Že dolgo nisem imel občutka, da ima nek človeški izdelek tako velik potencial spreminjanja navad in pričakovanj - kakšna naj bo naprava za osebni prevoz med dvema točkama, čemu vse naj bo hkrati namenjena, s kakšnimi inovativnimi pristopi in povezovanjem na videz nepovezljivih stvari lahko olajša vožnjo in jo naredi zabavno. Ter čemu vse lahko služi tudi, ko je parkirana (na polnilnem mestu).
Še vedno govorimo o avto-mobilu.
V roku nekaj let bomo tudi po zaslugi Tesle skoraj gotovo delili avte na "pametne" in "neumne". Slednji bodo sicer še obstajali in imeli svojo bazo kupcev, a s pametnih nazaj na neumne ne bo želel več nihče, četudi se danes kdo (s pametnim telefonom v žepu) zaklinja drugače.
Najprej se spomnimo leta 2007
Med vožnjo z model 3 se mi je spomin ves čas nehote vračal v zgodnjo jesen 2007 na moj prvi, takrat še v ZDA kupljeni in nato uvoženi iphone. Stevu Jobsu so se takrat eni smejali, drugi uveljavljeni proizvajalci so še vedno nejeverno zmajali z glavo glede spojitve dlančnika s telefonom, tretji pa so s pričakovanjem spremljali, kaj se bo zgodilo z napravo, ki je z eno klasično tipko vstopila na trg s povsem drugačnim marketinškim in uporabniškim pristopom, ki je temeljil na razširjanju uporabnosti naprave z novimi aplikacijami iz spletne trgovine. Tisto jesen sem se z iphonom v roki jaz začel nasmihati vsem uporabnikom aparatov takrat vodilnih proizvajalcev Nokia, Sony-Ericsson, Siemens, Alcatel, RIM, … Skratka vsem, ki so ostali v dobi preklapljanja med telefonskim pogovorom ali 160 znaki SMS sporočil ter kakšno prednaloženo dodatno funkcionalnostjo. Tisti proizvajalec, ki je hitro doumel in sledil, je (morda) preživel in vstopil v popolnoma novo dobo pametnih naprav, neprilagojeni pa so v nekaj letih potonili s tipkami in omejenimi ekosistemi vred. Trgu so zavladale povsem nove zmogljive naprave, ki so znale telefonirati, a hkrati še veliko več.
Se lahko nekaj podobnega kot v primeru Appla zgodi v svetu avtomobilizma? Hiter pogled v gospodarske avtomobilske vesti po svetu nakazuje, da prihajajo v ospredje novi tehnološko zelo močni in s preteklostjo ali tradicijo neobremenjeni igralci (da, tudi izdelovalci telefonov) ter da marsikatera danes dobro znana tradicionalna znamka vstopa v digitalno-električno dobo ne bo preživela.
Ustanovitelju Tesle (in še marsičesa drugega) Elonu Musku se leta 2021 raje ne smejte več, četudi ga po toliko letih še vedno ne razumete. Kljub kontroverznim potezam je že tolikokrat dokazal, da njegovi izdelki lahko delujejo bolje od drugih in da jim inovativnosti ne manjka. Tesla model 3 je kljub vsem peripetijam in zakasnitvam danes že najbolj prodajan električni avto na svetu in eden najbolj prodajanih avtov v Evropi. Po vzpostavitvi Tesline evropske tovarne v Berlinu in povečanja zmogljivosti pa ga bo zelo verjetno prehitel sorodni križanec model Y, torej še eno zelo vroče ameriško železo.
Izkušnja, zakaj je model 3 drugačen
Tesla model 3 ni več običajen avto, pa ne le zaradi električnega pogona. Gre za pametno napravo na kolesih, ki že pri nakupu zminimalizira marsikatero zadrego, saj je večina opreme serijske, kupec praktično izbira le med barvo, platišči, tremi vrstami pogona in peščico doplačil. Edini in velikanski zaslon deluje na začetku nenaravno, pravzaprav moteče, prav tako manko gumbov. A z vsakim kilometrom postaja filozofija drugačne vožnje bolj jasna in všečna.
Vstop
Je spremenjen. Kot prvi serijski avto na svetu je dobil digitalni ključ. Teslina aplikacija na telefonu dela trike, ki bodo navduševali sosede in kolege - ko se imetnik približa vedno v omrežje povezanemu avtu, se predohlajeni ali ogret avto odklene, velik zaslon pa prižge. Voznik s telefonom v žepu sede za volan in desno obvolansko ročico premakne v položaj D ali R. In avto lahko spelje. Ste pogrešili pritisk na gumb za zagon? Ga ni. Avto prepozna vaš namen, da bi se peljali. Logično, kajne?
