Mustang ni zgolj ime modela. Mustang je legenda, je sinonim športnega uživaškega avta, ki se je kalil in medil več desetletij. Imena mustang kljub zatonu velikih motorjev na bencin ne moreš kar ukiniti tako kot bi fiesto, escorta, mondea, focusa in podobne marketinško sicer zelo znane avte, brez katerih pa se da preživeti. In tudi ko mu skušaš dati novo vsebino za novo dobo, moraš pri mustangu presneto paziti, kaj se sme in kaj ne, da ne okrneš njegove izvorne biti in ugleda.
Ford je nekoliko presenetljivo za svoj prvi velikoserijski električni osebni avto izbral prav ime mustang ter mu zraven dodal še eno zelo povedno pripono mach-E. Prvi del dodatka naj bi utelešal nadgrajeno športno divjost, dodatna črka pa prehod v električno dobo. Pri tem so bili pri modrem ovalu celo tako samozavestni, da so se poimensko praktično povsem umaknili z avta, tako da nosi zgolj embleme hitrega vranca. Napolnili so ga s sodobnimi tehnologijami in močnim pogonom, celo štirikolesnim in za piko na i tudi v bolj divji različici GT. Pripeli so še visoko ceno in upali, da to ljudi ne bo preveč odvrnilo od zmesi stare slave in nabite realnosti nove dobe. Je recept uspel?
Avtu pozitivnega nastopaštva ne gre oporekati. Z izgledom vzbuja čustva, prav kot je namen. Prepoznamo veliko detajlov, ki imajo rdečo nit v bližnji in daljni preteklosti bencinskih mustangov. Ni pa to več klasična podoba 2+2 kupeja, saj ga je v dolžino kar 4,7 metra in skoraj 1,6 v višino. Pa še pet vrat ima, klasično zadnjo klop za tri in kar velik prtljažnik. Pravzaprav dva, saj je eden tistih baterijskih vozil, ki ima hvalevredno prostor za kable ali kakšno umazano obuvalo tudi spredaj. Zadaj je mogoče naslonjala zložiti v ravno dno in kaj skriti tudi pod dvojno dno.
Sedenje zadaj je neprimerljivo drugačna izkušnja od tistega v kupeju, pravzaprav je zelo udoben. Tudi sprednja sedeža sta udobna, že kar preveč. Manjka namreč več bočne opore, ki bi se v ovinku podala športnemu imenu. Mustang mach-E je torej upravičeno opredeljen kot družinski križanec.
Novi časi se kažejo skozi dejstvo, da v notranjosti v oči prav gotovo najprej pade velikanski sredinski pokončni zaslon, ne pa merilniki. Ne več kubatura, število valjev, pritisk in temperatura olja ... danes je pri avtu najpomembnejša dolžina diagonale. V mustangovem primeru je večji od zaslonov klasičnih prenosnikov. Izza voznikovega sedeža se je ohranil pogled na dolg in dvignjen "motorni" pokrov, položaj sedenja in volana je prav športen. Le še spomin pa je klasični izgled merilnikov, saj voznika dokaj skopo s podatki zalaga zelo generičen zaslonček.
Že omenjeni glavni zaslon ima čisto grafiko, v ozadju pa teče hitra četrta generacija operacijskega sistema Sync. Številne možnosti in nastavitve so s stališča grafike lepo razporejene, a jih je toliko, da je treba kar nekaj vaje oziroma spominske telovadbe, da se prekopljemo skozi podmenije do nekaterih sicer pogosto uporabljenih funkcij. Ford je eden poslednjih velikih proizvajalcev, ki nadaljuje z ignoriranjem slovenščine. Zanimiva posebnost pa je grafična predstavitev, kam vse je šla energija iz baterije in kolikšen je pri tem vpliv vremena.
Tako velik zaslon seveda pomeni, da je fizičnih gumbov malo in so omejeni na najnujnejše. Vse v zvezi s klimatizacijo se nastavlja prek pritiskanja ob zaslon ali prek (angleških) glasovnih ukazov, okrogli fizični gumb je namenjen samo spreminjanju glasnosti zvoka.
Fordu je za razliko od številnih drugih proizvajalcev jasno, kako pomembne so digitalne vsebine v sodobnih avtih. Zato ima nekdo, ki avtu čaka na polno baterijo ali pa želi samo malo razvedrila, na voljo več videoiger in drugih vsebin. Počakati pa bo treba še na dostopnost njihove platforme Streaming, ki naj bi v prihodnosti omogočala tudi naročilo na različne pretočne vsebine. Seveda je pri mustangu tudi opcija digitalnega ključa, aplikacija za pametni telefon pa zmore že čuda stvari, tudi iskanje polnilnic.
