Prejšnji teden se je na dolenjski avtocesti zgodila prometna nesreča. Policisti so takrat zapisali: "Po prvih ugotovitvah je voznica osebnega vozila iz neznanega razloga zapeljala desno na bankino in nato sunkovito odvila levo, pri čemer se je vozilo zavrtelo."
Epilog nesreče: ogromno gmotne škode na treh vozilih in infrastrukturi, dva ranjena v bolnišnici, neizmerljiva gospodarska škoda zaradi dveurne zapore avtoceste.
Za dikcijo "iz neznanega razloga zavil ..." se velikokrat skriva motnja pozornosti pri voznikih. In za to motnjo je v ogromnem odstotku odgovorna uporaba mobilnih naprav za telefoniranje ali celo pisanje SMS in e-sporočil med vožnjo.
Tudi prehranjevanje med vožnjo, navigacijske in audio naprave so dejavniki, zaradi katerih vozniki lahko na slepo vozijo tudi po več sekund naenkrat. Raziskave so jasno pokazale. Med pisanjem sporočil voznik odvrne pogled s ceste tudi po pet sekund, v tem času pa prevozi razdaljo nogometnega igrišča! Še posebej mlajši vozniki so bolj nagnjeni k pisanju SMS med vožnjo.
Pri petini nesreč posredi moderni (ne)pristop k vožnji
V nekaterih državah moderne tipe distrakcije obravnavajo zelo resno kot temeljne vzroke za pojav nessreče. V ZDA so denimo znani podatki, da so v 2011 skoraj petini (17 odstotkov) vseh nesreč pripisali vzrok v distrakciji. Po drugi strani različne raziskave iz vsega sveta dokazujejo, da večina voznikov in voznic uporablja telefon med vožnjo in to na klasičen način "slušalka ob ušesu."
ZN zahteva podrobne analize, Slovenija "ne obdeluje tako"
K podrobni analizi vzrokov za nesreče in ukrepov na podlagi ugotovitev so že leta 2011 v posebnem poročilu pozvali tudi Združeni narodi: "Potrebno je sistematično zbiranje podatkov korelacije med uporabo telefonov in podatki o nesrečah. To bo omogočilo, da bodo preventivni ukrepi natančno usmerjeni. Prav tako so potrebne dodatne raziskave, kako posamezna zvrst uporabe telefona - pogovor, pošiljanje in sprejemanje sporočil - vpliva na voznikovo početje in povečanje nevarnosti za nesrečo."
Teh analiz v Sloveniji policija ne izvaja. "Podatkov ne obdelujemo tako, da bi lahko povedali, koliko prometnih nesreč se je zgodilo zaradi telefoniranja. Prometne nesreče se lahko in se dejansko pripetijo tudi zaradi tega, vendar s podatki o sekundarnem vzroku nastanka prometne nesreče, zaradi uporabe mobilnih telefonov med vožnjo, ne razpolagamo," so za Žurnal24 odgovorili na policiji. To sicer ne pomeni, da faktorja uporabe telefona ob nesreči ne upoštevajo, če ga slučajno ugotovijo s pomočjo obvestil, pa tudi "preiskovalnih dejanj."
So se zmanjšale kršitve ali nadzor?
V letu 2013 so policisti v le 18 nesrečah ugotovili, da je eden od voznikov tik pred nesrečo uporabljal telefon. Pri nas velja sicer dokaj stroga zakonodaja, saj je kazen za uporabo mobilnika med vožnjo 120 evrov, na kolesu pa 40 evrov. Vendar je število odkritih kršiteljev glede na splošno razširjenost relativno nizko. Letos do konca oktobra 18.400, lani v istem obdobju okoli 20.300 primerov.
andrej.leban@zurnal24.si
Policija bi BISTVENO lažje lovila TELEFONISTE kot pa pijane in prehitre. Pijanca mora ustaviti mu dati pihati in šele po …
po tistem ko sem zadnjic skoraj nabasal poštarja med pisanjem sms sporočila (pri hudi rutini in prevoženih preko milijona kilometrov …
Če bi se policaji vozili po cestah v "privat" avtomobilih, ter imeli kamero spredaj in to prižgano, bi lahko na …