Kot osiromašena klasična alternativa telefonu za odpiranje lahko služi tanka kartica, s katero se za izskok kljuk podrsa po B stebričku. Tudi z njo bi za kavarniško mizo deloval precej bolj kul kot pa z debelim in okornim daljincem kateregakoli konkurenta.
Pospešek
Model 3 je povsem običajen električni avto, s katerim je mogoče nežno speljati, udobno čeprav nekoliko športno trdo voziti in tiho pripeljati na domače dvorišče. Razen ko vam za zadek zapelje maserati ali kakšen drug prepotenten bencinar. Takrat se je izredno težko zadržati, da mu ne bi z elektriko izprašili hlač in ga s huronskim pospeškom ne glede na začetno hitrost pustili daleč zadaj. Začudenih in nemočnih pogledov, ki so še malo prej pokali od samozavesti, se med testom nisem nikoli naveličal.
Testni avto je bil klasična različica "long range" z dvojnim motorjem in 258 kW (346 KM) moči, ki po najnovejših posodobitvah programske opreme in nadzora energije zmore do 614 kilometrov po WLTP, pospešek do 100 km/h pa je 4,4 sekunde. Malo za šalo in nekoliko zares smo ga v pospeševanju zoperstavili merilu za športno limuzino, najnovejši bavarski beštiji BMW M3 competition. Ponavljam, M3!
O sekundah, desetinkah in o številkah na števcu hitrosti iz tega dvoboja raje ne bi pisali, saj ni šlo za enakovreden duel, a bilo je preprosto neverjetno, kako zelo blizu je bila za polovico cenejša civilna tesla in kako športen avto se pravzaprav skriva za dokaj nedolžno podobo "long range" različice. Če pa bi ob bok bavarcu postavili najbolj športnega model 3 performance s 340 kW (450 KM) in pospeškom 3,3, potem ...
Štirikolesni pogon "dual motor" deluje v zavojih izredno zanesljivo, prenosi navora so bliskoviti. Na podlagi s podpovprečnim koeficientom oprijema in še mokri zraven sem skušal model 3 z močnim pospeškom vreči iz smeri, a brez uspeha. Avto zelo dobro skriva 1.800 kilogramov. Ustavljanje je odlično, pritisk na stopalko vedno učinkuje, pa če avto energijo samo regenerira ali pa tudi aktivira zavorne čeljusti.
Med raznimi duhovitimi poimenovanji v nastavitvah je tudi program "chill", s katerim voznik nekoliko omeji huronske pospeške (in zaščiti baterijo).
Ali je pilot v avtu?
Doplačilo 3.500 evrov za funkcijo avtopilota (radar, kamere, sonarji, računalnik z umetno inteligenco) je vsekakor obvezno, z možnotjo nadgradnje na prihodnje odobrene funkcionalnosti s strani EU. Pritisk na desno obvolansko ročico "menjalnika" sproži prvo stopnjo, ki je zelo podobna klasičnemu prilagodljivemu tempomatu s hkratnim delovanjem nadzora mrtvih kotov in opozarjanja na nenajavljen prehod prek sredinske črte.
Dodaten pritisk na ročico pa vklopi naprednega asistenta, ki še dodatno olajša vožnjo, še posebej z vnaprej nastavljenim ciljem v navigaciji. Model 3 takrat nežno krmari po (avto)cesti, se prilagaja hitrostnim omejitvam in sam od sebe ugotavlja, kdaj bi bilo smiselno prehiteti počasnejše vozilo pred seboj, za kar je potreben vklop smerokaza in rahel pritisk volana v levo. Treba je malce vaje doziranja pravega navora na volan, a nato sledijo le še izjemno spokojni kilometri. No, enkrat se je zmedel in prav nesramno zavrl brez potrebe. Sistem (pol)samodejne vožnje po avtocesti ni stoodstoten, a se zdi bližje kot v kateremkoli drugem serijskem avtu!
Presenetilo me je, kako zanesljiv je vid avta, saj razpoznava razne velikosti vozil, pešce in kolesarje, znake ter celo obcestne stožce. V bližini semaforja z zeleno lučjo rahlo upočasni, da spodbudi prevzem nadzora, ob rdeči luči pa bo ustavil kar sam. Pozabite na zgodbo o praznem sedežu ali spečem vozniku iz ZDA. Sistem v Evropi je nastavljen tako, da zelo hitro opozori voznika, naj z rahlim premikom volana potrdi prisotnost. Ko po nekaj opozorilih tega nisem storil, mi je avto za kazen do konca vožnje izklopil obe stopnji samodejne vožnje! Naslednjič sem bil bolj pazljiv. V bodoče bo za nadzor voznika namesto navora v volanu skrbela še zanesljivejša in že vgrajena kamera. Le še ustrezen programski dodatek potrebuje, da bo nekega dne začela delovati.
