Ko smo najprej brskali in iskali strokovnjake v večjih mehaničnih delavnicah, kleparskih delavnicah, smo spoznali, da popravila toče več ali manj izvajajo za to usposobljeni in specializirani mojstri, ki jih velikokrat pokličejo kleparske delavnice ali pa zavarovalnice.
Slovenski mojstri popravljajo tudi v Avstraliji
Eden takih je Frenk Klemen iz Avtoklinike, ki je s popravili začel leta 2003, ko je v Ljubljani in okolici klestila toča in poškodovala številne avtomobile.
"Kupil sem orodje in začel delati. Izobraževal sem se v Italiji, srečo pa sem imel, da sem hitro nabral veliko prakse, saj je bilo, ko sem začel s tem delom, dela ogromno,“ pravi sogovornik, ki danes s profesionalnim orodjem popravlja avtomobile, poškodovane od toče po vsem svetu: "Od Nemčije do Avstralije,“ pravi in dodaja, da je pri nas glavna sezona med mesecem majem in oktobrom, veliko pa imajo dela tudi z udrtinami na karoseriji vozil, ki nastanejo na parkiriščih.
Kaj se popravlja na hladno?
Pravi, da v primeru, ko toča ni tako velika, ko je bila pred kratkim v Črnomlju in okolici, prevelika in so poškodbe na karoseriji vozila velike do pet centimetrov, pri dražjih avtomobilih tudi do osem centimetrov, lahko vozilo v prvotno stanje popravijo s hladnim popravilom, torej brez potrebe po kleparskih in nato ličarskih popravilih.
"V ličarski delavnici se popravljajo tiste poškodbe, pri katerih je poškodovan tudi lak vozila,“ pa so nam pojasnijo pri podjetju Špan, kjer imajo svojega specialista za popravila tovrstnih poškodb, ki nam je kar na primeru poškodovanega vozila, pokazal kako se popravi vozilo, poškodovano od toče. "Pri hladnih popravilih je treba biti pozoren, da se uporabijo pravilne tehnike in orodja, da se ne poškoduje barvnega nanosa avtomobila,“ pravi Španov strokovnjak in opozarja, da v primeru nestrokovnosti lahko lak poči, še posebej, če so na karoseriji kakšne predhodne poškodbe. "Takrat je potrebno ličanje“.
Hladna popravila pomenijo, da se luknjice in udrtine s posebnimi orodji spravi v prvotno stanje brez da se poškoduje lak vozila.
Pri Španu pojasnujejo, da se večinoma uporablja tri različne tehnike popravila poškodb. Edina tehnika, ki ne obstaja je tista pogovorna, da se vdrtine rešujejo z “vakuumom”. Glede na dostopnost poškodb se izbere primerna metoda, ta je lahko z uporabo posebnih palic, s katero z notranje strani rešujejo nastale poškodbe, lahko je metoda z lepljenjem čepkov s posebnim lepilom, za določene vdrtine pa poskrbi pripomoček, ki s pomočjo induciranja električnega toka spremeni temperature pločevine.
"Kjer udrtina ni dostopna z orodjem, uporabljajo posebne izvlečne čepe v kombinaciji z lepilom, ki je posebej prirejeno tako, da ne poškoduje laka. Drugače pa so palice zakon,“ pravi Frenk Klemen in dodaja, da se vsa popravila izvajajo pod posebnimi lučmi, tako da očem ne uide niti najmanjša napaka na pločevini.
Tako skoraj ni mesta oziroma poškodbe toče, ki je ne bi bilo možno popraviti na hladno. Pri popravilu drugih poškodb drugega vzroka, kot je na primer udrtina na pragu pa so nekatere omejitve pri trših materialih, pravijo pri Španu.
Avto popravljen v enem dnevu
Čas popravila je vedno odvisen od zahtevnosti, ter obsega poškodbe in predhodne priprave. Na določenih mestih je treba tudi odstraniti notranje obloge in okrasne letvice. Pri Španu še pravijo, da običajno poškodbe toče na vozilu odpravijo v enem dnevu.
Frenk Klemen vsem, ki jim je toča poškodovala avto svetuje, da se prej dobro pozanimajo o izkušnjah mojstra, ki bo popravljal vaš avtomobil. "Če imam poškodovano koleno, me mora pregledati in operirati specialist. Enako je s tovrstnimi poškodbami,“ pravi in dodaja, da velikokrat zavarovalnice predlagajo svoje mojstre, ki pa niso nujno specialisti. "Zdaj, ko je po državi kosila toča, je prav gotovo na delu veliko „specialistov,“ nekoliko s sarkazmom komentira Frenk Klemen in še pravi, da je pri celotnem postopku treba paziti, da se lak ne poškoduje, zato priporoča, da naj to delajo le strokovnjaki z večletnimi izkušnjami.
Skupaj z mojstrom preštejte poškodbe
Lastnikom poškodovanih vozil svetuje tudi, da skupaj z mojstrom pregledajo celoten avtomobil, preštejejo število poškodb, jih označijo in premerijo. Na podlagi tega nato mojster izračuna, koliko ur bo trajalo popravilo, kar je pomembno, da bo pokrita vsa škoda, ki jo krije zavarovalnica. Tudi zato boste skoraj povsod naleteli na podobno ceno popravil, saj jo določi zavarovalnica (38 do 45 evrov na uro).
Pri Španu dodajajo, da naj se pregled opravi pod pravilno osvetlitvijo, saj neizurjeno oko ne bo opazilo vseh poškodb pri navadni svetlobi.
Med različnimi znamkami sicer ne opažajo bistvenih razlik. Razlika je med materiali. Aluminij je nekoliko bolj zahteven za popravilo in časovno bolj zamuden, zaradi tega je nekoliko višji tudi strošek popravila.
Ravnanje udrtin smo že ravnali1972leta brez ,da bi bilo potrebno novo lakiranje in ne odkrivanjte tople vode ker jo že …
Dobro, v članku se govori kako fino se to popravi, če plača zavarovalnica. No, koliko pa to dejansko stane, če …
če ti zavarovalnica reče pri komu moraš iti,greš tja ali pa sam plačaš popravilo