Digitalizacija in hitre spremembe v avtomobilski industriji prinašajo enako velike izzive distributerjem, mehanikom in lastnikom vozil. Prihodnost glede prevladujočih pogonov je še nejasna, jasno pa je, da bo vožnja danes in jutri varna zgolj s tehnično brezhibnimi vozili. Vsi našteti deležniki bodo pri tem nosili ključno vlogo.
Udeležili smo se 13. Tehnološke konference o vzdrževanju motornih vozil, ki jo skupaj prirejata Skupina GMT, slovenski velikan na področju zagotavljanja nadomestnih in dodatnih avtodelov in maziv svetovnih proizvajalcev ter inštitut za razvoj trajne mobilnosti, poznan kot pionir elektromobilnosti, podjetje Metron.
Slovenski guru električnih vozil Andrej Pečjak o Tehnološki konferenci:
Na prvi Tehnološki konferenci smo napovedovali stvari, ki nikoli niso prišle v vozila, razen v nekatere eksotične avtomobile. Narava visokotehnološkega dela je, da nikoli ne vemo kaj bo prišlo v splošno uporabo in kaj ne. Veliko naštetega izpred več kot desetletja pa se je uresničilo, na primer LED žarometi. Danes jih imajo že najmanjša vozila. Ali pa električna in hibridna vozila, kamere in radarji za za avtonomno vožnjo. Vse našteto tako pooblaščeni, kot nepooblaščeni mehaniki dobivajo v svoje delavnice. Tudi na letošnji, 13. Tehnološki konferenci smo obravnavali tehnologije, ki bodo šele prišle v delavnico.
Posebnost tehnološke konference, ki je namenjena stroki, torej mehanikom, profesorjem na strokovnih šolah in dijakom, je, da je sestavljena iz teoretičnega in praktičnega dela, ki se izvaja v GMT Avto Akademiji. S skupnim ciljem, iz prve roke ponuditi znanje, ki ga bodo vsi mehaniki uporabljali pri svojem delu. Marsikatera mala mehanična delavnica ima na ta način možnost priti v stik z novimi tehnologijami in orodji za popravila ter tudi tehnikami popravila.
Čeprav na cestah še ni zaznati veliko električnih vozil, pa smo med udeleženci Tehnološke konference zaznali veliko zanimanja za nove pogone. Slej, ko prej se bodo pojavila tudi v njihovih delavnicah, taka druženja pa so priložnosti, da premagajo strah pred neznanim in se soočijo z novostmi na področju servisiranja in vzdrževanja vozil. Tudi zato je bil moto Tehnološke konference: "Izzive prihodnosti rešujemo danes."
"Zavedamo se prihodnosti, zato smo k izzivom pristopili danes, kakor sporoča tudi slogan letošnje konference," je v imenu organizacijskega odbora dejal Matej Žinkovič in poudaril, da so v primerjavi z 12. Tehnološko konferenco storili še korak naprej pri podajanju novih informacij in znanja, ki ga bodo mehaniki deležni pri svojem delu. Izzivi bodo hitri in veliki.
Tomaž Stražišar, član uprave GMT, je poudaril, da se bodo morali zaradi novih izzivov, ki jih prinašajo elektrificirana, povezana in avtonomna vozila, v prihodnosti povezati po vsej vertikali, od proizvajalcev, distributerjev, serviserjev do končnih uporabnikov. Nekateri proizvajalci bodo optimizirali motorje z notranjim zgorevanjem, drugi bodo razvijali elektrificirana vozila, oboji pa bodo imeli za cilj zmanjševanje ogljičnega odtisa. Kompleksno sestavljena avtonomna vozila bodo polna senzorjev, kamer, lidarjev in drugih naprednih pomagal, ki bodo pripomogla k temu, da bo na cestah manj nesreč.