Zaradi strožje evropske zakonodaje je zelo omejena tudi funkcija "summon". Avta na tukajšnjem parkirišču prek aplikacije ni mogoče priklicati ali parkirati na daljavo, od zunaj se ga lahko med počasnim premikanjem in z neposredne bližine "sprehaja" le z namenom izhoda iz boksa.
"Gola" notranjost
Tesla zagovarja filozofijo "manj je več", razen pri zaslonu. Zelo čiste in ravne linije pa so daleč od dolgočasnosti, saj se prepleta več različnih tipov in barv materialov. Večina plastičnih obrob je na otip mehkih, tudi v bolj oddaljenih kotičkih. Kvaliteta izdelave se zdi prav dobra, kakšen detajl pa vendarle kaže, da še ni na ravni Bavarske. Na primer varčevanje pri barvanju aluminijaste karoserije na ne ravno skritih mestih.
Gre za izjemno svetel avto, klasične steklene površine so velike, potem pa je tu še celotna streha iz stekla. To je potemnjeno in delno odbija toploto, a se na parkiranem avtu segreje in postane vroča. K sreči prek aplikacije lahko na daljavo predhodno ohladimo avto s streho vred.
Volan z zgolj dvema vrtljivima vzvodoma? Napram novodobnim krmilom, ki se šibijo od različnih tipk in vzvodov, deluje tako zelo osvežujoče. Levi ima poglavitno funkcijo nastavljanja glasnosti, desni je za urejanje tempomata. Z premikom levo-desno ali pritiskom navznoter dobita še dodatne zmožnosti. Na primer pritisk desnega sproži zmogljivega glasovnega asistenta, kjer lahko kar z glasom zaprosimo za vodenje do določene POI točke ali sprožimo nastavitev zunanjih ogledal, ki jih finonastavimo z levim stikalom. Ne, model 3 nima samostojnih fizičnih tipk za ogledala! Nima niti fizičnih usmerjevalnikov pretoka zraka ali gumba za odpiranje sopotnikovega predala! Ali z glasom ali pa prek 15,4-palčnega zaslona. In stvar povsem deluje!
Za kaj vse izkoristiti "televizijo"
Kar 39 centimetrov meri zaslon po diagonali in s fantastično sliko ter izredno hitrim delovanjem menijev. Njegova leva tretjina je namenjena osnovnim nastavitvam delovanja avta, asistenčnih sistemov in odpiranju loput na avtu, ostali del zaslona pa za prikaz zemljevida, vrhunskega audio ozvočenja in ko avto stoji, brskanja po spletu, zabavi s pretočnimi storitvami (Netflix, Youtube, Spotify …) ali pa izkoriščanju različnih gadgetov kot je visokoresolucijska slika in prasket kamina. Romantika v dvoje na parkirišču je zagotovljena. Takrat se seveda raje izognite preizkušanju zvočnih prdcev z različnimi duhovitimi imeni.
Tudi možnost, da je mogoče avto z njegovim volanom vred izkoristiti za igranje videoiger kot na konzoli ali avtomatu kake biljardnice, spada v kategorijo "pa zakaj se tega ni že kdo prej spomnil". Izkušeno potrjujem: otroke je zelo težko zbezati iz model 3.
Premijsko je poskrbljeno za dva (!) telefona - mehka nagnjena podlaga in brezžično polnjenje. Tudi zadaj so USB-C priključke.
Dodatni vid kot pajek
Poglavje zase in kar pogrešam pri vsakem naslednjem avtu, ki ga vozim, so kamere: skupaj jih ima avto kar osem. Dve stranski in zadnja so lahko vedno vklopljene in s tem med vožnjo nadomestijo vsa tri klasična ogledala. Deluje! Dve dodatni v B stebričku pa služita med drugim za Sentry funkcijo, torej snemanja vsega, kar se dogaja s parkiranim avtom. Avto ves čas z vseh štirih stranic snema tudi vožnjo, posnetke pa je mogoče z enim pritiskom na zaslonu shraniti na priložen USB ključek. Lahko pozabite na GoPro!
