Kako deluje napredno vzmetenje na citroënu C5X? Za pojasnilo smo vprašali Citroënovega strokovnjaka.
Citroën je z modelom C5X predstavil tudi napredno vzmetenje Avanced Comfort Active Suspension,s katerim je še nadgradil že prej izpopolnjeno podvozje, za katerega pravijo, da vzbuja občutke "vožnje kot na leteči preprogi".
Citroën je vedno slovel po udobju svojih avtomobilov, tudi če zaradi tega vozne lastnosti njegovih modelov niso bile tako odrezave kot pri avtomobilih drugih znamk. A ravno udobje, ki so ga zagotavljali, je bilo tisto, kar je bilo vedno všeč kupcem citroënov.
V modelih višjih razredov je udobje zagotavljal učinkovit hidropnevmatski sistema blaženja, s katerim so leta 1954 najprej opremili pozne različice citroëna traction avant, dober glas o njem pa so v svet ponesli predvsem legendarni citroën DS in njegovi nasledniki. Hidropnevmatsko vzmetenje je s pomočjo krogelnih rezervoarjev izkoriščalo elastične lastnosti zraka in tekočine in je odlično delovalo, vendar pa je bilo tudi zelo drago. Zato se mu je tudi Citroën po ukinitvi zadnje generacije "klasičnega" citroëna C5 odpovedal, saj so druge vrste podvozij postale enako ali celo bolj učinkovite.
Lebdenje v vožnji
Vendar pa se konceptu udobnega vzmetenja niso nikoli zares odpovedali in so zanj našli enako učinkovito nadomestilo, ki je na citroënu C5 X postalo še bolj učinkovito. Sistem, ki so ga leta 2017 prvič vgradili na citroën C5 aircross, je cenejši, preprostejši in tudi bolj primeren za današnja pričakovanja voznikov. Gre za podvozje, ki ga poznamo pod imenom "progressive hydraulic cushon" in za katerega pravijo, da kot "leteča preproga" vzbuja občutek lebdenja v vožnji, ki je precej blizu občutkom pri hidropnevmatskem vzmetenju.
Osnovna načela delovanja sistema so zelo preprosta. Citroënovi inženirji so namreč amortizerju, vzmeti in mehanskemu dročniku, ki sestavljajo običajni blažilnik, na vsaki strani dodali še dva hidravlična dročnika. Eden nadzoruje raztezanje, drugi pa kompresijo. S takšnimi blažilniki opremljeno vzmetenje zato deluje dvostopenjsko in je odvisno od jakosti vzbujanja, ki ga s svojim vplivom na vozilo povzroči podlaga.
Ko sta kompresija in raztezanje blažilnika rahla, ko torej vozimo po razmeroma gladki ali le malo razgibani podlagi, vzmet in amortizer delujeta brez pomoči hidravličnih dročnikov. Vendar ti pri blaženju kljub temu sodelujejo, saj zagotavljajo bolj neoviran hod vzmetenja, ki pripomore k vzbujanju občutka, kot da bi "lebdeli na leteči preprogi, ki drsi nad neravninami".
Ko je obremenitev blažilnikov zaradi grobe podlage močnejša, kompresija in raztezanje blažilnika pa sta večja in bolj silovita, z vzmetjo in amortizerjem sodelujeta hidravlična dročnika, ki progresivno upočasnita premike karoserije in zaustavite predvsem udarce ob koncu hoda blažilnika. Hidravlična dročnika poleg tega energijo blaženja absorbirata in jo razpršita po karoseriji, zato ne čutimo značilnega odskakovanja na slabi podlagi.
Elektronska nadgradnja
V čem pa se napredno vzmetenje v citroënu C5 X razlikuje od tega, ki ga poznamo že iz citroëna C5 aircrossa? Rok Marolt, ki pri Citroënovem slovenskem uvozniku opravlja funkcijo vodje produkta in izobraževanj, nam je razložil, da so inženirji vzmetenju s progresivnimi hidravličnimi omejevalniki dodali še prilagodljive amortizerje, ki so sestavljeni iz elektronskega in mehanskega sistema. Mehanski sistem preko blažilnikov izboljša stik med kolesom in površino cestišča, elektronski sistem pa s pomočjo elektroventilov nadzoruje tudi stopnjo blaženja. In to na vsakem kolesu posebej. Ta nadzor nad trdoto, oziroma mehkobo vzmetenja izvaja s pomočjo nihanja toka, pri čemer močan tok pomeni trdo, šibak tok pa mehko vzmetenje.
