljudski" športnik renault megane RS v 5,8 sekunde, jaguar I-pace v 4,8 sekunde. Najvišja hitrost tesle je 217 km/h, kar je primerno tudi za vožnjo po autobahnu. Performance izvedba bo letvico še precej dvignila in križanca po pospeških (3,7!) postavila ob bok ali celo pred konkurenčno AMG, M ali turbo nemško premijsko križano zverinjad. Nekaj podobnega obljublja kia EV6 GT!
Tesla tega javno ni objavil, a priznani specialist za tehnično razčetverjenje vozil Sandy Munro je ugotovil, da zavore za model Y dobavlja Brembo. Long-range različica model Y ima enake zavore kot model 3 performance.
Serijski zvočni sistem tako kot v model 3 sodi med vrhunske izdelke. Menda so ga razvili nekdanji strokovnjaki iz Bang & Olufsen.
Lega v Y se je med prvo vožnjo kljub višji postavi in dodatnim 150 kilogramom napram trojki zdela skoraj enako vrhunska, avto ohranja stabilnost, ne glede na kaj naleti. Volan po delovanju ni športen. Štirikolesni pogon s prerazporejanjem navora ne popusti oprijema. Kljub športno zmogljivemu podvozju je vožnja udobna, na luknjah in grbinah potniki nikakor ne trpijo.
Izkušnja napredne tehnologije
Tudi v model Y je ista 75 kWh baterija, ki obljublja doseg do 507 kilometrov. Med sicer intenzivnejšim testom je bila poraba med 18 in 22 kWh/100 km, kar bi v realnosti zadostovalo za dobrih 400 kilometrov. Glede polnjenja je pri teslah še najmanj skrbi med električnimi avti, saj je ob priklopu na njihov razvejan sistem Supercharger pretok energije bliskovit, v 15 minutah se pridobi za več kot 200 kilometrov dodatne poti. Seveda je prilagojena tudi za klasične Type2 in CCS polnilnice. Tovarna daje na baterijo osemletno garancijo.
Praktično vse zgoraj opisano je del serijske opreme tako kot tudi eden najboljših sistemov za spremljanje in vklapljanje funkcij prek mobilne aplikacije! Med doplačili so barve (standardna je bela), 20-palčna platiča, vlečna kljuka ali dve stopnji "avtopilota."
Poleg že delujočih standardnih asistenčnih sistemov ti dve funkciji po stopnjah vklopita naprednejše upravljanje avta ob pomoči že vgrajene navigacije in 360-stopinjsko razvrščenih kamer (6!) ter senzorjev. Pri prvi stopnji (3.800 evrov) avtopilot deluje z navigacijo, zna samodejno menjati vozni pas, samodejno parkira, "vidi" šibkejše udeležence … Pri naprednejši tehnologiji (7.500 evrov) pa zna avto prepoznavati rdečo ali zeleno luč na semaforju, stop znake,… Ni stoodstoten, a v večini scenarijev lahko precej razbremeni voznika.
Precej funkcij pa ostaja še neizkoriščenih in s predpripravljeno strojno opremo čaka le na ustrezno programsko posodobitev po zraku. Tako se bodo nekega dne pri vseh model 3 in model Y že vgrajeni žarometi lahko prelevili v matrično delujoče, vgrajena kamera v avtu bo dobila možnost spremljanja voznikove pozornosti in še česa …
Dobesedno kot iz pekarne
Model Y je že preplavil Evropo, na Norveškem je praktično v enem mesecu postal najbolj prodajan avto kateregakoli pogona. Po skorajšnjem zagonu tovarne pri Berlinu gre bržkone pričakovati stalno umestitev v vrh prodajnih lestvic ne le pri križancih, temveč nasploh.
V tej smeri govorita še dva zelo pomembna podatka v trenutnih razmerah: dobavni roki so kratki, kar je pravo nasprotje tegobam pri konkurenci. Drugi je cena. V Sloveniji se long range različica z bogato začetno opremo in možnostjo naknadnih programskih doplačljivih nadgradenj začne pri 64.970 evri, torej tik pod mejo za subvencijo Ekosklada v višini 4.500 evrov.
To je sicer deset tisočakov nad model 3 long-range ali pa celo 18 tisočakov na standardno različico trojke. A za tiste, ki potrebujejo dodaten prostor za družino, športne rekvizite in psa, je to zelo primerljivo križancem iz koncerna Volkswagen z nekoliko več opreme in zmogljivostmi. Ki pa še zdaleč ne dosegajo ipsilona.
Hkrati model Y zmore veliko večino ali celo še več od tistega, kar ponujajo dvakrat dražji križanci premijskih znamk.
Impresivno.
Oblikovno pa tale avto ni ravno kakšen presežek. Bolj spominja na kitajske kopije kakšnih bolj poceni avtomobilov, pri kateri je …
Ampak, da je pa folk še vedno Tako ZabitoButast, da ne sprevidi, da gredo v Evropi "elek3čna" vozila Večinoma na …
65.000 evrov za kup neokusne in dolgočasne amerikanske plastike. Katastrofa! S tem, da so baterije prazne po 200km, če ga …