Na mednarodni predstavitvi nove generacije mazde3 smo se pogovarjali z Joem Stenuitom, vodja oblikovanja pri Mazda Motors Europe.
Pred premiero nove Mazde 3 v Los Angelesu ste pri Mazdi zapisali, da gre za novo poglavje v zgodovini znamke. Kaj v povezavi z obliko ste mislili s tem?
Pred 10 leti smo začeli s filozofijo dizajna Kodo. Zdaj gre za njegovo drugo poglavje, ki smo ga najavili s konceptnim vozilom RX-vision. Navdahnila nas je tradicionalna japonska »čistost« s čistimi linijami. To se pozna tako v zunanji obliki kot obliki potovalne kabine, ne da bi žrtvovali dinamičen videz vozila.
Kateri so tisti detajli na vozilu, ki še posebej izpostavljajo novo mazdo3?
Maska spredaj, reflektiven zadek, na »hatbacku« pa je glavni element C-stebriček. Želeli smo, da ima avto velike površine, saj to nakazuje njegovo moč in dinamičnost. Hkrati so tudi na zadku zelo čiste linije. Včasih imam občutek, da na vozilu nekaj manjka, vendar mu ne manjka nič. Je kot konceptna vozila, ki jih lahko vidimo zgolj na avtomobilskih salonih in ekskluzivnih razstavah, ne na cestah. Mazda3 pa je avto za na cesto. Nima dodatnih linij, držali smo se ideje čistosti.
Žarometi so postali podpis vsakega avtomobila, zunanjega dizajna. Kaj sporoča nova generacija?
Vse smo poenostavili. Tehnologija LED nam je omogočila, da so žarometi ozki in manjši. Glavni žaromet je vstavljen v cilinder, ki je estetski, kar ima velik vpliv na videz žarometa. Je kot oko obraza. Oči na človeku vedno opazimo najprej, to smo želeli doseči tudi mi.
Gre za globalno vozilo. To pomeni, da mora z isto obliko prepričati tako evropskega kot azijskega ali ameriškega kupca. Kako velik izziv je to za oblikovalca?
Menim, da smo edina nepremijska znamka, ki je po vsem svetu razmeroma enakomerno uspešna. Ni težko, saj smo se z dizajnom Kodo vrnili k osnovam. Osnova mora biti dobra, da si globalno uspešen. To pomeni dobre površine, dobri proporci in detajli. Ne želimo biti načičkani. Ne želimo biti modni. Sliši se preprosto, a ni.
Rekli ste, da Mazda ni premijska znamka. Predvsem z novo mazdo CX-5 in tudi mazdo3 se že zaradi dizajna zdi, da se vse bolj pomikate k vtisu, da so to premijska vozila.
Zagotovo gre za korak naprej. Kupci se bodo odločili, kaj je premium, kaj ni in ali bodo odšteli več denarja za naša vozila. Kot oblikovalec vedno želiš najboljšo kakovost. Na koncu moramo avto poslati v proizvodnjo, pri tem moramo misliti na proizvodne stroške. Nekaj drugega je, kaj želim kot oblikovalec, na drugi strani pa so omejitve, kot je proračun. Zagotovo je korak naprej v primerjavi s prejšnjo generacijo mazde3.
Verjetno se strinjava, da je dizajn vozila še vedno najmočnejši vzrok za nakup avtomobila. Vendar avto ne sme biti le lep, ko ga gledamo parkiranega. Tudi ko se vanj usedemo, nas morajo prepričati materiali, detajli, način sedenja, ergonomija …
Zagotovo. Kot oblikovalcu se mi zdi pomemben celoten paket. Ko govorimo o potovalnem prostoru, govorimo o povezanosti voznika in vozila. Mi temu pravimo Jimba Itaii. Osredotočili smo se na vse elemente, pomembne za vožnjo, ki so okoli voznika. Oblika vrat, na primer, daje vtis hitrosti. Voznik ima občutek, da sedi v dinamičnem, a hkrati varnem vozilu.
Kje vi vidite največji korak naprej v primerjavi s prejšnjo generacijo mazde3, ko govoriva o zasnovi potovalne kabine?
Gre pravzaprav za kombinacijo neštetih elementov podrobnosti. Od položaja sedenja za volanom do šasije, izboljšali smo materiale. To bodo najbolj občutili tisti, ki bodo vozili novo mazdo3 in so lahko preizkusili tudi prejšnjo generacijo. Včasih je napredek težko opisati z besedami. Usedite se in jo preizkusite.
Na Mazdinih tiskovnih konferencah stalno poudarjate, da pri vsem, tako tehnologiji kot obliki, gledate izven okvirjev. V čem ste resnično drugačni od drugih znamk?
Posebnost je, da smo potovalni kabini namenili zgolj elemente, ki so v vozilu nujni. Avtomobili so pogosto postali načičkani, vsepovsod po kabini so nagneteni različni elementi. Pri Mazdi tega ne boste videli. Za nas so to moteči elementi. Verjamemo, da mora biti vožnja zabavna in hkrati varna, brez motečih elementov.
Ustaviva se še enkrat pri premijskem razredu. Zdi se, da Mazda velik poudarek daje kakovosti vgrajenih materialov. Ste v novo generacijo mazde3 vgradili kakšne nove materiale?
Pomembnejše so kombinacije, ki smo jih uporabili. Tako smo dodatno izrazili dizajn.
Omenili ste že slogan »jezdec v sedlu«. Povezanost voznika in vozila. Kako pomembna je bila vozna dinamika pri snovanju potovalne kabine?
Zelo. To je bistvo vsakega našega produkta. Pri oblikovanju potovalne kabine smo se osredotočili, da so vsi za voznika pomembni elementi, stikala in gumbi na točno določenem položaju ob vozniku.
Večkrat na predstavitvi ste omenili, da je za Mazdo pomembno »manj je več.« Se bo minimalizem izražal tudi v prihodnjih Mazdinih vozilih?
Zagotovo. To je močna izjava. Zame kot oblikovalca je bolj pomembno, da naredimo emocionalen dizajn z manj elementi. Manj je več je bolj človeško, manj tehnično, a mora biti narejeno čustveno. Včasih je z manj elementi težje ustvariti nekaj posebnega, kot če bi za to uporabil več elementov. Kar je lahko videti »cool« na začetku, a pri tem ne gre za čisti dizajn.