Vzmetenje sicer deluje na podlagi cikla kompresije in cikla uravnavanja tlak. Med ciklom kompresije potisni drog in bat prodreta v spodnjo komoro, kjer je olje pod visokim tlakom, kar povzroči, da olje izteče iz bata prek izvrtin. Po zaslugi nepovratnih ventilov olje odteče samo v eno smer, torej iz spodnje komore z oljem v zgornjo komoro s plinom. Glede na vrstni red, ki ga prejme od računalnika vzmetenja s prilagodljivim blaženjem, elektroventil nadzoruje prehod olja iz spodnje komore proti zgornji komori s plinom.
Med ciklom uravnavanja tlaka, vzvod in bat prodreta v zgornjo komoro s plinom, zaradi česar olje izteče iz bata prek vrtin. Po zaslugi nepovratnih ventilov olje tudi tokrat odteče samo v eno smer iz zgornje komore s plinom v spodnjo komoro z oljem, ki je tokrat pod nizkim tlakom. Glede na vrstni red, ki ga prejme od računalnika vzmetenja s prilagodljivim blaženjem, elektroventil tokrat nadzoruje prehod olja iz zgornje komore s plinom proti spodnji komori.
Zapleten sklop
Marolt pravi, da takšne izboljšave vzmetenja prinašajo še višjo stopnjo voznega udobja, saj sistem za krmiljeno vzmetenje s prilagodljivim blaženjem predčasno predvidi deformacije na cestišču in prilagodi stopnjo blaženja koles, da omeji premike vozila. Kot smo že zgoraj omenili, ima vzmetenje še elektronski sistem, poleg elektronskega sistema pa še vrsto pomagal oziroma senzorjev, ki informacije o stanju na cesti posredujejo računalniku, ta pa naprej do vzmetenja.
Da je zadeva precej zapletena, pove že sam seznam komponent, ki sestavljajo Citroënovo aktivno vzmetenje. Tega namreč med drugim sestavljajo računalnik dinamične kontrole stabilnosti, večfunkcijska videokamera, nadzorni računalnik pogonske verige, prednji levi krmiljeni amortizer, računalnik motorja, računalnik samodejnega menjalnika, računalnik vzmetenja s spremenljivim blaženjem, prednji desni krmiljeni amortizer, tipalo pospeška za nastavljivo vzmetenje zadaj, zadnji desni prilagodljivi amortizer, zadnji levi prilagodljivi amortizer, merilnik pospeška prednjega vzmetenja s prilagodljivim blaženjem, tipalo višine na prednjem delu karoserije, tipalo višine karoserije zadaj, instrumentna plošča in izbirno stikalo načina za vožnjo.
Takšne izboljšave prinašajo še višjo stopnjo udobja glede na podlago, saj sistem za krmiljeno vzmetenje s prilagodljivim blaženjem predčasno predvidi deformacije na cestišču in prilagodi stopnjo blaženja koles, da omeji premike vozila. Kot pove seznam komponent, veliko vlogo pri njegovem delovanju igrajo tudi različna tipala pospeškov, predvsem pa video kamera, ki je vgrajena pod zgornji rob vetrobranskega stekla, ki snema cesto pred avtomobilom in sliko posreduje osrednjemu računalniku, ta pana podlagi teh podatkov prilagodi delovanje vsakega blažilnika posebej.
Kako se to odrazi v praksi? Vožnja s citroënom C5 X, k je opremljen s sistemom Avanced Comfort Active Suspension je gotovo bolj mirna v primerjavi z vožnjo v avtomobilu, ki nadgrajenega vzmetenja nima. Čeprav tudi tu velja, da je takšno vzmetenje mogoče tudi manj odrezavo vodljivo kot na avtomobilih s klasičnim vzmetenjem. A ravno to je mogoče tudi razlog za to, da se bo nekdo odločil prav za nakup citroëna C5 X.
Ampak avto je še vedno grd.
Nevem no,ampak se nisem srecal direktorja, ki bi si omislil citroena za svoj sluzbeni sanjski avto…jih je kar nekaj, ki …