Ko je toyota RAV4 maja 1994 prvič zapeljal na ceste, je bila nekaj posebnega, saj avtomobila z lastnostmi in videzom terenskega vozila, a s samonosno karoserijo, torej takšnega, ki jih danes poznamo kot športne terence, do tedaj zares še ni bilo.
Prva generacija si je platformo delila s sodobnicama toyotama carino in corollo, zato je imela bolj cestne kot terenske vozne lastnosti, kar pa ni pomenilo, da RAV4 ni mogel oditi tudi na slabše podlage, saj je bil med drugim lahko opremljen tudi s štirikolesnim pogonom s samodejno zaporo diferenciala. Nič čudnega torej, da se je hitro uveljavil in hitro dobil vrsto posnemovalcev in tekmecev.
Kaj je skupnega?
Kaj pa primerjava s sedanjim RAV4? Najprej omenimo to, kar je skupnega obema generacijama. Pod motornim pokrovom prve so bili na voljo zgolj bencinski motorji, kar velja tudi za sedanji RAV4, pri katerem pod motornim pokrovom v vsakem primeru deluje bencinski motor, čeprav tudi kot člen hibridnega pogonskega sklopa. Tega prvi RAV4 seveda ni imel, saj je bil prvič na voljo šele v leta 1997 predstavljeni prvi generaciji toyote prius, vendar pa je nekaj elektrike pod motornim pokrovom vseeno bilo. Med letoma 1997 in 2003 je namreč Toyota izdelala 1.484 električnih toyot RAV4, a zgolj za Kalifornijo.
Vmes so bile tri generacije in pri vseh so turbodizelski motorji v Evropi predstavljali bolj priljubljeno izbiro od bencinskih. Tudi zdaj se lahko zgodi, da bo toyota RAV4 z zmogljivim hibridnim pogonskim sklopom lahko bil bolj uspešna od bencinskih, saj hibrid na okolju bolj prijazen način prinaša določene prednosti dizelskih motorjev, vsaj ko gre za prožnost in zmogljivosti pogonskega sklopa.
Podatki o vozilu: (Toyota RAV4 2.5 HSD 4X2 5D E-CVT)
Prostornina motorja: 2.487 ccm
Moč motorja: 160 kW (218 KM)
Navor: 221 Nm med 3.600 in 5.200 vrt./min
Zmogljivosti: 180 km/h
Poraba (skupna ECE): 4,5 litra/100 km
Dimenzije (D x Š x V v mm): 4.600 x 1.855 x 1.685 medosna razdalja 2.690
Prostornina prtljažnika (v litrih): 560
Tu pa se podobnostmi med obema generacijama bolj ali manj končajo. Če je bil prvi RAV4 na voljo s troje ali četvero vrat ter togo ali odstranljivo streho (trivratna), ima toyota RAV pete generacije zgolj petero vrat. Pred dvema desetletjema je toyota RAV4 bil tudi precej bolj preprost avtomobil, ki bi mu težko pripisali premiumsko naravnanost, medtem ko se je do danes razvil v izrazito udoben in premiumsko naravnan avtomobil.
To se odraža predvsem v notranjosti, ki se v toyoti RAV4 pete generacije lahko pohvali z odličnimi materiali, udobjem in ergonomijo ter obilo opreme, ki jo danes pričakujemo od avtomobila tega razreda. V toyoti RAV4 prve generacije bi večino tega težko našli, saj gre seveda za tipični japonski avtomobil tistega časa.
Solidno varen
Kot se za toyoto spodobi, je RAV4 prve generacije po merilih svojega časa zagotavljal solidno stopnjo varnosti, kar pomeni, da je imel ABS ali ESP ter zračni blazini pred voznikom in sopotnikom, čeprav nista bili vedno obvezno v avtomobilu, za svoj čas pa je bil tudi solidno udoben in prostoren avtomobil.
Podatki o vozilu: (Toyota RAV4 2.0i 16v 4WD)
Prostornina motorja: 1.998 ccm
Moč motorja: 94 kW (127 KM)
Navor: 178 Nm pri 4.400 vrt./min
Zmogljivosti: 170 km/h
Poraba (skupna ECE): 9,4 litra/100 km
Dimenzije (D x Š x V v mm): 4.115 x 1.695 x 1.660 medosna razdalja 2.410
Prostornina prtljažnika (v litrih): 409
A po drugi strani bo v notranjosti, z izjemo kakšnega usnja na volanskem obroču ali imitacije lesa na prestavni ročici, težko govorili o čem drugem kot trdi plastiki. Klimatska naprava je bila na seznamu doplačilne opreme, prav tako avtoradio, ki seveda ni omogočal nobene povezljivosti z mobilnim telefonom, ki se je tedaj šele dobro začel uveljavljati (Se spomnite zgodnjih ericssonov in nokij?).
Merilniki so v nasprotju z današnjo digitalno armaturno ploščo lahko bili samo analogni, klimatsko napravo in gretje pa smo namesto z vrtljivimi regulatorji in gumbi nastavljali s klasičnimi ročicami. Veliko upravljanja je bilo rezervirano za ročice ob volanu, ostalo pa so porazdelili po gumbih na armaturni plošči, ki so bili precej skriti pogledu voznika. V tem oziru je bila toyota RAV4 pravi japonski avtomobil svojega časa in od tedaj se je v japonskih avtomobilih pač veliko spremenilo na bolje.
Zanesljiv avto
Je pa tedaj veljalo, da so toyote zelo zanesljivi avtomobili, kar je dokazal tudi primerek toyote RAV4, ki sem si ga lahko na hitro ogledal. Pot do njega ni bila preprosta, saj jih kljub temu, da je bilo prodanih kar precej toyot RAV4, težko najdete. Sploh pa takšega s petero vrat, ki je zato bolj blizu današnjim toyotam RAV4.
In tisti, ki sem ga našel v avtocentru Avtotehna Vis in Urbas v Rakeku, kjer so mi ga za kratek čas prijazno odstopili, se je videlo, da je v svojem dvajsetletnem življenju doživel že marsikaj. Kljub temu je motor, v tem primeru 2-litrski atmosferski bencinski štirivaljnik z močjo127 'konjev', vžgal takoj, ko smo v ključavnici obrnili ključ. Tudi kratka vožnja po dvorišču je pokazala, da sklopi povsem dobro delujejo in bi se lahko z avtomobilom brez skrbi odpeljal še kam dlje.
Seveda bi se lahko z novo toyoto RAV4 odpeljal še dlje, saj je izrazito za udobje naravnan avtomobil, ki pa ponuja še nekaj več. Tako kot prvi RAV4, so tudi tega namreč v primerjavi s tremi iz vmesnega obdobja veliko bolj usmerili na teren. Štirikolesnega pogona mu sicer ne zagotavljajo mehanske povezave med bencinskim motorjem in kolesi, ampak elektromotor na zadnji premi, za katerega pri Toyoti pravijo, da je dovolj zmogljiv, da je RAV4 po plezalnih sposobnostih precej blizu pravemu terencu land cruserju. A dvomim, da jih bodo lastniki RAV4 tudi zares kdaj preskusili.
Vsekakor pa jim bo pomagal pri dobri legi na navadnih cestah, tako kot je štirikolesni pogon nekoč pomagal lastnikom toyote RAV4 prve generacije, zaradi česar je tudi postal uspešen avtomobil, ki so ga izdelali v več kot 8,5 milijona primerkih.