Velika baterija, velika poraba
Testni avto je bila različica s podaljšanim dosegom in štirikolesnim pogonom. Skupna moč te kombinacije je 258 kW, kar se sliši že športno veliko. Pospešek dobrih petih sekund do sto je hiter rezultat. Mustang mach-E je tudi podedoval natančen volan in močne zavore, podvozje pa kljub velikanski masi lepo vodi avto skozi ovinke, če le ne pretiravamo. Štirikolesni pogon poskrbi za več gotovosti, čeprav zadek avta ob nagajivo hitrem pritisku stopalke lahko tudi nekoliko potegne.
Gromek zvok in pokanje s cevi, ki je seveda v električnem avtu le oddaljen spomin, so skušali kompenzirati z možnostjo vklopa generatorja športnega zvoka iz sicer zelo dobrega audia sistema. A verjetno bo velika večina uporabnikov to možnost kar izklopila.
Treba pa je vedeti, da mustang mach-E kljub delni ukrotitvi in prekvalifikaciji za družinske prevoze ne sodi v vrh udobne vožnje. Že omenjena masa kot da postavlja vzmetenje pod velik pritisk in je zato vožnja po slabših cestah tresaljev polna.
Mustang mach-E ima velikansko baterijo z neto kapaciteto 88 kilovatov. To je tudi glavni razlog za samozavestno razglabljanje o dosegu z enim polnjenjem, ki naj bi segalo vse do 600 kilometrov daleč. Ne ravno nizka poraba avta je ena od lastnosti, zaradi katerih so takšne številke le težko dosegljive. Poraba na avtocesti je okoli 24 kWh, kar polno baterijo v opozorilno območje izprazni prej kot v 400 kilometrih. Začuda ni posebej nižja niti poraba v mestni in primestni vožnji.
Glede sposobnosti polnjenja je mustang glede na tekmece nekje v zlati sredini. Na klasični polnilnici omogoča polnilno moč do 11 kW, na ultrahitri pa do 150 kW. V teoriji to pomeni, da bi nekje na poti z 10 na 80 odstotkov zaradi nadpovprečne velikosti baterije potreboval tri četrt ure.
Končna ocena ...
Za mustanga mach-E bi lahko rekli, da sodi med zelo fluidne modele. Težko ga je opredeliti in ni mu lahko najti neposrednih tekmecev, saj so to lahko vsi baterijski avti na trgu dolžine med 4,5 in 5 metra. Fluidna pa je tudi njegova cena, ki je v zadnjem času kar precej upadla in se tako odzvala na oster tempo, ki ga narekuje neka druga ameriška znamka. Takšna pa je tudi končna ocena mustanga mach-E. Če so pri originalu pričakovanja jasna, prav tako pa dobljeno, je pri mustangu mach-E ob še vedno visoki ceni prisotnih nekaj kompromisov in neznank, predvsem pa mestoma težko najdemo neposredno nasledstveno povezavo med dvema zelo različnima dobama avtomobilizma.
Fordov velikopotezni vstop med baterijske avte sicer ni slab, a je omejen na entuziaste. Pa še ti verjetno s starim mustangom ne bodo imeli veliko skupnega. Veselim pa se že napredka, ki ga bo Ford pokazal pri svojih naslednjih originalnih električnih avtih. Škoda, če bi pozabili, da so bili že od časa Henryja Forda dalje vedno najboljši ravno pri avtih za množice.
Podatki o vozilu (mustang mach-E, AWD, podaljšani doseg)
Pogon: električni, dvojni elektromotor, sinhrona
Moč: 258 kW (351 KM)
Navor: 580 Nm
Baterija: 98,7 kWh (88 kWh neto) - vrednosti pred novembrom 2022
Polnjenje: do 11 kW AC, 150 kW DC
Poraba: 23,0 kWh/100 km
Doseg po WLTP: 540 km
Dimenzije (D x Š x V v mm): 4.713 × 1.881 × 1.624, medosna razdalja 2.984
Zmogljivosti: 180 km/h, 5,0 sekunde od 0 do 100 km/h
Prtljažnik v litrih: 402 - 1.420, pod prednjim pokrovom 81
Vlečna masa v kg: 1.500
Cena v evrih: od 77.100
PLUSI: izgled, primernost za družinsko rabo, infozabavni sistem.
MINUSI: manj udobna vožnja, višja poraba od pričakovane, cena.
V tehnicnih podatkih ni navedena masa avtomobila??!! Aja!!! Avto je zelen!!! Kao
Če ni pristnega zvoka motorja potem žal to ni več to pa čeprav bi bila ista cena kot je zdaj …
Pri ceni 25.000€ višji od Tesle Model Y, pri tem pridela Ford čez 20.000€ izgube na avto in pri prodaji …