Veliko spremembe pričakujemo po celotni verigi. Na začetku ne bodo enakomerne. Prihajale bodo z zamikom, še posebej iz Zahodne Evrope na slovenski trg. Prav zato so izkušnje in znanje predavateljev, ki so predavanja na Tehnološki konferenci, podprta tudi s praktičnimi prikazi, slovenski stroki in profesorjem, tako pomembna, saj prinašajo znanja in novosti slovenskim mehanikom, ki se tako v teoriji in praksi seznanijo z vsemi trendi.
Vse to bo zahtevalo dodatne kompleksne nadomestne dele, intervali servisiranja bodo postali krajši, veliko sestavnih delov bo treba umerjati, da bodo delovala brezhibno. Vsaka delavnica bo morala imeti poseben prostor za umerjanje naprednih asistenčnih sistemov, ki so vgrajeni v, ali na različne dele vozila, od vetrobranskega stekla do odbijača ali motorne maske. Če napredni napravici, ko sta radar ali kamera po zamenjavi določenega dela vozila ne bosta ponovno pravilno umerjeni, lahko pride do tega, da kamera ne bo prepoznala pešca, vozilo pa, če tega ne bo storil voznik, ne bo zaviralo v sili, ali pa bo vozilo v ovinku na avtocesti pri hitrosti 130 km/h zaviralo na polno, ker bo predvidevalo, da se bomo zaleteli v oviro.
Tehnični inštruktor GMT Primož Rožnik, ki je v Skupini GMT zadolžen za organizacijo in izvedbo tehničnih izobraževanj strank in tudi zaposlenih, je bil v preteklih dveh letih na številnih izobraževanjih pri dobaviteljih širom Evrope. Tam je prejel kar nekaj novega znanja in se tudi spoznal z načini, kako to znanje prenašati naprej. In prav prenašanje znanja naprej je bistvenega pomena za slovensko stroko, mehanike in dijake v Sloveniji. Le tako bodo v stiku z aktualnimi in novimi tehnologijami, o katerih je tekla beseda na 13. Tehnološki konferenci: avtomobilih na plin, težavah modernih žarometov, revoluciji pri menjavi motornega olja, kompleksnosti polnjenja baterij v elektrificiranih avtomobilih, o neizogibnem soočenju s hibridi in 48V tehnologijo, servisiranju vozil s pogonom na plin, inteligentno temo upravljanje in elektro pogoni prihodnosti, vžigalne svečke, akumulatorji v vozilih s sistemom Start/Stop, novosti na področju klimatskih sistemov in plinov v klimatskih sistemih …
Serviserji bodo hkrati stalno povezani z vozili in bodo lastniku vozila, še preden bo prišlo do okvare, javili napako na vozilu in ga vpoklicali v servisno delavnico. Vnaprej bodo jasno določena popravila. Naloga voznika pa bo, da bo moral mehanikom zaupati bolj kot kadarkoli do zdaj.
Digitalizacija bo torej v prihodnosti odigrala veliko vlogo. Na konferenci smo slišali tudi, da bodo uradni servisi želeli neuradnim prevzeti še večji del posla, predvsem z dostopom do informacij o vozilu. Proizvajalci vozil bodo namreč vse bolj posegali v programsko opremo, distributerji se bodo povezovali v nabavne grupacije, da bodo lahko preživeli, vsi serviserji pa bodo morali sprejeti dejstvo, da bodo morali izšolati nove kadre za flote električnih vozil in nabavljati servisno opremo za vse bolj kompleksna vozila. Končni uporabniki pa, ali bodo kupovali, ali pa najemali vozila, bodo morali sprejeti novosti na področju vzdrževanja vozil in novih tehnologij, ki so del modernih vozil.
S tem se odpira prostor celemu spektru zagonskih podjetij, ki bodo povezovali lizing, zavarovalnice, najeme.
Izgleda,da v bodoče ne bo voznik sploh potreboval vozniškega dovoljenja,ampak le dovolj globok žep za nakup "samovozečega" stroja,pa dobro zavarovanje,ker …
Še en dokaz, da gre avtomobilska industrija v napačno smer z vsemi "potrebnimi" asistenčnimi sistemi.