Stanovalci bloka so na sestanku dali na mizo predlog, sledilo je tole

Foto: Saša Despot
Foto: Saša Despot
Ali lahko lastniki stanovanj v večstanovanjskih stavbah v kletni garaži vgradijo priključek za polnjenje električnih avtomobilov? Naša bralka pravi, da se etažni lastniki v bloku na sestanku med seboj niso strinjali.
Oglej si celoten članek

Elektromobilnost poleg koristi prinaša tudi množico težav, ki niso vedno povezane z javno polnilno infrastrukturo.

Tudi etažni latniki stanovanjskih stavb lahko v svojih prizadevanjih po vgradnji električnih polnilnic v garaže naletijo na nepremostljive težave. Bralka našega portala nas je opozorila na težavo, na katero so naleteli lastniki električnih avtomobilov v njihovem bloku.

Foto: MatijaJanežič električna polnllnica garaža

Nekateri lastniki stanovanj v njihovem bloku so namreč predlagali, da se v garažo v kleti njihove stavbe  vgradi zidni električni polnilni priključek oziroma "wallbox" za polnjenje baterij električnih avtomobilov z izmeničnim tokom. Nekaj se jih je s predlogom strinjalo, nekateri pa so bili odločno proti, saj naj bi se s tem povečala požarna nevarnost stavbe. Gre za stanovanjski blok s tremi etažami kletnih garaž.

Novogradnje urejeno, obstoječe stavbe neurejeno

Ali drži, da električna polnilnica poveča požarno nevarnost? Odgovori ustreznih institucij so bili negotovi, dajo pa občutek, da problematika pri nas še ni urejena.

Avto Iz prve roke: Tako se je vnela baterija električnega avtomobila

Z Inšpektorata RS za varstvo pred naravnimi in drugimi nesrečami so nam na vprašanje o vgradnji polnilnih priključkov v garaže odgovorili, da z vidika varstva pred požarom obstajajo smernice glede priključkov pri novogradnjah, pri obstoječih stavbah pa neposrednih predpisov ni. Splošno načelo sicer pravi, da se z vzdrževalnimi deli na objektu ne sme poslabšati nivo požarne varnosti, kakor tudi ne varnosti pri uporabi objekta. Sem spada tudi električna napeljava. Dodajajo, da je varnost odvisna tako od vrste in izvedbe priključka, zato z vidika varstva pred požarom težko vnaprej presodijo, ali je njegova vgradnja varna ali ne.

Foto: MatijaJanežič električna polnllnica garaža

Ma Ministrstvu za naravne vire in prostor so bili malce bolj konkretni. Navedli so, da Tehnična smernica Požarna varnost določa, da se v garažah, kjer je predvideno več kot pet polnilnih mest za električna vozila in so velike več kot 250 kvadratnih metrov, zahteva vgradnja avtomatskega sistema javljanja požara. Polnilno mesto za električna vozila mora biti tudi označeno s talnimi črtami, polnjenje električnih vozil pa je dovoljeno samo na označenih mestih. V razdalji do 2,5 metra od polnilnega mesta in pod polnilnim mestom ne sme biti gorljivih materialov, poskrbljeno pa mora biti tudi za naravno in mehansko prezračevanje.

Ni konkretnih smernic

Za konkretno lokacijo sicer predlagajo, da se stranke obrnejo na pooblaščenega strokovnjaka s področja požarne varnosti, ki jim bo glede na njihove razmere znal predlagati ustrezne tehnične rešitve, ki bodo zagotavljale ustrezno požarno varnost.

Nevarno Opozorilo v garažnih hišah zaradi vse težjih avtomobilov

V Slovenskem združenju za požarno varstvo ugotavljajo, da ni niti domačih niti tujih predpisov ali smernic, v katerih bi bili navedeni posebni ukrepi za doseganje ustrezne požarne varnosti, če je v garaži polnilna postaja za električni avtomobil.

Foto: Gasilska brigada Ljubljana Požar električnega vozila Trdinova

Pooblaščeni inženir lahko naredi oceno požarne ogroženosti garaže in na tej osnovi predlaga ukrepe požarne varnosti zaradi vgradnje polnilne postaje za električna vozila. Pri tem se lahko sklicujejo na podatke o požarih vozil in zadnje stanje tehnike glede požarov zaradi polnjenja električnih vozil.

V združenju opažajo tudi, da lastniki garaž in upravniki večinoma ne skrbijo za ustrezno vzdrževanje požarne varnosti v skupnih garažnih prostorih.