Kamere so v navezi z elektronskimi možgani in nekaterimi drugimi senzorji namenjene tudi polavtomatizirani vožnji, saj varno usmerjajo avto po voznem pasu, prepoznavajo ovire in omogočajo povsem samodejno vzvratno parkiranje … Zelo uporaben je izpis v centimetrih, kako daleč je avto od posamezne ovire okoli njega. Sprva sem nekoliko pogrešal, da Tesla zagovarja lasten operacijski sistem in da Apple CarPlay ali Android Auto odpadeta. A navigacija je enako vrhunska, majhen hendikep je pri hitrem dostopu do podcastov ali izkoriščanju drugih aplikacij s telefona. Bluetooth povezava je povprečna, kakovost zvoka bi lahko bila boljša.
Se je mogoče navaditi, da avto hitrost izpisuje le v zgornjem levem kotu zaslona? Do določene mere da. Bi pa ob enotnem vozniško-infozabavnem zaslonu ugajala vsaj opcija projekcije nekaterih bistvenih podatkov na vetrobransko steklo. To je ena glavnih kritik vozila.
Uporabnost
Model 3 je znotraj večji, kot deluje. Prednja potnika imata veliko prostora, tanka elektrificirana sedeža sta v sedalu in ramenih široka in zelo udobna. Odlagališč je kar nekaj. Druga klop je širša kot v večini primerljivo velikih avtov z eno veliko prednostjo - ravnim dnom.
Višjerasli bodo sedeli nekoliko manj udobno, oviral jih bo širok vzdolžni strešni nosilec in le povprečno veliko prostora za kolena, zato bo sedenje nekoliko "v čepe." A vseeno - dva odrasla potnika ali trije otroci? Da.
Za elektrificiranimi vrati prtljažnika se skriva kar veliko prostora. Čeprav je v osnovi limuzina in je zato odprtina ožja, lahko model 3 prepelje obilo prtljage, v dnu pa je dovolj skritega prostora za prenosne kable in še nekaj krame.
Dodana vrednost pa je prednji prtljažnik, še ena posebnost tega avta in za zdaj redkost tudi med električnimi avti. Pod prednji pokrov z nekoliko bolj robustno oblogo lahko spravite na primer gojzarje ali manjši nahrbtnik. Dostop nepridipravom je praktično onemogočen, saj se odpre le iz kabine oziroma prek aplikacije. Seveda je pod nadzorom kamere!
Ob izbiri specifikacij se izplača obkljukati vlečno kljuko, (spet) redkost med električnimi avti. Kasnejša nadgradnja ni mogoča. Kljuka je koristna tako za klasične prikolice (nosilnost nekaj čez 900 kilogramov) kot nosilce za kolesa. Na streho pa je mogoče namestiti strešne nosilce za kolesa ali kovček.
Domet
Pri tesli model 3 "long range" argumenti o premajhnem dosegu postanejo dokončno iz trte izviti. Že omenjenih WLTP 614 kilometrov je v realnosti, ob veliko avtocestne vožnje in tudi hladnejšem vremenu še vedno vsaj okoli 450 kilometrov, to je nekako od Maribora do Kopra in nazaj. Zares me je presenetil s porabo, ki se je pri klasični vožnji v vseh treh režimih vožnje držala bližje povprečju 15 kot pa 20 kWh/100 km. To je na ravni majhnih električnih avtov konkurentov. Seveda je doseg električnih avtov zelo odvisen od zunanje temperature, so pa v model 3 letošnjega modelnega leta začeli vgrajevati bolj izpopolnjeno toplotno črpalko.
Avto inteligentno preračunava z energijo in pravočasno svetuje na navigaciji, kam po dodaten naboj. Hkrati že med potjo začenja termalno pripravljati baterijo, da bo polnjenje lahko hitrejše.
Polnjenje je prilagojeno najvišjim močem 250 kW, ki jih v Sloveniji Supercharger polnilnice sploh še ne omogočajo, jih pa bodo kmalu. Takrat bo za 300 kilometrov poti dovolj že 15 minut priklopa, tudi na aktualnih Superchargerjih pa je polnjenje zelo hitro. Še posebej, ko ima baterija nizko stopnjo napolnjenosti. Med testom je za poln "tank" od 10 na 100 odstotkov polnilnica že po dobri uri zaračunala nekaj čez 18 evrov.
Seveda je primarno teslo mogoče polniti tudi na klasičnih tip 2 (mennekes) polnilnih postajah in celo na "šuko" domači vtičnici, takrat je hitrost nabiranja dosega odvisna od zmogljivosti napeljave.
Jutri bo bolj nov kot je danes
Verjetno ima kdo skepso to takšnih avtov zaradi vzdrževanja. Tako kot pri večini ostalih električnih avtov je zaradi enostavne gradnje pogona servisiranja minimalno in zreducirano na potrošni material, kot so brisalci in tekočina za pranje stekla. Tudi zavore je treba preveriti le na nekaj let, ker je njihova obraba majhna.
