Najprej nekaj o pravilih. Po veljavni zakonodaji in standardih bi moral v letu 2015 delež biogoriv v prometu znašati 7,5 odstotka. Ta odstotek predstavlja delež biogoriv v celotni količini fosilnih goriv (štejejo se tako bencini kot dizel gorivo), ki jih nek distributer da v koledarskem letu na trg. "Ne gre torej za predpisan odstotek biogoriva, ki naj bi ga vseboval vsak liter dizla ali bencina, kot se to pogosto napačno razume, ampak za delež v celotni prodani količini," pojasnjujejo pri največjem slovenskem trgovcu z naftnimi derivati Petrolu.
Prihajajoča uredba bo glede biogoriv sicer nekoliko spremenila pravila, saj se bo glede obveznosti neke države osredotočila konkretno na zahtevano zmanjšanje emisij CO2 in več na obvezne fizične deleže biogoriv na trgu.
Standard SIST EN 590, ki določa kakovost dizelskega goriva, pravi, da je lahko v dizlu do sedem odstotkov biodizla. "V tem primeru govorimo še vedno o dizel gorivu, ki ga lahko uporabljamo brez kakršnih koli omejitev ali opozoril kupcem. Mogoče je seveda uporabljati tudi dizelsko gorivo, ki vsebuje nad sedem odstotkov biodizla ali celo čisti, torej 100-odstotni biodizel, vendar pa moramo v tem primeru predhodno preveriti pri proizvajalcu vozila ali je to prilagojeno za tako rabo," pravijo na Petrolu, kjer dodajajo, da so biogoriva v njihovi distribuciji podvržena strogemu nadzoru kakovosti, pri čemer jim je v pomoč lastni akreditirani laboratorij.
Razlika, ali gre za starejši motor ali "common-rail" tip
V preteklosti se je vseeno pojavljalo veliko dvomov v biodizel, saj naj bi neugodno vplival na delovanje dizelskih motorjev. Dejstvo je namreč, da ima biodizel nekoliko drugačno sestavo, ki ima lahko dobre in slabe lastnosti. Tako je biodizel za sestavne dele motorja ugodnejši zaradi boljših mazalnih sposobnosti in višjega cetanskega števila, nekateri testi so tudi pokazali, da pri starejših dizelskih motorjih s posrednim vbrizgom in nižjimi delovnimi temperaturami zmanjšuje možnost nabiranja saj na šobah.
Po drugi strani pa testiranja pri modernih dizlih (sistem skupnega voda), ki imajo zelo sofisticirane in natančne sisteme vbrizgavanja goriva ter delujejo pri precej višjih temperaturah, kažejo na večjo možnost ne docela pojasnjenega nastajanja usedlin na vbrizgalnem sistemu, kar lahko sčasoma privede do pojemanja moči. Pri nekaterih sistemih stanje še poslabša kroženje goriva, saj se neporabljeno in močno segreto gorivo vrne v rezervoar, tam pa vroči biodizel lahko povzroča še dodatno ustvarjanje usedlin.
Lubrizol Corp. v svoji študiji še navaja, da so težave z usedlinami lahko očitne, če neprimerno vozilo uporablja gorivo z več kot 10-odstotnim deležem biodizla, v tem primeru si je potrebno pomagati z aditivi.
Težava pri biodizlu je lahko tudi njegovo hitrejše staranje, saj je zaradi sestavin manj obstojen od klasičnega dizla in je zato bolj primeren za sprotno uporabo. Biodizlu se je tako bolje izogibati, če dizelski avto večinoma počiva v garaži.
Če je že posredi biodizel, potem je dovolj čiščenje
Pa je valjenje krivde na biodizel podolgem in počez kljub temu upravičeno? Nikakor, pravi mehanik leta po izboru Žurnala24 in revije Mehanik in voznik Primož Rožnik iz Horjula.
Točijo poceni gorivo na črnem trgu, tožijo pa Petrol
"V Sloveniji, pa tudi v drugih evropskih državah je še vedno prisotno precej pomislekov in posledično tudi strahu pred uporabo biogoriv. Razlogov je več, najpogosteje pa gre prav za slabo in pomanjkljivo poznavanje teh goriv. Pri tem del tega 'strahu' prispevajo tudi prodajalci in serviserji vozil, ki marsikakšno težavo nekritično pripišejo prav uporabi biogoriv, a zgolj na osnovi pavšalnih stališč in ocen, brez konkretnih utemeljitev in dokazov," trdijo na Petrolu in dodajajo, da je pritožb na njihov naslov glede škodljivih biogoriv vse manj, od teh pa "zelo malo" dejansko posledica goriva oziroma biogoriva.
-
PREBERITE ŠE: 180-stopinjski obrat glede biogoriv
"Če pa se že izkaže, da gre za oporečno gorivo, temu najpogosteje botruje iskanje in uporaba nizkocenovnih substitutov ali goriv nekontrolirane kakovosti, ki jih danes pod ceno ponuja predvsem črni trg, a tudi občasni manjši ponudniki goriv, seveda brez ustreznih zagotovil kakovosti."
andrej.leban@zurnal24.si
Biodizel je bil že v osnovi popolnoma zgrešen projekt,ki je zaradi nenasitnih gnojev povzročil med drugim tudi večjo lakoto po …