Avto Gasilci zahtevajo, da proizvajalci pomagajo ob požaru električnega vozila

Pri združenju dodajajo, da je požarna obtežba novejših avtomobilov zaradi njihove večje mase, predvsem pa tudi več vgrajenih plastičnih delov, dejansko precej večja. Tudi to bi lahko bil razlog za novo preverjanje požarne ogroženosti objektov. Ob energijski sanaciji objekta bi se lahko izvedla tudi požarna, s katero bi povečali požarno varnost stanovalcev v večstanovanjskih stavbah.

Avtomobili morda niso najbolj nevarni

Pred časom so nam gasilci na predavanju v Avto centru Ravne pojasnili nekaj dejstev o požarih baterij električnih avtomobilov. Tomaž Ažbe iz Gasilske brigade Ljubljana je razložil, da požari električnih vozil za zdaj še niso poseben problem in ne odstopajo od drugih vrst avtomobilov. Avtomobilska tehnika, ki ima nadzor nad baterijo, je namreč varna, saj so v avtomobile vgrajeni določeni elementi, ki poskrbijo za to.

Vendar pa to ne pomeni, da njihove nevarnosti ni treba jemati resno, saj se med potencialnim požarom električnih baterij tvorijo strupene snovi, predvsem pa veliko dima, ki hitro napolni garažo. Poleg tega se požar baterije ne ustavi, dokler aktivne snovi v njej ne zgorijo do konca. Tudi zato je posebno pomembno, da se v primeru polnilnice v garaži uredi tudi učinkovito prezračevanje.

Medtem, ko so gasilci obiskovalce predavanja pomirili, da problem avtomobilskih baterij ni tako pereč, so opozorili na drugo nevarnost, ki jo ljudje jemljejo veliko manj resno, a ima lahko hujše posledice. Gre za mobilne telefone, prenosne računalnike, "powerbanke", baterijska orodja, električne skiroje in kolesa ter podobne naprave, ki jih uporabljamo vsak dan in imajo tudi vgrajene litij ionske baterije. Pomembno je, kako jih uporabniki polnijo in kako ravnajo z njimi.

Slovenija Pozor, če boste gradili: Nove zahteve za garaže, nadstreške ...

Nevarnost je predvsem v tem, da uporabniki te običajno majhne baterije polnijo v notranjih prostorih in bivalnih okoljih. Pri tem nastane veliko tveganje za razvoj požara. Če uporabljamo originalne baterije in polnilnike zanje, načeloma ni nevarnosti, vendar pa veliko uporabnikov potem, ko se originalna baterija ali polnilnik pokvarita, kupi nadomestek slabe kakovosti, ki morda ne ustreza zahtevanim varnostnim merilom. Uporabniki baterije polnijo tudi brez nadzora, pogosto ponoči, zato se lahko požar razvije, še preden kdo opazi, da je kaj narobe.

Foto: MatijaJanežič električna polnllnica garaža

Strah pred polnjenjem baterij ali zgolj parkiranjem električnih avtomobilov v podzemnih garažah sicer ni prisoten le pri nas, ampak tudi v drugih državah, celo denimo na Nizozemskem, kjer po cestah vozi že več kot 700 tisoč električnih in priključno hibridnih vozil. Nekatera nizozemska združenja lastnikov stanovanj so namreč iz strahu pred požarom prepovedala parkiranje električnih vozil v podzemnih garažah večstanovanjskih stavb. Podobno se dogaja tudi v Nemčiji in Belgiji.

Več oseb v UKC Požar v garažni hiši sredi Ljubljane, zagorel električni avto

Na Nizozemskem so zato že sprejeli določene predpise, ki bodo lastnikom stanovanj, ki so tudi lastniki parkirnih prostorov v kleti stavbe, omogočili vgradnjo polnilnega priključka. Lastnik parkirnega mesta bo moral o svoji nameri le obvestiti uradne organe, potem pa mu vgradnje polnilnega priključka ne bo mogel nihče preprečiti.

dezurni@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 19

  • 16:24 15. Maj 2023.

    Glede na to da je net poln eksplozij električnih vozil, skuterjev, ipd, si niti pod razno ne mislim namestiti blizu …

  • 15:06 15. Maj 2023.

    Strah ima velike oči. Prav je, da se ljudi opozori na potencialne nevarnosti in se jih poduči. Problem so stare …

  • 13:03 15. Maj 2023.

    Že same E-igračke so potencialna nevarnost za povzročitev požara,če so pa še priklopljene na polnilne postaje v garažah,je nevarnost še …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.