Tesla je eden začetnikov trenda diagnosticiranja na daljavo, ko lahko s priklopom na oddaljeni avtomobilov računalnik pooblaščeni serviser odkrije in odpravi večino morebitnih težav. V primeru zahtevnejših poškodb karoserije pa so pri Teslinem predstavništvu v Sloveniji že začeli sklepati ustrezne pogodbe z avtoriziranimi serviserji, ki se spoznajo na aluminij.
Evropski podatki o ohranjanju vrednosti za rabljene tesle so zelo visoki.
Navsezadnje je treba omeniti stalne posodobitve "po zraku", ki so sposobne vgrajeno strojno opremo skozi velik del življenjske dobe nadgrajevati in dodajati nove zmožnosti. Tako je mogoče imeti avto, ki je danes sodobnejši in ima več funkcij kot takrat ko si ga kupil. In ko veš, da bo konec leta še naprednejši kot je danes. Tesla je z načinom stalnega in hitrega posodabljanja vsem ostalim tradicionalnim proizvajalcem odčital lekcijo, ki so jo nekateri hitro doumeli in ji že začeli slediti.
A če se skušate premakniti par let v prihodnost in imeti v mislih, da Musk v okviru podjetja SpaceX ravnokar vzpostavlja novo globalno mrežo satelitov Starlink, potem lahko zaslutite, da se je razvoj funkcionalnosti v teslah šele dobro začel.
Epilog
Če obstaja električni avto, s katerim je mogoče že danes drugega za drugim izbijati iz rok argumente zagovornikom hlapov, potem je to tesla model 3. Skupaj z razvojem preskrbe z električno energijo, ki gre tudi pri Tesli v smer samooskrbe in ponudbe domačih zalogovnikov, naglo bledi še eno zadnjih ključnih vprašanj o umazanosti izvora energije.
Na drugi strani pa je okoli štirih koles zgrajen avto, ki je hkrati hitrejši, varnejši, udobnejši, zabavnejši in uporabnejši od vsega, kar se danes med približnimi konkurenti vozi po cestah. In zelo verjetno tudi cenejši! Osnovna cena za različico "long range" je slabih 55 tisočakov, testni avto z nekaterimi dodatki je malenkost presegel 60 tisočakov, ki je hkrati tudi meja za državne subvencije za električna vozila.
Tesla model 3 ni najbolj dodelan avto na svetu, gotovo še ostajajo rezerve v sofisticiranosti, čeprav tisti neodvisni tehnični strokovnjaki, ki so ga videli v drobovje, hvalijo njegovo pametno in nezakomplicirano izdelavo. Je pa model 3 gotovo že močno prerasel miselnost, da je namenjen le tehnološkim "geekom". V resnici je namenjen in prilagojen zelo širokemu polju uporabnikov, ki so pripravljeni "pametni" avto izkoriščati na pameten način. A pred tem se morajo znebiti "nokia" miselnosti.
Podatki o vozilu (tesla model 3 dual motor long range)
Pogon: električni, asinhroni spredaj, sinhroni zadaj
Moč: 324 kW (440 KM)
Navor: 493 Nm
Dimenzije (D x Š x V v mm): 4.694 × 1.443 × 1.849, medosna razdalja 2.875
Zmogljivosti: 233 km/h, 4,4 sekunde od 0 do 100 km/h
Prtljažnik v litrih: skupaj 425 litrov
Cena v evrih: od 54.990
PLUSI: pionir novega doživetja avta med vožnjo in ko je parkiran, napredna tehnologija, infotainment, varčnost, uporabnost, polnjenje, posodobitve ...
MINUSI: malenkosti pri izdelavi, kakšno fizično stikalo bi le prijalo, ozek dostop do prtljažnika, zapis trenutne hitrosti samo na sredinskem zaslonu.
Sovražim take avtomobile. 🤢🤢🤮🤮🤮🤮
pikec ne rabi teš, ne 1 in ne 6; kakšna tesla, to je za tesle butaste !
ko bodo hekerji vdrli v tole čudovito čudo, bo lastnik naenkrat ob teslo , sam bo isti trenutek pridobil novo teslo. sebe. ta avto bom imel samo, če mi ga musk pokloni in mi plačuje vse stroške. če pa moram… ...prikaži večam za avto odštet svoj denar, pa imam raje stoenko iz CZ kot pa tole. in menim da bi me vsaka stoenka dalj cajta gverala.