Ko je ameriški proizvajalec električnih avtomobilov Tesla Motors leta 2009 predstavil električno limuzino tesla model S, so bili vozniki osupli tudi zato, ker v potniškem prostoru ni bilo videti veliko drugega kot velikanski oglati za dotik občutljivi zaslon. Dvanajst let pozneje zasloni ne osupnejo več nikogar, saj so v avtomobilih postali nekaj povsem običajnega. Ostali avtomobilski proizvajalci so namreč hitro sledili zgledu in danes lahko velik zaslon najdemo celo v majhnih mestnih avtomobilih, kakršen je denimo renault clio.
A to ni vse. Vse več avtomobilskih proizvajalcev namreč v svoje modele vgrajuje skoraj kinematografske zaslone in klasične armaturne plošče povsem nadomeščajo s širokimi zasloni . Strokovnjaki ugotavljajo, da ta pojav ni nič nenavadnega, saj se veliko kupcev avtomobilov danes bolj navduši nad veliko diagonalo zaslona kot pa številom valjev ali delovno prostornino motorja. Na takšno dojemanje so sicer vplivali predvsem pametni telefoni, avtomobilski proizvajalci pa mu sledijo.
2,5 kvadratnega metra
Prvi očiten primer tega trenda je bil kitajski avtomobilski proizvajalec Byton. Pred dvema letoma predstavljeni byton M-byte je namreč še vedno nosilec trenutnega rekorda v skupni površini zaslonov. Velikanski zaslon se namreč razteza ne le čez celotno širino avtomobila, ampak so za dotik občutljiva zaslona integrirali tudi v volanski obroč in osrednji greben. A glede na to, da kitajskemu proizvajalcu finančno ne gre najbolje, se je predstavitev serijske izvedbe njihovega športnega terenca zavlekla, in predstavo mu bo ukradel Daimler, ki bo v mercedes-benz EQS vgradil kar »hiperzaslon«.
Ko bo električna različica razkošne limuzine razreda S konec leta šla v prodajo, bo njena armaturna plošča sestavljena iz neprekinjene steklene površine s kvadraturo 2,5 kvadratnega metra, pod katero bodo združeni trije zasloni. Tako je vsaj na virtualnem sejmu potrošniške elektronike CES januarja oznanil Daimlerjev šef oblikovanja Gorden Wagener. Dvanajst aktuatorjev pod steklom naj bi zagotovilo tudi haptični vtis, čeprav na celotni površini sicer ne bo niti enega pravega gumba.
Na sejmu CES je natanko dvajset let po prvi generaciji novo generacijo svojega informacijskega vmesnika iDrive napovedal tudi BMW, svoj debi pa bo doživel v pravkar predstavljenem BMW-ju iX. Sodeč po fotografijah se bo tudi ta sistem zanašal predvsem na veliki zaslon, ki bo nadomestil številne gumbe, pa čeprav bo v BMW-ju dejansko segel le malce čez polovico avtomobila.
A ko gre za želje kupcev, zgolj velike površine zaslonov niso dovolj, ampak je pomembna tudi globina prikaza. Da bi navdušili uporabnike, so proizvajalci odkrili celo tretjo dimenzijo. V mercedesu razreda S namreč grafika navigacijske naprave vzbuja vtis tridimenzionalnosti in to celo brez uporabe posebnih očal.
Proizvajalec avtomobilskih komponent Continental je na CES vzbudil pozornost s tridimenzionalnim zaslonom, ki ga je razvil v sodelovanju z ameriškim zagonskim podjetjem Leia. Na zaslonu, ki naj bi ga serijsko ponudili že leta 2022, mesta praktično zrastejo iz navigacijske karte, telefonske sogovorce vidimo kot tridimenzionalno podobo, ki se je skoraj želimo dotakniti, v prostoru okoli nas pa se v primeru nevarnosti nenadoma pojavijo prometni znaki »STOP«.
Novosti za sovoznike
Novosti bodo koristile tudi sopotnikom. Sopotnikom na zadnji klopi so bili že doslej velikokrat na voljo lastni zasloni, kar pa ni veljalo za sovoznike. Malce so jim sicer pomagali tako imenovani dvojni zasloni, ki so jim prikazovali drugačno sliko kot vozniku, a to je bilo skoraj največ, kar so jim proizvajalci doslej namenili. Zdaj se ponudba spreminja tudi za njih. V porscheju taycanu denimo, je sovozniku na voljo enak zaslon kot vozniku, v bytonu M-byte ali mercedesu EQS pa mu bo namenjeno območje z lastnimi upravljalniki elektronike.
Vendar pa ponudba za sovoznike ni več omejena zgolj na razkošne razrede. V novem citroënu C4 je sovozniku denimo namenjen poseben predal za tablico, ki jo lahko pred seboj namesti na poseben nosilec. Ta sicer sovozniku zagotavlja tudi varnost v primeru trka, voznik pa na tablico ne more gledati, zato ga med vožnjo načeloma ne moti.
Umetna inteligenca
A zasloni imajo tudi nasprotnike, ki trdijo, da bodo preveč motili voznikovo pozornost. Okrožno sodišče v nemškem Karlsruheju je denimo razsodilo, da zasloni na dotik preveč motijo voznika in Teslin zaslon denimo po nevarnosti izenačilo z uporabo mobilnega telefona. Ker ni gumbov, je upravljanje avtomobila namreč postalo celo težje kot prej. Podobne kritike doživlja tudi novi volkswagen golf, v katerem je proizvajalec skoraj vse fizične gumbe nadomestil s haptičnimi stikali. Številni preskuševalci so ga namreč označili za skoraj neoperabilnega.
Proizvajalci zato poskušajo čim bolj poenostaviti menije operacijskih sistemov v avtomobilih, poleg tega pa razvijajo tudi tehnike umetne inteligence, ki bo avtomobilom in njihovim uporabnikom pomagala k boljšemu upravljanju. Operacijski sistemi bodo namreč zasnovani tako, da se bodo z učenjem prilagajali voznikovim navadam, preferencam in rutinam in odvisno od priložnosti vozniku predlagali tisto, kar bi v danem primeru glede na pretekle izkušnje lahko želel. Še preden bo voznik opazil, da se je zunaj shladilo, mu bo sistem denimo predlagal vključitev gretja sedežev, ob določni uri na določen dan bo denimo predlagal, da voznik pokliče starše, v soboto pa bo za cilj v navigacijski napravi predlagal nogometni stadion.
Če bodo avti vozili sami, bo treba imeti televizijo noter:)
Neumnost brez primere ! Preganjamo voznike, ki gledajo na mobitel, sedaj pa avtomobilska industrija sili voznika, da bo preusmerjal pozornost …
In tile avtomobili bodo rabljeni samo se nepremicnina ker se jih bo vsak izogibal na dalec. Vsi vemo kaj se …