"Več let smo med najboljšimi tovarnami skupine Volkswagen. Kljub temu imamo veliko manjše plače kot delavci v Nemčiji. Če tega ne bomo zahtevali sami, na Slovaškem ne bomo nikoli plačani enakovredno," sporoča sindikat delavcev, ki zahteva tudi podporo slovaške vlade. Zaposleni v avtomobilskem podjetju Volkswagen Slovakia so po šestdnevni stavki z vodstvom dosegli dogovor.
"Tudi mi se borimo, da pridemo do takih plač, kot jih imajo v Renaultu v Franciji,“ je za zurnal24.si dejal predstavnik sindikata Revozovih delavcev Slavko Pungeršič, a je med vrsticami priznal, da je to vsaj na kratki rok težko pričakovati.
Velika težava po njegovih besedah je, da Francozi najboljše in najbolj dobičkonosne produkte izdelujejo v svoji državi. "Da bi bil konkurenčen, moraš imeti najboljše proizvode. Za nameček ima Renault, ki je državno podjetje, z državo dogovor, koliko ljudi mora biti zaposlenih v Franciji, zato ne morejo od tam umakniti proizvodnje,“ pravi sindikalist, ki kot nevarnost za tovarno Revoz izpostavlja konkurenco v Romuniji in Turčiji.
To so legitimna pričakovanja
"Če gledamo podjetje VW na Slovaškem, so po produktivnosti primerljivi z drugimi tovarnami znotraj skupine, enako velja za dodano vrednost, ki jo ustvarjajo. To pa pomeni, da imajo delavci legitimna pričakovanja o zvišanju plače, ker so plače praviloma povezane s produktivnostjo,“ pravi ekonomist Matej Lahovnik in dodaja, da imajo nemški direktorji na Slovaškem večje plače kot slovaški direktorji.
Davčna politika ne omogoča povečanja plač
Sindikalist še pravi, da plač delavca v Revozu in delavca v Franciji ne more primerjati, saj je v Franciji ves razvoj, to pa pomeni bolje plačana mesta. A ocenjuje, da je plača delavca v proizvodnji enkrat manjša od tiste, ki jo na plačilni listi vidi delavec v Franciji.
A za to ni kriv zgolj pohlep avtomobilistov, ki iščejo lokacije za svoje tovarne v delih Evrope, kjer je delovna sila slabše plačana. S tem so njihovi stroški manjši, dobički pa večji. Lahovnik pravi, da je za to kriva tudi država, ki nima prave davčne politike in tako delavcu kot podjetju vzame veliko več, kot je to primer drugje.
Sicer se Lahovnik ne strinja z obvezno delitvijo dobička, kot je to primer v Franciji, ki je edina država v Evropi s takim zakonom. "To je na videz populistična rešitev, ki naredi več škode kot koristi, saj bi predvsem tuja podjetja prikazovala nižje dobičke, denarni tok bi se preusmeril. Bolje bi bilo vzpodbujati davčne olajšave,“ je prepričan Lahovnik, ki izpostavlja primer Akrapoviča, ki ne more dobiti delavcev, o čemer smo pisali tukaj.
Treba bo izboljšati produktivnost
Lahovnik opozarja tudi na to, da je produktivnost v Sloveniji v primerjavi z zahodom do 20 odstotkov manjša, v primerjavi z Nemci pa tudi do 50 odstotkov manjša, kar je pogoj za čimprejšnje izravnave slovenskih plač z evropskimi. A hkrati opozarja, da realno do izravnave s časoma mora priti.
Zaradi povečanja produktivnosti in zmanjšanja brezposelnosti v državah, kjer je bila pred desetletjem ali več brezposelnost tudi 20-odstotna, lahko Slovaki zahtevajo bolj primerljive plače nemškim. "Na Slovaškem, ki je tiger evropske industrije, se je zaradi ekspanzije v avtoindustriji brezposelnost zelo znižala, zato je njihov pogajalski položaj zdaj bistveno močnejši,“ pravi Lahovnik.
Prihod Magne bo povečal konkurenčnost
Pungerčer pri Slovencih izpostavlja še en tipičen dejavnik, zavist, kar se je pokazalo tudi v primeru morebitne gradnje tovarne Magne na Štajerskem: "Slovenci smo zelo slabi pri organizaciji zadev. Na neki način gre za zavist, drugim neprestano gledamo pod prste.“
Sindikalist pozdravlja prihod Magne, saj meni, da bo konkurenca na trgu delovne sile dvignila plače tudi v Revozu. Delovne sile bo začelo primanjkovati, je prepričan, kar pomeni, da se bo delodajalec tudi z višjo plačo potrudil za motivacijo delavca in to, da bo usposobljeni delavec ostal pri njem.
"Magna je zagotovo pozitivna zgodba in me žalosti, ker jo nekateri primerjajo z nekim eko kmetovanjem, ki bo preživelo 10 ljudi. Magna bo preživela 5.000 ljudi,“ še pravi Pungerčar.
Lahovnik opozarja, da se med in mleko ne cedita vedno. To bi po njegovih besedah držalo ob predpostavki, da bo Magna iskala zaposlene izključno v Sloveniji. "Več, ali manj je jasno, da bo Magna iskala zaposlene predvsem na območju nekdanje Jugoslavije in tudi v Bolgariji in v Romuniji, kot je to običajna praksa. Učinek bo težko takšen, kot pričakuje sindikalist v Revozu,“ pravi Lahovnik, ki svojo trditev podkrepi s tem, da bo slovenski delavec težko pristal na 700 evrov plače v Hočah, če lahko čez mejo v Gradcu v Magni zasluži 1400 evrov.
Odločajo vedno taki, ki nimajo pojma o ničemer,, vedno gledajo samo na svojo korist, za druge jim pa ni mar.
Ti ko so vse zafurali, naj gredo to lepo odslužit.. ..
Snežinko malo več povej kje si delal, kakšno delo si opravljal, koliko si zaslužil, koliko si dal za stanovanje itd...? …